جمعه 21 ارديبهشت 1403 | Friday 10 May 2024
حضور بیش از 25 هزار تبعه افغانی در ساوه معضلی جدی به شمار می‌رود Image

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ساوه گفت:عمده‌ترین مشکل دادسرای ساوه کمبود نیروی انسانی قاضی و کارمند است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، حجت الله درودگر در جمع اصحاب رسانه این شهرستان با تبریک فرا رسیدن هفته قوه قضائیه و گرامیداشت شهادت شهید دکتر بهشتی و 72 تن از اعضای حزب جمهوری اسلامی به تشریح وظایف دادستان و کارکرد دادسرا پرداخت و گفت: کلیه پرونده‌هایی که جرمی در آن‌ها اتفاق افتاده و جنبه حقوقی نداشته باشد به دادسرا ارجاع می‌شود و دادسراها وظیفه کشف جرم، تعقیب متهم،اقامه دعوا از جهت حق اللهی و حفظ حقوق عمومی به عنوان مدعی‌العموم، اجرای حکم و رسیدگی به امور حسبیه را زیر نظر دادستان که عالی‌ترین مقام دادسرا است بر عهده دارند.

 

 وی با اشاره به اینکه کشف جرم از طریق ضابطین قضایی صورت می‌گیرد، بازپرس را مسوول مرحله تحقیقاتی پرونده‌ها ذکر کرد و افزود: پرونده‌های مطروحه در دادسراها پس از تکمیل تحقیقات و صدور قرار نهایی با صدور کیفر خواست توسط دادستان به دادگاه صالحه ارجاع می‌شوند که با انشاء رای در دادگاه صالحه، حوزه اجرای احکام به اجرای حکم انشاء شده توسط قاضی مبادرت می‌ورزد.

 

 درودگر اظهار کرد: دادستان‌ها بیش از 300 وظیفه خرد و کلان قانونی دارند و از این حیث دادستان نقش بسیار خطیری در برقراری عدالت در جامعه را بر عهده دارد.

 

 این مقام قضائی با ارائه گزارشی از عملکرد دادسرای ساوه افزود: در سال 1389 از تعداد 8 هزار و 364 فقره شکایت وارده به این دادسرا تعداد 8 هزار و 439 فقره مختومه شده که بخشی از آن از سال‌های قبل به سال 1389 موکول شده است.

 

وی با اشاره به موقعیت مواصلاتی و مهاجر پذیر بودن شهرستان ساوه سرقت، توزیع موادمخدر را در راس جرائم ارتکابی در این شهرستان دانست و تصریح کرد: متاسفانه شهرستان ساوه از لحاظ آمار سرقت و قتل عمد در استان مرکزی مقام نخست را داراست.

 

 وی برای ادعای خود شاهدی هم آورد و خاطرنشان کرد: در سال 1389 در شهر اراک 8 فقره قتل رخ داد که در مدت مشابه این تعداد در سال 16 فقره بوده است.

 

 دادستان ساوه بیان کرد: در سال 1389 تعداد 2 هزار 216 فقره پرونده با موضوع سرقت و جرایم مرتبط با آن به دادسرای ساوه وارد شده که از این تعداد 2 هزار 196 فقره آن مختومه شده است.

 

 وی تخریب و تحریق، ضرب و جرح، اهانت و تهدید، تصرف عدوانی، مزاحمت‌های ملکی، کلاهبرداری و انتقال مال غیر، خیانت در امانت، رابطه نامشروع و تجاوز به عنف، ایجاد مزاحمت برای بانوان و اطفال، آدم ربایی و قتل عمد را از جمله جرایم رویه داده در ساوه به عنوان دومین شهر استان مرکزی ذکر کرد.

 

 درودگر تعداد پرونده‌های وارده به حوزه اجرای احکام را 4 هزار 624 فقره ذکر کرد که از این تعداد 4 هزار 763 فقره آن مختومه شده است.

 

 این مقام قضائی در ادامه از رفع تصرف از 710 هکتار از اراضی ملی و دولتی خبر داد و افزود: عمده‌ترین مشکل دادسرای ساوه کمبود نیروی انسانی اعم از قضایی و کارمند است به گونه‌ای که برخی شعبات دادیاری و بازپرسی ما با کمبود شدید نیرو مواجه است و بیشترین حجم کار قضایی در دادگستری استان مرکزی مربوط به شهرستان ساوه است.

 

وی حضور 25 هزار نفر افغانی در ساوه را یکی از مشکلات اساسی این شهرستان برشمرد و بیان کرد: برخی از اتباع افغانی اقدام به قتل، سرقت و فساد اخلاقی می‌کنند.

 

دادستان عمومی و انقلاب ساوه در پایان آمار پرونده‌های وارده به دادسرای ساوه را در سه ماهه اول سال 1389 تعداد یک هزار و 953 فقره عنوان کرد که یک هزار 937 فقره آن مختومه شده و تعداد پرونده‌های وارده در مدت مشابه سال 1390 را 2 هزار و 260 فقره دانست که یک هزار 987 فقره آن مختومه شده است و ما شاهد افزایش 300 فقره پرونده در سه ماهه اول سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group