شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی از افزایش ۳۵ درصدی محصول تولیدی پسته در شهرستان زرندیه در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

محمود بارانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه امسال سال "آور" محصول پسته در این شهرستان است، اظهار کرد: به دلیل اینکه امسال سال آور است باید برداشت محصول پسته به نسبت سال گذشته افزایش یابد.

وی با اشاره به چندین بارش صورت گرفته در فصل بهار گفت: خوشبختانه باغات پسته در شرایط خوبی بسر می‌برند و هیچگونه باقیمانده سموم در محصول پسته این منطقه وجود ندارد. امیدواریم وقوع بارش‌های بعدی موجب شستشوی درختان شده و علاوه بر جلوگیری از پدیده آفتاب سوختگی به آبیاری درختان نیز کمک کند.

بارانی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد باغات پسته شهرستان زرندیه به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است، گفت: در باغات پسته زرندیه شیوه آبیاری تلفیقی صورت می‌گیرد بدین شکل که در فصل تابستان از آبیاری نوین و در فصل زمستان از آبیاری غرقآبی استفاده می‌شود تا مانع فرسایش خاک شود و به گونه‌ای طراحی شده که تلفیقی از هر دو شیوه سنتی و نوین اجرایی می‌شود.

او ادامه داد: در آبیاری نوین که بخش اعظمی از باغات منطقه سلطان‌احمدلو زرندیه تحت پوشش این سیستم آبیاری هستند، درخت پسته در دوره‌های سه روزه و در بازه زمانی هر ۱۵ روز یکبار آبیاری می‌شود که علاوه بر مدیریت منابع آبی موجب ارتقای کیفیت پسته تولیدی و کسب رتبه ممتاز مرغوبیت می‌شود.

وی از افزایش ۳۵ درصدی محصول تولیدی پسته در این شهرستان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: چنانچه مشکلی در راستای تولید این محصول استراتژیک بوجود نیاید قطعا شاهد افزایش ۳۰ الی ۳۵ درصدی پسته در شهرستان خواهیم بود.

وی ارگانیک بودن پسته تولیدی زرندیه را مزیت مهم محصول این شهرستان دانست و افزود: به دلیل ارگانیک بودن محصول تولیدی، مشتاقان زیادی از کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس متقاضی خرید پسته زرندیه هستند و براین اساس قریب به ۹۰ درصد محصول تولیدی آماده صادرات می‌شود.

پسته‌کاری در زرندیه توانسته برای نزدیک به چهار هزار نفر در منطقه سلطان احمدلو فرصت شغلی مستقیم ایجاد کند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group