پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 | Thursday 2 May 2024

مدیرعامل شهر صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی کاوه گفت: کمبود نیروی کار در شهر صنعتی کاوه به گونه‌ای شده است که در برخی واحدهای تولیدی و صنعتی در مشاغلی همچون ریخته‌گری، فلزکاری و پرس‌کاری از بانوان استفاده می‌شود در حالی‌ که ماهیت این مشاغل مردانه بوده و به دلیل سختی کار باید از نیروی مرد استفاده کرد.

مجتبی افرند چهارشنبه، پنجم مهرماه ۱۴۰۲ در نشست رئیس سازمان بسیج ادارات کشور با جمعی از فعالان اقتصادی و مدیران صنایع در سالن جلسات دفتر محلی شهر صنعتی کاوه اظهار کرد: شرکت شهر صنعتی کاوه از سال ۱۳۵۳ تاسیس شده و شامل دو مجموعه منطقه ویژه و شهر صنعتی است که در حال حاضر قریب به ۶۳۰ واحد تولیدی و صنعتی در این مجموعه فعال بوده و حدود ۵۵۰ واحد به دلیل برخی مشکلات با ظرفیت ۷۰ درصدی در عرصه تولید نقش آفرینی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه جامعه صنعتی در این مجموعه در دوران هشت ساله دفاع مقدس در حوزه رزمی و پشتیبانی‌ نقش آفرینی کرده و افزون بر ۵۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند، اظهار کرد: امروز هم تولیدکنندگان، افسران جنگ اقتصادی هستند و در زمان کرونا نیز مشغول به فعالیت بودند و در تامین اقلام بهداشتی و تجهیزات اهتمام جدی داشتند.

افرند در ادامه کمبود نیروی انسانی را از مهمترین چالش‌های پیش روی بزرگترین شهر صنعتی کشور دانست و افزود: کمبود نیروی کار در واحدهای تولیدی و صنعتی شهر صنعتی کاوه نگرانی‌هایی را ایجاد کرده و منجر به تغییر پارادایم‌ فعالیت صنایع شده است.

وی تصریح کرد: کمبود نیروی کار در شهر صنعتی کاوه به گونه‌ای شده است که در برخی واحدهای تولیدی و صنعتی در مشاغلی همچون ریخته گری، فلزکاری و پرس‌کاری از بانوان استفاده می‌شود در حالیکه ماهیت این مشاغل مردانه بوده و باید به دلیل سختی کار، از نیروی مرد استفاده کرد.

وی تصریح کرد: تداوم استفاده از بانوان در مشاغل سخت و دشوار در چرخه تولید موجب بروز برخی آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شود و این تغییر پارادایم قطعا تبعات منفی برجای خواهد گذاشت که باید تصمیم گیران در کلان کشور برای این مشکل چاره‌اندیشی کنند.

مدیر عامل شهر صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی کاوه در ادامه، تامین انرژی و آب را از دیگر مشکلات دانست و افزود: مجموعه شهر صنعتی کاوه در بین سایر مجموعه های صنعتی کشور به نسبت تعداد صنایع، کمترین چالش و مشکل را در تامین انرژی و آب دارد.

وی همچنین گفت: منطقه ویژه اقتصادی کاوه در حوزه صادرات طی سال گذشته از نظر ریالی و حجمی در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور توانست رتبه اول صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده است.

افزند تصریح کرد: گمرک شهر صنعتی کاوه نیز با فعالیت مضاعفی که آغاز کرده به دنبال تامین نیازهای صنایع است و با توجه به افتتاح واحدهای تولیدی متعدد دیگری در این شهر صنعتی در تلاش هستیم فعالیت گمرک  به صورت ۲۴ ساعته شود.

در این جلسه برخی مدیران صنایع به بیان مشکلات و موانع پیش روی تولید پرداختند.

مشکل معیشت و مسکن نیروی کار، احداث مسکن سازمانی با واگذاری زمین رایگان از سوی دولت و احداث آن توسط مدیران صنایع با اعطای تسهیلات ارزان قیمت، قاچاق کالا، مشکلات نقدینگی، تامین مواد اولیه و موانع گمرکی، کمبود نیروی کار و کمبود آب از جمله مطالبات و مشکلاتی بود که در این جلسه مطرح شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group