شنبه 22 ارديبهشت 1403 | Saturday 11 May 2024

در نودودومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوه اولویت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی این شهرستان در سال ۱۴۰۲ مطرح و به تصویب رسید.

امام جمعه ساوه پنجشنبه ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱ در نودودومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوه که در دفتر امام جمعه برگزار شد، اظهار کرد: احیای مناسبت‌های ملی و مذهبی و حفظ شعائر اسلامی با برگزاری برنامه‌های جشن و شادی در بقاع متبرکه و فضاهای تفریحی و پارک‌ها یک ضرورت در راستای تقویت نشاط اجتماعی جامعه است.

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی به کمرنگ بودن حضور جوانان در مساجد اشاره کرد و گفت: مشارکت جوانان در برگزاری برنامه‌های نماز جمعه، بکارگیری ظرفیت نسل جوان در اجرای برنامه‌های فرهنگی مساجد و مراکز دینی، بهره‌گیری از ظرفیت موکب‌ها و تشکل‌های مردمی برای پذیرایی از مردم در برنامه‌های ملی و مذهبی از موضوعاتی است که نیاز امروز جامعه برای تقویت مشارکت جوانان در فعالیت های فرهنگی به شمار می‌رود.

وی همچنین به اعتلای خانواده و جایگاه زن در جامعه به عنوان یک اولویت در سال آینده اشاره کرد و افزود: کاهش پیری جمعیت و فرهنگ سازی برای زادوولد و افزایش نرخ جمعیت، تبیین خطرات سالمندی جمعیت و تبیین مزایای ازدواج و فرزندآوری از موضوعاتی است که باید به طور جدی به آنها پرداخته شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوه با تاکید بر استفاده از زبان هنر برای تلاش در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و ترویج گفتمان دینی اظهار کرد: تهیه محتوا برای فضای مجازی، تقویت جبهه فرهنگی انقلاب و تشکل‌های مردمی، تلاش برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان، تبیین فرهنگ مقاومت، استفاده از ابزار هنر و تئاتر برای اجرای برنامه در پارک‌ها و تفرجگاه‌های شهری، تلاش برای تقویت و احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر و بازسازی شورای امر به معروف و نهی از منکر در ادارات و تاکید بر رعایت عفاف و حجاب از اولویت‌های حوزه فرهنگ سال آینده شهرستان است.

وی خواستار تبیین اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در بین دانش‌آموزان و دانشجویان شد و بر برگزاری دوره‌های آموزشی متناسب با نیاز نسل جوان تاکید کرد و افزود: کاهش آسیب‌های اجتماعی با کنترل فضای مجازی با راه‌اندازی و تقویت شورای فضای مجازی، برگزاری جلسات فصلی با رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی و تلاش برای ارتقای سواد رسانه‌ای، توسعه فعالیت‌های مسجدمحور، ترویج فرهنگ قرآنی و آموزه‌های دینی از دیگر اولویت‌های شهرستان در سال آینده است.

حجت‌الاسلام رحیمی با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال آینده خواستار تلاش برای اعتلای فضای سیاسی شهرستان به منظور مشارکت حداکثری در انتخابات و حماسه‌های سیاسی دیگر شد و افزود: بهره‌گیری از سخنرانان مطرح کشور به منظور ترغیب مردم برای شرکت پرشور در انتخابات، برگزاری گردهمایی شبکه‌های اجتماعی و اصحاب فرهنگ و هنر به منظور بهره‌گیری از ظرفیت آنان در راستای اعتلای فضای سیاسی شهرستان از برنامه‌هایی است که برای سال آینده هدفگذاری شده است.

وی بر ایجاد محیط امن در پارک‌ها و فضاهای سبز تفرجگاهی شهرستان تاکید کرد و افزود: دستگاههای اجرایی نسبت به ارائه پیشنهاد برنامه‌های فرهنگی در سال آینده با رویکرد کاهش آسیب‌های اجتماعی اهتمام جدی داشته باشند.

