شنبه 29 ارديبهشت 1403 | Saturday 18 May 2024

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه از صرفه جویی35 درصدی مصرف آب به دلیل تجهیز باغات پسته این شهرستان به سیستم آبیاری قطره‌ای خبر داد.

 

 

احمد قره بیگلو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، اظهار داشت: هزینه تجهیز هر هکتار اراضی کشاورزی به آبیاری تحت فشار، 85 درصد به صورت بلاعوض و 15 درصد نیز به صورت تسهیلات بانکی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

 

وی بیان کرد: در شهرستان زرندیه از ابتدای اجرای طرح آبیاری تحت فشار تاکنون 466 هکتار از باغات پسته این شهرستان از روش آبیاری سنتی به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهز شدند.

 

قره بیگلو با اشاره به اینکه این طرح با هدف بهینه‌سازی و اصلاح الگوی مصرف انجام می‌شود، افزود: این باغات با صرف 55 میلیارد و 493 میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات بلاعوض دولتی و تسهیلات انجام شده است.

 

وی ضمن تاکید بر استفاده مفید از آب در آبیاری قطره‌ای گفت: در این روش تلفات آب از طریق خاک به علت کاهش سطح خیس‌شدگی خاک به حداقل می رسد و تلفات پخش آب در هوا و یا خیس ‌شدن شاخ و برگ نیز وجود ندارد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه با بیان اینکه آبیاری قطره‌ای باعث تهویه موثر خاک شده و عاملی برای تأمین رطوبت مناسب و قابل استفاده در انواع خاک است، تصریح کرد: شهرستان زرندیه دارای هفت هزار و 400 هکتار باغ پسته است که حدود پنج هزار هکتار آن بارده هستند و طرح آبیاری قطره‌ای نیز در 285 هکتار از این اراضی در حال اجرا است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group