دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه در برخی نقاط صنعتی استان مرکزی اجازه بارگذاری صنایع آب بر داده نمی‌شود، گفت: بازچرخانی پساب برای تامین آب مورد نیاز صنایع و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین نیاز برق دو انتظار مهم از صاحبان صنایع و سرمایه گذاران این استان است.

فرزاد مخلص الائمه یکشنبه ۲۱ خردادماه ۱۴۰۲ در جریان افتتاح تصفیه خانه پساب شرکت طبیعت زرندیه و شرکت پرشین کارتن واقع در شهرک صنعتی مامونیه اظهار کرد: احداث تصفیه خانه یک کار ارزشمند در حوزه صنعتی است و باید به عنوان الگویی در سایر شرکت‌ها اجرایی شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به محیط زیست و سرمایه گذاری در این خصوص اظهار کرد: در زرندیه به دلیل تنش آبی که در این شهرستان حاکم است امکان صدور مجوز برای صنایع آب بر وجود ندارد و در برخی نقاط صنعتی استان اجازه بارگذاری صنایع آب بر جز با تامین آب از مسیر پساب داده نمی‌شود.

استاندار مرکزی در ادامه بازچرخانی پساب برای تامین آب مورد نیاز صنایع و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین نیاز برق را دو انتظار مهم از صاحبان صنایع و سرمایه گذاران دانست و اظهار کرد: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین برق مورد نیاز صنایع یک فعالیت اقتصادی کاملا به صرفه است و باید صنایع را به سمت بهره گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر هدایت کرد.

وی افزود: توسعه صنعت و مصرف از توسعه تولید پیش تر است و باید زیرساخت‌های لازم برای بهره گیری از ظرفیت منابع تجدیدپذیر برای تامین برق پایدار و بازچرخانی پساب برای تامین آب تامین شود.

وی با اشاره به افتتاح تصفیه خانه پساب شرکت طبیعت زرندیه با حمایت مالی صندوق توسعه ملی محیط زیست کشور و نیز تصفیه خانه شرکت پرشین کارتن اظهار کرد: تنها راه برون رفت از مشکل کمبود آب در حوزه صنعت، بازچرخانی پساب با حمایت دولت از طریق صندوق ملی توسعه است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز کمبود آب و نیز مدیریت پساب‌های صنعتی را از چالش‌های پیش روی صنایع دانست و با تاکید بر بازچرخانی پساب در صنایع گفت: از پساب در صنایع فولادی و آبیاری فضای سبز و نیز آبیاری برخی گونه‌های گیاهی می توان استفاده کرد.

علی جودکی با بیان اینکه از پساب تولیدی صنایع در صنایع غذایی نمی‌توان استفاده کرد، اظهار کرد: در حفاظت از محیط زیست همه ما مسئولیت داریم و الزامات زیست محیطی را باید در حوزه صنعتی اجرا کرد تا بتوان با قدرت فعالیت کرد.

وی با بیان اینکه باید در خصوص آلایندگی صنایع آلاینده برنامه ریزی کرد، افزود: لازمه تحقق رشد هشت درصدی اقتصادی حمایت حداکثری از تولید با تمام ظرفیت است.

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی نیز با اشاره به اینکه به بازچرخانی پساب در استان مرکزی کمتر توجه می‌شود، افزود: در شرایط کمبود منابع آبی، بازچرخانی بهترین راهکار برای تامین نیازهاست.

یوسف یوسفی با بیان اینکه دو پروژه زیست محیطی در هفته محیط زیست در شهرستان زرندیه افتتاح شد، افزود: با افتتاح تصفیه‌خانه پساب شرکت طبیعت در شبانه روز هزار متر مکعب پساب تصفیه می شود که بخشی از آن در فرآیند بازچرخانی این مجموعه قرار گرفته و بخشی دیگر نیز توسط شرکت های همجوار و فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: پروژه دوم، ارتقا و بهینه سازی پروژه تصفیه خانه شرکت پرشین کارتن بود که قسمت عمده‌ای از ایراداتی گه در گذشته داشته است با نصب دستگاههای جدید مرتفع می شود و با تصفیه پساب از خروجی آن استفاده خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مدیر کارخانه تولید روغن نباتی طبیعت زرندیه نیز در آئین افتتاح این پروژه زیست محیطی گفت: این طرح با ظرفیت روزانه هزار متر مکعب طراحی شده است اما در شرایط موجود با ظرفیت روزانه ۵۰۰ متر مکعب فعالیت دارد.

سعید شیرعلی نژاد اظهار کرد: از ویژگی‌های این طرح این است که در مرحله اول ناخالصی‌ها و ترکیبات روغنی از پساب جدا می‌شوند و چنانچه قابلیت بازیافت داشته باشند بازیافت خواهند شد و چنانچه قابلیت بازیافت نداشته باشند در قالب ضایعات قابلیت فروش دارند.

وی گفت: در مرحله بعدی مواد شیمیایی به پساب افزوده شده و ترکیباتی که ار مرحله قبلی باقیمانده و قابلیت جدا شدن نداشتند در این مرحله جداسازی می شوند و بار آلودگی پساب را کمتر می‌کنند و راندمان را افزایش می‌دهند. تفاله‌هایی که از این قسمت باقی می‌ماند، آلاینده محیط زیست بوده و باید توسط شرکت‌های پسماند زیست امحاء شوند.

وی افزود: در این طرح واحد امحاء دیده شده و ناخالصی‌ها در داخل کوره سوخته می‌شوند و در قالب ترکیبات موادغذایی در حوضچه‌های استخر به عنوان خوراک باکتری‌ها قابلیت استفاده دارند. در حوضچه‌های هوازی دو مرحله لجن گیر تعبیه شده تا راندمان کار افزایش پیدا کرده و آب خروجی از شفافیت بالایی برخوردار باشد.

وی گفت: جلوگیری از ورود پساب این کارخانه به شهرک صنعتی و به سفره‌های زیرزمینی از ویژگی‌های این تصفیه خانه است و آب تصفیه شده قابلیت آن را دارد که در مصارف کشاورزی، فضای سبز محوطه، شستشو و بازچرخانی به صنایع مورد استفاده قرار گیرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group