جمعه 14 ارديبهشت 1403 | Friday 3 May 2024

فرماندار ساوه گفت: بکارگیری اتباع غیرمجاز در هرگونه کسب و کار ممنوع است و با کارفرمایان متخلف برابر مقررات و قوانین برخورد قانونی خواهد شد.

مهدی الیاسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: فعالیت اتباع بیگانه غیرمجاز در کسب و کارهایی نظیر رستوران‌ها، تالارها، صنعتی، ساختمانی، صنوف، بازار و ... شهرستان ساوه ممنوع بوده و در صورت مشاهده، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

وی از دستگاه های مسئول نظیر اداره کار، نیروی انتظامی، دادگستری و... خواست تا با اتباع غیرمجاز برخورد قانونی صورت پذیرد و اجازه داده نشود که این افراد در کسب و کارها فعالیت کنند.

فرماندار ساوه گفت: بکارگماری اتباع بیگانه فاقد کارت کار معتبر یا بکارگماری آنها در شغلی غیر از شغل درج شده در کارت کار وفق مواد ۱۲۰ و ۱۸۱ قانون کار تخلف محسوب می‌شود و اداره کار مکلف است با کارفرمایان متخلف حسب بند ج ماده ۱۱ ‌قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، برخورد کند.

وی گفت: برابر ماده ۱۲۰ قانون کار، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول به کار شوند مگر آنکه اولا دارای روادید با حق کار مشخص بوده و ثانیا مطابق قوانین و آیین نامه‌های مربوطه، پروانه کار دریافت کنند.

وی گفت: برابر ماده ۱۸۱ قانون کار کارفرمایانی که اتباع بیگانه را که فاقد پروانه کار هستند یا مدت اعتبار پروانه کارشان منقضی شده است به کار گمارند و یا اتباع بیگانه را در کاری غیر از آنچه در پروانه کار آنها قید شده است بپذیرند یا در مواردی که رابطه استخدامی تبعه بیگانه با کارفرما قطع می‌شود مراتب را به وزارت کار و امور اجتماعی اعلام نکند با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم، به مجازات حبس از ۹۱ روز تا ۱۸۰ روز محکوم خواهند شد.

الیاسی بیان کرد: براساس بند ج ماده ۱۱ ‌قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به منظور جلوگیری از حضور نیروی کار غیرمجاز خارجی در بازار کار کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است کارفرمایانی که اتباع خارجی‌ فاقد پروانه را به کار می‌گیرند بابت هر روز اشتغال غیرمجاز هر کارگر خارجی معادل پنج برابر حداقل دستمزد روزانه جریمه کند و درصورت تکرار تخلف این جریمه دو برابر خواهد شد.

وی گفت: اتباع دارای پروانه کار معتبر فقط باید در همان شهری که در کارت کار آنان درج شده، شاغل باشند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group