دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 | Monday 20 May 2024

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی از آغاز فصل چهارم کاوش باستان‌شناسان در منطقه آوه در سال 91 خبر داد.

محسن رحمتی اظهار داشت: با توجه به ‌اهمیت و ارزش تاریخی روستای آوه اقدامات اولیه به منظور گرفتن مجوز برای انجام عملیات کاوش صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: در این فصل از کاوش، باستان‌شناسان به دنبال سرنخ‌های تازه‌ای درباره ابزارآلات، چگونگی زندگی و آداب و رسوم اهالی این روستای تاریخی هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: برای نخستین بار در سال 1380 اقدامات گمانه‌زنی و تعیین حریم این روستا انجام شد و پس از آن در سال‌های 85، 86 و 88 باستان‌شناسان به مطالعه در این محوطه پرداختند.

رحمتی افزود: روستای آوه در دوره‌های آل‌بویه و ایلخانی از رونق فراوانی برخوردار بوده است.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی همچنین از آغاز فصل سوم عملیات کاوش و باستان‌شناسی در منطقه زلف‌آباد خبر داد و گفت: با اجرای این عملیات ابعاد ناشناخته محوطه تاریخی زلف‌آباد فراهان به زودی شناخته خواهد شد.

رحمتی افزود: با تاکید رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در زمینه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، اقدامات نهایی برای اخذ مجوز فصل سوم کاوش صورت گرفته و تلاش می‌شود این کاوش در هفته میراث فرهنگی آغاز شود.

وی با بیان اینکه در کاوش‌های قبلی، زوایای متعددی از شهر زیرزمینی زلف‌آباد نظیر بافت مسکونی، اشیا و ابزار زندگی  از دل خاک بیرون آورده شد که اطلاعات قابل توجهی را در اختیار باستان‌شناسان قرار داد،  گفت: شهر زیرزمینی زلف‌آباد از دوره ایلخانی تا قاجاری از رونق فراوانی برخوردار بوده که در زمان حکومت فتحعلی‌شاه قاجار با شورش مردم بر حاکمان به ویرانه‌ تبدیل شد.

به گفته وی به مثابه 2 فصل گذشته، همزمان با کاوش باستان‌شناسان عملیات حفاظت و مرمت از این شهر زیرزمینی نیز انجام می‌شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group