شنبه 29 ارديبهشت 1403 | Saturday 18 May 2024

مسوول جهاد کشاورزی بخش مرکزی شهرستان ساوه گفت: باغدار نمونه ساوه‌ای با استفاده از روش ابداعی از ایراد خسارت به باغ‌های انار جلوگیری کرد.

 

 

قاسمی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، اظهار کرد: قسمت عمده‌ای از میوه انار در سال‌هایی که شدت گرما زیاد است دچار آفتاب سوختگی می‌شود و 30 درصد به باغات انار خسارت وارد می‌کند.

 

وی افزود: حسین قربانی باغدار نمونه این شهرستان روشی را ابداع کرده است که با پیچاندن کاغذ دور انارها از آفتاب سوختگی این محصول جلوگیری شود.

 

قاسمی تصریح کرد: جلوگیری از آفتا‌ب‌سوختگی با این روش از 30 درصد خسارت وارده جلوگیری و 30 درصد به درآمدزایی باغدار می‌افزاید.

 

مسوول جهاد کشاورزی بخش مرکزی شهرستان ساوه عنوان کرد: استفاده از این روش( پیچاندن کاغذهای گلاسه به دور انار) بالغ بر یک تا یک و نیم میلیون تومان در هر هکتار هزینه‌بردار است.

 

وی توضیح داد: البته این باغدار نمونه در حال انجام تحقیقات به منظور استفاده از ابزار مناسب دیگر به جای کاغذ است که در صورت نتیجه‌گیری مثبت از طرح مورد نظر این روش به باغداران دیگر توصیه خواهد شد.

 

قاسمی گفت: این طرح باید در قالب یک طرح تحقیقاتی صورت بگیرد و کشاورزان باید از نزدیک اثرات مثبت این طرح را ببینند تا استقبال کنند.

 

وی مماس شدن انار و کاغذ را در برخی مواقع موجب تخم‌ریزی پروانه کرم گلوگاه عنوان کرد وافزود: این یکی از معایب این روش است که پروانه کرم کلوگاه به جای اینکه در تاج انار تخم‌ریزی کند در بین کاغذ و انار تخم‌ریزی می‌کند که البته اگر فاصله این دو حفظ شود این اتفاق نمی‌افتد.

 

مسوول جهاد کشاورزی بخش مرکزی شهرستان ساوه خاطرنشان کرد: البته پروانه کرم گلوگاه معمولا در تاج انار تخم‌ریزی می‌کند و به ندرت در قسمت‌های دیگر انار تخم‌ریزی می‌کند.  

 

حسین قربانی طراح این روش نیز که تحقیقات خود را از سه سال گذشته بر روی این شیوه آغاز کرده است به خبرنگار ایسنا گفت: در سال جاری بر روی سه هکتار از باغات انار این روش را پیاده کرده کرده‌ایم که امسال نتیجه خوبی از این روش به منظور جلوگیری از آفتاب سوختگی انار گرفته‌ایم.

 

وی گفت: پس از انجام تحقیقات لازم این روش را در سال آینده به طور نهایی در تمام باغات انجام خواهیم داد.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group