دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه گفت: سطح زیر کشت محصول طالبی به عنوان یکی از تولیدات شاخص کشاورزی این شهرستان کاهش یافته است.

محمودرضا خلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، به کاهش حدودا ۲۰ درصدی سطح زیر کشت محصول طالبی در این شهرستان در سال جاری به نسبت سال قبل اشاره کرد و افزود: علاوه بر کمبود منابع آبی، ارائه نشدن خدمات از سوی جهاد کشاورزی به طالبی کارانی که اقدام به آبیاری با شیوه‌های نوین نکرده‌اند نیز موجب کاهش میزان سطح زیر کشت شده است.

وی در ادامه، تخصیص کود شیمیایی و خدمات تخصصی کشاورزی را از جمله خدماتی دانست که شامل کشاورزانی که اقدام به آبیاری با شیوه سنتی کنند، نخواهد شد و گفت: مدیریت جهاد کشاورزی با توجه به شرایط خشکسالی، الگوی کشت محصولات با نیاز آبی کمتر را معرفی کرده است و کشاورزانی که با این وجود اقدام به کشت محصولات با نیاز آبی بالا کنند از خدماتی که جهاد کشاورزی در نظر می‌گیرد محروم خواهند شد.

وی در خصوص قیمت طالبی و سایر میوه‌ها به عنوان یک عامل موثر در میزان سطح زیرکشت گفت: قیمت میوه‌هایی نظیر هندوانه و طالبی نسبت به سایر میوه‌ها کمتر است و با توجه به گرانی میوه‌های سردرختی، محصولاتی نظیر طالبی و هندوانه می‌تواند در تامین نیاز مردم به میوه اثرگذار باشد.

خلیلی افزود: از آنجاکه آمار دقیقی از میزان نیاز کشور به محصولی نظیر طالبی وجود ندارد لذا میزان عرضه و تقاضا همخوانی نداشته و بنابراین قیمت دقیق و تضمینی برای عرضه این محصول مانند بسیاری از محصولات دیگر نظیر گوجه فرنگی و ... وجود ندارد و نتیجه آن عرضه بالا با قیمت کمتر به نسبت هزینه تمام شده است. گرچه تولیدات کشاورزی به قیمت بالا به دست مصرف کننده می رسد اما از کشاورز با قیمت کمتری خریداری می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه راهکار عملی برای حفظ برند طالبی ساوه و جلوگیری از کاهش میزان تولید حتی با شرایط مواجه بودن با تنش آبی وجود دارد، گفت: طالبی یک محصول آب بر است و در روش‌های سنتی آبیاری نیاز آبی آن ۱۰ الی ۱۲ هزار متر مکعب در هر هکتار سطح زیر کشت است اما با کشت این محصول با روش‌های نوین آبیاری نظیر نوار تیپ و کشت زیرپلاستیکی می‌توان این محصول را به یک محصول با نیاز آبی کمتر تبدیل کرد.

معاون جهاد کشاورزی ساوه به کشت زیر پلاستیکی محصول طالبی در این شهرستان با هدف مدیریت مصرف آب اشاره کرد و افزود: افزون بر ۶۰ درصد از سطح زیر کشت طالبی این شهرستان به صورت زیرپلاستیکی و آبیاری قطره‌ای نوار تیپ انجام شده و مابقی نیز به صورت سنتی و غرقآبی کشت می‌شود و با کشت محصولات زراعی به شیوه زیر پلاستیکی، در مصرف آبی که از زمین خارج شده تا به مصرف محصول برسد تا حدود ۶۰ درصد صرفه‌جویی می‌شود و علاوه بر کاهش آفات و بیماری‌ها، عملکرد تولید به مقدار قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه شهرستان ساوه بزرگترین تولیدکننده طالبی در کشور است، اظهار کرد: کیفیت بالا و ماندگاری طولانی طالبی ساوه و نیز طعم، بو و شیرینی مطبوع، منظم بودن خطوط طالبی و عطر و بوی بهتر نسبت به سایر طالبی‌های تولیدی کشور موجب شده است تا به محصول شاخص این منطقه تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری دو هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت محصول طالبی رفته است، اظهار کرد: کار برداشت در مزارع زیر پلاستیکی این شهرستان از روزهای قبل آغاز شده و تا اواخر مردادماه ادامه پیدا می‌کند.

خلیلی متوسط عملکرد مزارع این شهرستان در حوزه کشت طالبی را حدود ۲۲ تن در هکتار اعلام کرد و افزود: پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری حدود ۴۵ هزار تن از این محصول در ساوه، برداشت و روانه بازار مصرف شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group