شنبه 29 ارديبهشت 1403 | Saturday 18 May 2024

استاندار استان مرکزی گفت: بازسازی مناطق زلزله زده منطقه نوبران ساوه اولویت اول شهرستان ساوه است.

 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی محمد حسین مقیمی در دومین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان ساوه که شامگاه جمعه به ریاست استاندار در سالن جلسات فرمانداری ساوه تشکیل شد، افزود: اولین اقدام پس از وقوع زلزله دراین منطقه موضوع اسکان اضطراری بود که با اقدام مناسب و به موقع ستاد مدیریت بحران و با محوریت هلال احمر شهرستان به خوبی انجام شد.

 

وی با اشاره به خسارت وارده به بیش از 400 واحد مسکونی در 5 روستای بخش نوبران ، بیان کرد: بازسازی مناطق زلزله زده اقدام بعدی است که با محوریت معاونت عمرانی استانداری مرکزی، فرماندار شهرستان و بنیاد مسکن با تمام امکانات و توان باید در دستور کار قرار گیرد.

 

وی اظهار کرد: به دلیل خشت و گلی بودن ابنیه و واحدهای مسکونی در این روستا و تخریب آن به هیچ وجه نمی توان از گزینه ترمیم استفاده کرد بلکه با آغاز کار طراحی و آواربرداری تا آنجائی که شرایط آب و هوایی اجازه دهد لازم است کار بازسازی با شتاب بیشتری انجام شود.

 

استاندار مرکزی در ادامه با اشاره به قانون برنامه پنجم توسعه اظهار کرد: طبق قانون برنامه پنجم توسعه بحث مقاوم سازی در روستاهایی که در بافت فرسوده و در معرض خطر در مقابل حوادث و بلایای طبیعی قرار دارند عملیاتی شده و برای سالانه 200 هزار واحد مسکونی تسهیلات لازم پیش بینی شده است.

 

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بنیاد مسکن مقاوم سازی بناهای فرسوده روستایی را آغاز کرده است، افزود: این زلزله هشداری است برای تمام روستائیانی که در بافت فرسوده قرار دارند تا نسبت به مقاوم سازی با دریافت تسهیلات اعتباری با سود چهار درصد اقدام کنند.

 

مقیمی با بیان اینکه در روستای سنگک که هم اکنون در اثر زلزله 4.7 ریشتری تخریب شده کار مقاوم سازی انجام نشده است، تصریح کرد: مقاوم سازی منجر به استحکام بناها شده و در مقابل زلزله های با ریشتر بالا مقاومت خواهند کرد.

 

به گزارش ایسنا معاون استاندار و فرماندار ساوه نیز گفت: با وقوع زمین لرزه در منطقه نوبران بلافاصله ستاد مدیریت بحران با اعزام 30 نفر از امدادگران به این روستا عملیات امداد رسانی به زلزله زدگان را آغاز کردند.

 

احمد آزاد افزود: نصب 50 چادر برای اسکان اضطراری، توزیع 400 تخته پتو، تامین آب معدنی و توزیع کنسرو و غذای گرم با حضور هفت دستگاه خودروی امداد رسان، توانست در ساعات اولیه وقوع زمین لرزه آرامش خاطر مردم زلزله زده این روستا را فراهم کند.

 

 وی اظهار کرد: هم اکنون نیز با حضور امدادگران و بازدید های مسوولان مختلف کشوری ، استانی و شهرستانی، مقدمات بازسازی این مناطق آغاز شده است.

 

فرماندار ساوه با تقدیر از حضور استاندار مرکزی و نماینده مردم ساوه و زرندیه در ساعات اولیه وقوع زمین لرزه در این منطقه اظهار کرد: با توجه به کوهستانی بودن روستای زلزله زده سنگک، نزدیک شدن به فصل سرما یکی از عوامل است که بازسازی مسکن های آسیب دیده را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

 

به گزارش ایسنا مدیر کل بنیاد مسکن استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: کار مقاوم سازی 37 هزار واحد مسکونی استان مرکزی در دستور کار قرار دارد که تنها 32 هزار واحد اقدام به دریافت پایان کار کرده اند.

 

محمدرضا رضا‌فرح با اعلام آمادگی بنیاد مسکن برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی، افزود: هم اکنون 25 درصد از واحدهای مسکونی جامعه هدف بنیاد مسکن مقاوم سازی انجام شده است.

 

وی بیان کرد: در بخش نوبران ساوه 12 درصد روستاها که شامل 618 واحد مسکونی است و در بخش مرکزی این شهرستان 14 درصد که شامل هزار و 286 متر مربع است کار مقاوم سازی انجام شده است.

 

زمین لرزه ای به بزرگی چهار و هفت دهم درجه در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) حوالی ساعت 12 و 19 دقیقه روز چهارشنبه حدفاصل بین بخش نوبران ساوه و بخش خرقان شهرستان زرندیه را لرزاند.

 

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group