پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 | Thursday 2 May 2024

در پی انتشار خبری با عنوان "درخواست "برقی" پسته‌کاران زرندیه از استاندار: جلوی اختلال در برداشت را بگیرید" که روز چهارشنبه ۲۲ شهریورماه بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفته بود، بلافاصله با پیگیری استاندار مرکزی و اداره توزیع برق شهرستان زرندیه، خاموشی‌های روزانه در باغات پسته این شهرستان متوقف شد.

در این خبر رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی ضمن اعلام خبر آغاز برداشت پسته از باغات شهرستان زرندیه گفته بود: قطعی روزانه برق و احتمال بارش زودهنگام روند برداشت این محصول را مختل کرده است.

محمود بارانی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به قطعی برق در منطقه سلطان احمدلو قطب تولید پسته استان مرکزی و شهرستان زرندیه اظهار کرده بود: برای تامین نیازهای نیروی کار شاغل در این منطقه نیازمند تامین زیرساختهای مناسب هستیم و قطعی برق موجب تعطیلی نانوایی منطقه سلطان احمدلو زرندیه شده و بدیهی‌ترین نیاز نیروی کار که همانا "نان" تولیدی در نانوایی‌هاست  را به دلیل قطعی برق با محدودیت مواجه کرده است.

بارانی با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارش های زودهنگام در کشور گفته بود: کار برداشت پسته زرندیه معمولا از ۲۰ شهریورماه آغاز و تا پایان مهرماه ادامه خواهد یافت اما پیش‌ بینی های سازمان هواشناسی مبنی بر بارش های زودهنگام پائیزه این نگرانی در بین پسته کاران بوجود آورده است که بارندگی حین برداشت پسته به محصول خسارت وارد کند و یا فرآیند برداشت و فرآوری در ترمینال پسته را مختل کند. باید روند برداشت تسریع یابد تا موجب بروز خسارت سنگین به پسته کاران نشود و چنانچه قطعی برق هم ادامه داشته باشد مشکبل دوچندان خواهد شد.

وی  با اشاره به اینکه تمامی عملیات فرآوری پسته با دستگاه و به صورت مکانیزه صورت می گیرد، اظهار کرده بود: این دستگاه ها برقی هستند و خاموشی های مکرر چند ساعته در چند نوبت موجب توقف فعالیت دستگاه های فرآوری شده و در نتیجه سبب ماندگاری بیشتر پسته در پوست تازه خود می شود و در نهایت محصول کیفیت خود را از دست می دهد. از طرفی قطعی برق منجر به افزایش هزینه های پرداختی به نیروی انسانی و سایر زیرساخت‌های لازم برای برداشت و فرآوری پسته خواهد شد و به پسته کاران آسیب جدی وارد خواهد کرد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی زرندیه از استاندار مرکزی و فرماندار شهرستان زرندیه خواسته بود تا از اداره برق بخواهند که قطعی برق در ایام برداشت پسته را متوقف کرده و اجازه دهند باغداران با دغدغه کمتری نسبت به برداشت پسته اقدام و تا خسارتی متوجه باغات پسته نشود.

به گزارش ایسنا، پس از گذشت چهار روز از رسانه‌ای شدن این مطالبه پسته کاران، رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی در تماس تلفنی با خبرنگار ایسنا، ضمن تقدیر از حسن توجه خبرگزاری ایسنا به مطالبات و دغدغه‌های پسته‌کاران زرندیه و پیگیری مشکلات آنها اظهار کرد: پس از انتشار این مطالبه پسته‌کاران زرندیه، بلافاصله در همان روز انتشار خبر، استاندار مرکزی دستور تشکیل جلسه‌ای در شهرستان با حضور ریاست اداره برق، جهاد کشاورزی و جمعی از پسته کاران را صادر کرد و در این جلسه مقرر شد برق باغات پسته‌ای که مجهز به ترمینال فرآوری پسته هستند در هنگام برداشت قطع نشود.

محمود بارانی با اشاره به اینکه با پیگیری استاندار مرکزی روند برداشت پسته با توقف خاموشی‌ها به روال عادی برگشته است، افزود: تنها در روز یکشنبه ۲۶ شهریورماه برای مدت کوتاهی قطعی برق وجود داشت که آن هم بنا بر اعلام اداره توزیع برق شهرستان بدلیل ایجاد اختلال و خرابی در شبکه بوده و ارتباطی به سلسله برنامه‌های خاموشی روزانه برای مدیریت مصرف نداشته است که امیدواریم سازوکاری اندیشیده شود تا شاهد قطعی برق متاثر از اختلال در شبکه یا خرابی هم نباشیم.

وی در خصوص فعالیت نانوایی منطقه سلطان احمدلو نیز گفت: از آنجاکه فصل برداشت پسته توانسته است برای افزون بر پنج هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کند لذا انتظار می رود با اختصاص سهمیه آرد بیشتر برای نانوایی منطقه، نان مورد نیاز نیروی کار شاغل در باغات پسته تامین شود.

بارانی به نگرانی‌های ایجاد شده ناشی از وقوع بارندگی های زودهنگام پائیزه اشاره کرد و افزود: بارش‌های زودهنگام پائیزه در حین برداشت پسته آسیب زاست و فرآیند برداشت را مختل خواهد کرد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی زرندیه همچنین با اشاره به میزان پسته تولیدی در سال جاری گفت: پیش بینی می‌شود امسال میزان محصول برداشتی نسبت به سال قبل ۳۰ درصد رشد داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه میانگین برداشت پسته در زرندیه حدود دو تن در هر هکتار است، اظهار کرد: بالغ بر ۸۰ درصد پسته تولیدی استان مرکزی در این شهرستان تولید می شود و ارگانیک بودن، از مهمترین ویژگی های پسته تولیدی زرندیه است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group