جمعه 14 ارديبهشت 1403 | Friday 3 May 2024

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی به بیان شیوه‌های مراقبت از باغات پسته برای پیشگیری از سرمازدگی بهاره پرداخت.

محمود بارانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نوسانات دمایی فصل بهار و احتمال وقوع سرمازدگی اظهار کرد: سرمازدگی فصل بهار معمولا از ابتدای فروردین ماه تا ۱۰ اردیبهشت ماه متوجه باغات پسته در مناطق کویری می‌شود و این در حالی است که باغات پسته در این ۴۰ روز در  مرحله گرده افشانی و گل‌دهی هستند.

وی بیان کرد: اگر در این مدت ۴۰ روزه که اصطلاحا چله مقابله با سرمازدگی گفته می‌شود، شدت برودت هوا به قدری باشد که دمای هوا به صفر درجه برسد، چون درختان در مرحله گل‌دهی هستند و گل درخت نازک‌ترین و حساس‌ترین عضو درخت به شمار می‌رود، یخ زده و از بین می رود و خسارت قابل توجهی به درختان و محصول وارد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه معمولا سرمازدگی بهاره در بین ساعات چهار تا ۶ صبح اتفاق می‌افتد، افزود: میزان سرمازدگی بهاره در نقاط مرتفع و شیب‌دار یا مسطح متفاوت است اما آنچه موجب وقوع این پدیده می‌شود کاهش محسوس دما و رسیدن به صفر درجه در ساعات چهار تا ۶ صبح و نیز عدم وزش باد شدید است.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی در ادامه به ارائه راهکاری برای مقابله با سرمازدگی بهاره پرداخت و گفت: معمولا باغداران برای پیشگیری از سرمازدگی در این فصل از قوطی‌هایی استفاده می‌کنند که در اصطلاح به آنها بخاری باغی می‌گویند. سوخت این بخاری‌ها گازوئیل یا پارافین است و از ساعت سه صبح در مواقعی که احتمال سرمازدگی در باغ‌های پسته بیشتر است، روشن می شوند.

وی با بیان اینکه برای روشن کردن این قوطی ها از گازوئیل استفاده می شود، زمان استفاده از این روش را فصل بهار و هنگام جوانه زدن محصول عنوان کرد و گفت: اینکار دمای باغ را نسبت به بیرون، دو تا چهار درجه بالاتر نگه می‌دارد.

وی بیان کرد: در برخی موارد، شدت برودت هوا در مناطق کویری بسیار زیاد است مثلا در سال گذشته دمای منفی هفت درجه سانتیگراد ثبت شد که در چنین شرایطی این شیوه نیز پاسخگو نیست و استفاده از بخاری باغی صرفا برای دمای بالاتر از صفر درجه تاثیرگذار است که خطر سرمازدگی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی شهرستان زرندیه افزود: در برخی کشورهای اروپایی شیوه گرم کردن باغات با نصب قوطی که به اصطلاح بخاری باغی گفته می‌شود برای سایر درختان میوه نیز بکار برده می‌شود تا از سرمای بهاره در امان باشند.

وی افزود: در شهرستان زرندیه تاکنون نیازی به استفاده از بخاری باغی نشده است و این شیوه بیشتر در مناطق کویری استان کرمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بارانی همچنین با اشاره به اینکه برخی باغداران با انجام یک سری اقدامات متداول و سنتی دیگر تلاش می‌کنند تا باغات را از درگیری با سرما مراقبت کنند، گفت: این اقدامات تنها در صورتی موثر هستند که سرمای بهاره به زیر صفر نرسد، چنانچه دما به منفی پنج درجه کاهش یابد هیچ راهکاری جوابگوی درامان ماندن باغات از سرمای بهاره نخواهد بود.

وی تصریح کرد: بیشترین خسارتی که به درختان در نتیجه سرمازدگی وارد می‌شود در این مدت ۴۰ روز است و البته در برخی فصول، نوسانات دمایی موجب می‌شود که این مدت افزایش یابد. اگر درختان تحت تاثیر گرمای اسفندماه از خواب بیدار شوند و شروع به گل‌دهی کنند، سرمای بهاره در دو ماه نخست سال موجب سرمازدگی و بروز خسارت می‌شود.

وی گفت: از قدیم اقداماتی برای جلوگیری از سرمازدگی در باغات به منظور به جریان انداختن هوا صورت می‌گرفت و باغداران با سوزاندن پوست‌های پسته یا هیزم و ... و ایجاد دود، هوا را به جریان انداخته و اجازه نمی‌دادند، درختان بر اثر سرمازدگی آسیب ببینند.

به گزارش ایسنا، قریب به ۸۰ درصد باغات پسته استان مرکزی در زرندیه قرار دارند و از مجموع حدود ۱۲ هزار هکتار باغ پسته موجود در استان بالغ بر ۱۰ هزار هکتار آن در این شهرستان قرار دارد که از این میزان هشت هزار هکتار در منطقه سلطان احمدلو و دو هزار هکتار در منطقه خشکرود زرندیه قرار گرفته و دو هزار هکتار از مجموع باغات استان نیز در شهرستان ساوه است.

محموله‌های صادراتی پسته زرندیه از پایانه پسته این شهرستان با برند هامون سبز به کشورهای اوراسیا، ترکیه، حاشیه خلیج فارس، روسیه و برخی کشورهای همسایه صادر می‌شود.

طلای سبز از استراتژیک‌ترین محصولات تولیدی شهرستان زرندیه است که بواسطه ارگانیک بودن، با اقبال بالایی از سوی مشتریان اروپایی همراه است و توانسته جایگاه خوبی را در ارزآوری و رونق اقتصادی منطقه کسب کند و پسته‌کاری در زرندیه توانسته برای نزدیک به چهار هزار نفر در منطقه سلطان احمدلو فرصت شغلی مستقیم ایجاد کند.

شهرستان زرندیه به لحاظ برخورداری از اقلیم خاص آب و هوایی بار اصلی تولید پسته را در استان مرکزی به دوش می‌کشد و رتبه برتر کشوری را در تولید پسته ارگانیک به خود اختصاص داده است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group