شنبه 29 ارديبهشت 1403 | Saturday 18 May 2024

"رسول کریمی" از اهالی شهرستان ساوه است و در روستای آق دره به فعالیت کشاورزی و باغداری مشغول است، وی متولد سال 1349 بوده و نزدیک به 28 سال است که در زمینه باغداری انار فعالیت جدی داشته و در تولید این محصول اقتصادی و استراتژیک منطقه ای و بومی نقش بسزایی را ایفا کرده است.
این کشاورز و باغدار ساوه‌ای در گفت‌وگوبا خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه مرکزی، کشاورزی را میراث و ارمغانی به جا مانده از نیاکان و پدران خود دانست و گفت: تولیدات کشاورزی ما از لحاظ کمّیت با توجه به سرمای شدید چند سال پیش، کاهش یافته ولی از نظر مرغوبیت و کیفیت همانند همیشه و سال‌های پیش در وضعیت بسیار مطلوب و رضایت‌بخش است.
وی با اشاره به میزان تولید انار افزود: در حدود 20 هکتار به باغ انار اختصاص داده‌ایم که این میزان باغ در طول چندین سال متوالی خریداری و زیر کشت رفته است.
وی با اشاره به میزان برداشت انار در سال نیز اظهار کرد: میزان برداشت محصول بستگی به نحوه رسیدگی و استفاده از دانش کشاورزی دارد ولی میانگین هر هکتار در باغ ما 25 تن است  که این میزان در باغات از 10 تن الی 30 تن متغیر است که با احتساب متراژ باغ،  محصول سالانه ما در حدود 450 الی 500 تن است.
وی با بیان نحوه حمایت مسوولان گفت: دولت در زمینه حمایت خود از باغداران انار ساوه فعال بوده و لوازم و مواد مصرفی باغداران از جمله کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات و ... را فراهم می کند ولیکن در زمینه نحوه توزیع کود نظارت کافی صورت نمی گیرد و بسیاری از افرادی که کود شیمیایی تحویل می گیرند کود را در باغات به مصرف نمی رسانند و شاید هیچ زمینه مصرفی نیز نداشته باشند. همچنین قیمت تمام شده کود سهمیه ای و دولتی فرق چندانی با قیمت بازار آزاد و ندارد و دولت در این زمینه باید بیشتر تلاش کند.
این کشاورزی ساوه ای با بیان مشکلات موجود در زمینه عرضه و توزیع و فروش محصول انار در بازار مصرفی تصریح کرد: حضور دلالان و سوء استفاده این افراد که در میانه زنجیره فروش و عرضه قرار دارند از عمده مشکلات باغداران است و سود اصلی در حقیقت به جیب دلالان می رود و می توان گفت که قیمت تمام شده محصول در بازار و میدان میوه و تره بار 5/2 الی 3 برابر قیمت عرضه محصول در باغات است که من این مشکل را از طریق عرضه مستقیم محصول به میدان بوسیله خودم برطرف کرده‌ام.
کریمی تصریح کرد: مشکلات کشاورزان اکثر مواقع طوری است که شاید مسؤولین با آن آشنا نباشند ولی عمدتاً مشکلات ما از طریق شخص فرماندار و مسؤولین دیگر ارزیابی و برطرف شده است؛ مثل مشکل خاکبرداری و خاکریزی در باغات و سایر ارگانها نیز در حد خود به مشکلات ما رسیدگی کرده اند، اگر هر فردی به حق خود قانع باشد همگی در حقیقت مورد حمایت مثبت قرار می گیرند.
وی خاطر نشان کرد: بیشتر انار تولیدی ما در شهرهای تهران، تبریز و جنوب کشور و شهرهای نزدیک و مجاور عرضه می شود ولی بطور کلی انار شهر ساوه به تمامی شهرها عرضه می گردد که این امور از طریق همکاران و بازاریابان فعال شهر ساوه و فروشندگان قدیمی طرف خرید ما صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه باغداری یک امر بسیار مهم و همراه با مشکلات فراوان است، گفت: باغداران از جمله قشر زحمتکش و کم بهره اجتماعهستند لذا از مسوولان می خواهیم نسبت به صیانت از حق و حقوق باغداران و مرتفع کردن مشکلات آنها چه از نظر مواد و لوازم مصرفی و مورد احتیاج و چه از نظر تکریم شخصیت و منزلت اجتماعی کشاورزان کوشا و فعال باشند.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group