مدیر آموزش و پرورش شهرستان ساوه گفت: تشکیل کلاسهای درس با جمعیت دانش آموزی افزون بر 40 نفر مغایر با عدالت آموزشی است.
اصغر قراخانلو شنبه ۲۸ مردادماه ۱۴۰۲ در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: مهاجرپذیری شهرستان ساوه موجب افزایش جمعیت دانشآموزی شده است و کمبود فضای آموزشی منجر به تشکیل کلاس های درس با حضور بیش از 40 دانش آموز شده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل تراکم بالای دانش آموز در این شهرستان برخی دانش آموزان در کلاسهای ۴۵ نفره تحصیل میکنند، اظهار کرد: کارگاههای هنرستانی باید با ۱۷ دانش آموز تشکیل شود اما کمبود فضای آموزشی موجب شده افزون بر ۲۵ نفر در این کارگاهها آموزش ببیند و از طرفی تعداد تجهیزات کارگاهی با تعداد دانش آموز همخوانی ندارد.
وی گفت: برای سال تحصیلی جدید دو دبستان پسرانه و دو دبستان دخترانه و همچنین برای اجرای دقیق توازن رشتهای دو هنرستان دخترانه و دو هنرستان پسرانه نیاز است و به دلیل محدودیت فضا، آمار دانش آموزان بالاتر از ۳۶ نفر است در حالیکه استاندارد آموزشی باید کمتر از این میزان باشد.
قراخانلو در ادامه، کمبود فضای فیزیکی برای برگزاری آزمونهای مختلف را از مشکلات دانست و افزود: با وجود کمبود فضا اما در تعامل با مراکز آموزشی و دانشگاهی شهرستان بستر لازم برای برگزاری آزمونهای مختلف فراهم شده است و همچنین آزمون نهایی به صورت کاملا الکترونیکی برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶ مدرسه در حال احداث است اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت لازم، به سال تحصیلی جدید نمیرسند، تصریح کرد: تعدادی از مدارس این شهرستان بهصورت دو شیفت فعالیت میکنند و برای خروج از دوشیفته بودن مدارس ساوه نیازمند احداث 60 مدرسه جدید هستیم تا منجر به کیفیت بخشیدن به آموزش و تحقق عدالت آموزشی شود.
وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید حدود ۳۶۰۰ دانش آموز پایه اول دبستان ثبت نام شده اند، اظهار کرد: با وجود محدودیتها و کمبود زیرساختهای مورد نیاز اما دانش آموزان مستعد این شهرستان توانستهاند در حوزه علمی و مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی رتبههای برتر استانی و یا کشوری را کسب کنند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان ساوه در ادامه، بروز آوری تجهیزات آموزشی را از دیگر مشکلات پیش رو بیان کرد و گفت: خروج نیروهای غیر بومی از دیگر مشکلات است که با برون سپاری و خرید خدمات، بخشی از مشکلات کمبود معلم را برطرف شده اما در حال حاضر همچنان با چالش مواجه هستیم.
وی با قدردانی از صنایعی که در عمل به مسئولیتهای اجتماعی خود اقدام به ساخت فضای آموزشی و مدرسه میکنند، گفت:برخی صنایع علاوه بر جذب نیروهای غیر بومی که موجب افزایش جمعیت دانش آموزی میشوند هیچگاه خود را مقید به انجام مسئولیتهای اجتماعی نمیدانند. برای فراهم کردن فضای مناسب آموزشی باید علاوه بر خیرین، واحدهای صنایع نیز به کمک آیند.
او همچنین گفت: در سال تحصیلی گذشته در حوزه جهاد تبیین ۱۶۳ جلسه کارگاهی و آموزشی جهت دانش آموزان و فرهنگیان تشکیل شده است.