شنبه 29 ارديبهشت 1403 | Saturday 18 May 2024

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه گفت: مرکز تحقیقات انار این دانشگاه در حل مشکلاتی از قبیل پیشگیری از آفات انار توانمند بوده و آماده است تا به کشاورزان، کمک‌های علمی و تحقیقاتی ارائه کند.

 

انوش اقدامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه مرکزی، با اشاره به برداشت محصول انار از باغ آموزشی تحقیقاتی این دانشگاه، افزود: با توجه به فعالیت‌های چندساله دانشگاه در زمینه تولید محصولات زراعی و کشاورزی، این دانشگاه موفق به تاسیس مرکز تحقیقات انار در واحد ساوه شد که مجوز مربوطه توسط معاونت پژوهشی دانشگاه آزاداسلامی صادر و به واحد ساوه ابلاغ شد و این واحد عملیات‌های علمی را برمبنای اهداف مرکز تحقیقات برنامه ریزی و دنبال می‌کند.

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ساوه یکی از قطب‌های تولید انار در سطح کشور و حتی جهان بوده و انار ساوه به اکثر کشورهای جهان صادر می‌شود، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه نیز با وجود دانشکده کشاورزی فعال و دارای اساتید مجرب و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته‌های کشاورزی و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته موفقیت‌هایی را در کارنامه خود داشته است.

 

اقدامی تصریح کرد: با احداث باغات انار در 1.5هکتار و افزایش تا ۵ هکتار، پسته  با ۲ با هکتار، زیتون با ۲۵ هکتار و مزرعه کاشت جو ۱۰ هکتار، یونجه ۳ هکتار، ذرت علوفه‌ای ۲هکتار و احداث گلخانه با متراژ۵۰۰ متر،‌ اقدام به تاسیس این مرکز تحقیقاتی در دانشگاه شده است، مجوز تاسیس آن اخذ شده و واحد ساوه تنها واحد دارای مرکز تحقیقات انار در بین دانشگاه‌های آزاد اسلامی در کشور است.

 

وی اضافه کرد: در این مرکز تمامی اساتید و دانشجویان رشته‌های کشاورزی، زیست شناسی، باغبانی، شیمی و حتی دانشجویان سایر رشته‌ها می‌توانند فعالیت علمی کنند و این مرکز درصدد است که به باغداران سطح شهرستان ساوه در زمینه‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی خدمات‌رسانی کند.

 

اقدامی افزود: مرکز تحقیقات انار در دانشگاه ساوه در حوزه پژوهش و با همکاری دانشکده کشاورزی تاسیس شده و فعالیت دارد با توجه به اینکه در منطقه ساوه چندین هزار هکتار باغ انار وجود دارد این مرکز می‌تواند تاثیر بسزایی در حل مشکلات این محصول از قبیل پیشگیری از آفات انار ایفای نقش کرده و به کشاورزان کمک‌های مشاوره‌ای و علمی و تحقیقاتی ارائه کند.

 

معاون پژوهشی واحد ساوه اعلام کرد: این دانشگاه تاکنون با تصویب طرح‌های پژوهشی و پایان نامه‌های دانشجویان و از طریق مرکز تحقیقات اقداماتی را به عمل آورده بطوری که اقدام به کاشت درخت انار کرده تا دانشجویان و اساتید بتوانند از امکانات و تجهیزات این مرکز در فرآیندهای علمی خود استفاده کنند.

 

وی در مورد محصول انار و کاربرد آن گفت : محصول انار دارای ترکیبات مختلف از قبیل فلارنوئید ،‌آلکالوئیدها-‌تانن‌ها و…سایرترکیبات آنتی اکسیدانی و داروئی است که می‌توانند به عنوان داروهای ضد میکروبی وضد سرطانی مورد استفاده قرار گرفته و علاوه بر مصارف عمومی کاربردهای زیادی در ساخت دارو و صنعت رنگرزی و غیره دارد و این مرکز درصدد انجام مطالعات میدانی محصول انار است تا با استخراج و پس از اخذ تائیدیه از مراجع مختلف به عنوان دارو به بازار عرضه کند.

 

اقدامی گفت: در این مرکز تاکنون گونه‌های مختلفی از این محصول به نام‌های ملس، ‌شهسوار، ‌زاغ، ‌شیشه گپ فردوس، ‌تبریزی،‌ یوسف‌خانی، ‌تب ولرز، آلک، سیاه و شیرین تابستانه و پاییزه شناسائی شده و در شهرستان ساوه حدود ۱۱هزارهکتار زمین زیرکشت محصول انار است و پس ازبرداشت علاوه برتامین نیاز داخلی،سالانه مقدار قابل توجهی به کشورهای دیگر از جمله آلمان، سوئیس، اوکراین ، اتریش، ارمنستان، کره جنوبی، ژاپن، لبنان، امارات و کویت صادر می‌شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group