شنبه 29 ارديبهشت 1403 | Saturday 18 May 2024

شهردار ساوه با تاکید بر اینکه نگاه امروز به مباحث شهری باید مبتنی بر توسعه پایدار باشد، از ایجاد معاونت فرهنگی اجتماعی در شهرداری این شهر خبر داد.

 

کامران جوادی شهردار ساوه در دیدار با خبرنگاران خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه مرکزی، با بیان اینکه "خدمت به مردم باید به صورت علمی و براساس دانش روز پایه ریزی شود تا اثرگذار و مفید واقع شود" اظهار داشت: تعهد همواره در جوامع حرف اول را زده است. ما در جامعه‌ای زندگی می کنیم که محور کارها براساس دین و اخلاق قرار گرفته است اما، در عین حال باید از نظر علمی نیز خود را قوی کنیم تا در دنیای امروز از رقبا عقب نمانیم.

وی تأکید کرد: علم شهرسازی مانند سایر علوم علم کاملی است. ما در شهرداری ساوه اعتقاد داریم که باید کار علمی در شهرداری انجام شود و دوره روش‌های سنتی، آزمون و خطا، دوباره کاری و هدر دادن منابع و سرمایه‌ها گذشته است و باید چنین اقداماتی را کنار بگذاریم.

وی با بیان اینکه علمی کار کردن به این معناست که فرد به صورت مطلق نظر خود را اعمال نکرده و با استناد به منابع و با استفاده از تجربیات موثر در حوزه مورد نظر اقدامات را پیش ببرد افزود: بنده نیز در اقداماتی که در راستای عمران و آبادانی ساوه صورت خواهد گرفت قطعا نظرات صاحبان فن را دریافت کرده و با استفاده از آن عمل خواهم کرد.

شهردار ساوه تصریح کرد: شهر یک موجود زنده بوده و جسم و جان آن به موازات هم مهم است اما، تاکنون اکثریت برنامه‌های مرتبط با رشد و توسعه شهری با محوریت جسم و ابعاد کالبدی شهر عملیاتی شده و به روح و جان شهر  توجه چندانی صورت نگرفته است. این در حالی است که شهر را نباید فقط برای اسکان ساماندهی کرد بلکه در کنار آن اوقات فراغت شهروندان و ارتقای منظر شهری نیز مهم بوده و باید مورد توجه مسوولان خدمات شهری قرار گرفته و برنامه‌ریزی لازم در این خصوص نیز انجام شود.

وی درخصوص برنامه‌های در نظر گرفته شده برای رشد و توسعه ساوه گفت: با توجه به رشد سریع جمعیت در ساوه علاوه بر اینکه برنامه‌هایی برای کالبد شهر در نظر داریم باید به همان میزان به جان شهر و مباحث فرهنگی و اجتماعی نیز توجه شود.

جوادی با بیان اینکه " مفهوم توسعه شهری علاوه بر توجه به مسائل کمی، توجه به مباحث کیفی را نیز در خود جای داده است" اضافه کرد: متاسفانه تاکنون در این راستا به خوبی عمل نشده است، کیفیت زندگی بالا نرفته و در برنامه‌ریزی‌‌ها عقب مانده‌ایم.

وی در بیان راهکار مناسب جهت جبران این عقب‌افتادگی گفت: باتوجه به بالارفتن رتبه شهرداری ساوه حداقل ابزار ما برای اینکه توسعه ابعاد فرهنگی و اجتماعی خدمات را عملیاتی کنیم، انجام منطقه‌بندی در ساوه است و براین اساس، به زودی دو منطقه شهرداری را در ساوه ایجاد خواهیم کرد.  

شهردار ساوه اضافه کرد: درحال حاضر چهار معاونت عمرانی، شهرسازی، اداری مالی و خدمات شهری در شهرداری ساوه فعال است و به زودی یک معاونت دیگر تحت عنوان معاونت فرهنگی اجتماعی به این مجموعه اضافه خواهد شد که کلیه امور فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و مسائل مرتبط در این خصوص را به این معاونت می‌سپاریم و با این اقدام درصدد متمرکز کردن امور مربوط به فرهنگ و ورزش در شهرداری و به دنبال آن ارتقای سطح خدمات در این حوزه‌ها هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه توسعه پایدار به معنای برآورده کردن نیازهای نسل امروز بدون وارد شدن لطمه به نیازهای نسل آینده است عنوان کرد: این امر نیز در علم شهرسازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است به شکلی که در آموزه‌های این علم عنوان شده است که شهر و زمین میراث گذشتگان به ما نیست بلکه بدهی ما به فرزندانمان است. امروز در دنیا این تعاریف مورد توجه بوده و این نوع از توسعه سرلوحه برنامه‌ربزی‌ها قرار گرفته است و البته شاهد هستیم که برنامه‌هایی که با این نگاه پیش رفته موفق بوده است.

جوادی تاکید کرد: باید به نحوی برای شهر برنامه‌ریزی شود که برای فرزندان میراث ماندگاری به جای بماند. اگر  دیدگاه ما در پیشبرد کارها اینگونه باشد شهر را حراج نخواهیم کرد بلکه، اقدامات را به شکلی پیش می‌بریم که به سمت توسعه پایدار حرکت کرده و کیفیت زندگی را بالا ببریم.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group