شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

استاندار مرکزی گفت: مانور منطقه ای ۶.۸ ریشتری زلزله شهرهای ساوه، زرندیه و تفرش در محل سد الغدیر ساوه با تحقق کامل اهداف از پیش تعیین شده برگزار شد.

فرزاد مخلص الائمه شنبه ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۲ در حاشیه برگزاری مانور منطقه ای ۶.۸ ریشتری در منطقه سد الغدیر ساوه که با حضور وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: سناریویی که در این مانور برای شهرهای ساوه، زرندیه و تفرش هدف‌گذاری شده، فعال شدن گسل ایندس و وقوع زلزله به بزرگی ۶.۸ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری در محدوده ای با ۱۲۰ خانوار نزدیک سد الغدیر است که به دنبال آن ۷۰ خانواده فرضی آسیب دیده و به دلیل زلزله و تخریب بندخاکی واقع در بالادست محدوده فرضی و ایجاد موج سیلاب، علاوه بر خسارت ناشی از زلزله، عده ای نیز در این بخش دچار مصدومیت شدند.

وی افزود: در این مانور ۱۱۰۰ نفر از پرسنل دستگاه‌های امدادی و اجرایی استان در قالب ۲۵۰ اکیپ از ۳۵ دستگاه نقش آفرینی می‌کنند و به تمرین عملیات در شرایطی شبیه شرایط واقعی می پردازند.

استاندار مرکزی بیان کرد: هماهنگی دستگاه‌ها و آمادگی آنها در مواقع بحران نظیر زلزله و آزمایش و تمرین با تجهیزات موجود در استان و تلاش برای برطرف کردن اشکالات و نواقص تجهیزات و ماشین آلات در مواقع وقوع بحران از مهمترین اهداف برگزاری این مانور است.

وی بیان کرد: در این مانور تیم های ارزیاب از شهرهای مختلف به بررسی و پایش دقیق میزان آمادگی و مواجهه دستگاه‌های اجرایی سه شهرستان ساوه، زرندیه و تفرش می‌پردازند و نحوه عملکرد آنان را ارزیابی خواهند کرد.

مخلص الائمه اظهار کرد: این مانور به دنبال تقویت هم افزایی و ارتقای سطح آمادگی دستگاههای اجرایی است و سناریوهای مختلفی برای ارزیابی سطح آمادگی ساختار اجرایی استان دیده شده است.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه قرار گرفتن ساوه در گسل زلزله، دلیل انتخاب این منطقه برای مانور بود، اظهار کرد: بلایای طبیعی و بحران قابل پیش بینی نیست و خبر نمی‌کند لذا باید همیشه آمادگی لازم را برای مواجهه با آنها داشته باشیم.

وی تصریح کرد: برخی تجهیزات و ماشین آلات که از روزهای گذشته برای مانور آماده شده بودند به علت عدم استفاده در مدت زمان طولانی، فرسوده شده بود و نواقصی داشت که برطرف شد و برخی تجهیزات جدید نیز خریداری و جایگزین تجهیزات فرسوده شدند که در این مانور مورد آزمایش و عملیات قرار گرفتند، در واقع این مانور فرصتی برای سنجش میزان آمادگی نیروهای امدادی و دستگاه‌های عضو مدیریت بحران و نیز تجهیزات و ماشین آلات موجود در استان است.

به گزارش ایسنا، مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی نیز گفت: در این مانور، پس از وقوع زلزله ۶.۸ ریشتری ۷۰ منزل مسکونی در یکی از روستاهای فرضی با ۱۲۰ خانوار سکنه تخریب، ۲۵ نفر مصدوم و هفت نفر به علت تخریب آوار و یک نفر نیز به علت غرق شدگی جان خود را از دست داده‌اند.

امید محترمی با اشاره به سناریوی طراحی شده برای این مانور گفت: سناریو به گونه‌ای طراحی شده که ۳۵ دستگاه حاضر بتوانند از لحظات اولیه وقوع زلزله وظایف خود نسبت به امدادرسانی در بخش‌های مختلف آواربرداری، نجات مصدومان و رهاسازی جنازه ها از زیرآوار، نجات غریق از داخل آب، برپایی بیمارستان صحرایی، انتقال مصدومان و جنازه‌ها، تامین زیرساخت‌های آب، برق و گاز برای زلزله زدگان، تامین ارتباطات مخابراتی و احداث جاده وظایف خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه مانور منطقه‌ای زلزله ۶.۸ ریشتری با هدف آمادگی دستگاه های اجرایی برای مواجهه با بحران برگزار شد، گفت: این زلزله فرضی مشکلات متعددی از قبیل تخریب منازل، رانش جاده، شکستن تیرهای برق، غرق شدگی، تخریب بند خاکی و... را به دنبال دارد.

به گزارش ایسنا، در جریان این مانور احمد وحیدی وزیر کشور، محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، پیرحسین کولیوند رییس جمعیت هلال احمر کشور و جمعی دیگر از مسئولان کشوری از مراحل مختلف امداد رسانی و میزان آمادگی دستگاه‌های اجرایی این سه شهرستان در مقابله با بحران بازدید کردند.
انتهای پیام

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group