به گزارش ایسنا، رئیس دادگستری شهرستان ساوه نیز گفت: برگزاری این جلسات منجر به ارتقای شاخص‌های فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

ابوالحسن شریفی افزود: برنامه‌ریزی برای ارتقای شاخص‌های فرهنگی از نان شب واجب‌تر است چرا که فرهنگ جامعه اساس هویت یک جامعه بوده و زیربنای پیشرفت در عرصه‌های گوناگون است.

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی که جوانان با آن درگیر هستند، گفت: این آسیب‌ها معلول یک علت است و آن این است که دشمن کانون خانواده‌ها را نشانه گرفته و به دنبال از بین بردن بنیان خانواده‌هاست.

شریفی با تاکید بر اینکه شهر باید از لحاظ فرهنگی در سال آینده تغییر جدی پیدا کند، اظهار کرد: دستگاه قضایی در پیشگیری از وقوع جرم از همه ظرفیت‌های قانونی خود استفاده خواهد کرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوه نیز گفت: توجه جدی به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، جهاد تبیین و تلاش برای تقویت باورهای دینی مردم از اولویت‌های حوزه فرهنگ شهرستان در سال آینده است.

حسین محمودی‌فر افزود: استفاده از ظرفیت جوانان و نوجوانان در حوزه فرهنگی به ویژه انجمن‌های فرهنگی و هنری، توجه به ظرفیت‌های قرآنی شهرستان و تقویت برنامه هایی به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی از دیگر اولویت‌هاست.

وی با بیان اینکه حوزه فرهنگ حساس و پیچیده است، گفت: با توجه به هجمه‌های فرهنگی علیه ایران اسلامی باید برای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ غنی اسلامی تلاش کرد.

محمودی‌فر با تاکید بر اینکه هر برنامه‌ای که تعریف و اجرایی می‌شود باید پیوست فرهنگی داشته باشد، افزود: در اجرای هرگونه فعالیت باید اهداف فرهنگی و اجتماعی و نیز شاخص‌های آن تعیین شده باشد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز گفت: تقویت سیمای فرهنگی شهرهای استان مرکزی نخستین دستور جلسه شوراهای فرهنگ عمومی در سراسر استان در سال آینده خواهد بود.

سینا دلشادی پنجشنبه ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱ در نودودومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوه که در دفتر امام جمعه برگزار شد، اظهار کرد: باید از همه ظرفیت‌های استان برای تقویت سیمای فرهنگی شهرها استفاده کرد و شورای فرهنگ عمومی به عنوان یک مرجع فرادستی در حوزه فرهنگ باید سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کند. به عنوان مثال در ماه مبارک رمضان باید به گونه‌ای سیمای فرهنگی شهر طراحی شود که نشان دهد این شهر روزه دار است و حرمت ماه حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه در خروجی شورای فرهنگ عمومی کشور سه مسئله مهم و زیربنایی مورد توجه است، گفت: هویت و انسجام ملی، سبک زندگی اسلامی و ایرانی، نشاط و عدالت فرهنگی و جامعه، سه موضوع مهم مورد بررسی در شوراهای فرهنگ عمومی است.

دلشادی با بیان اینکه براساس این سه مسئله شناختی سه قرارگاه در کشور شکل گرفته است، اظهار کرد: قرارگاه بازارپردازی صنایع فرهنگی، قرارگاه خانواده و کارگروه زیست عفیفانه و قرارگاه نشاط اجتماعی برای تحقق موضوعاتی که در شورای فرهنگ عمومی به عنوان اولویت‌های فرهنگی مورد بررسی قرار می‌گیرد، فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به استخراج اولویت‌های استانی شورای فرهنگ عمومی نیز گفت: وجود پیوست فرهنگی در اجرای فعالیت‌ها و تعریف پروژه‌ها، هویت بخشی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی نیز سه اولویت مهم شورای فرهنگ عمومی در سال آینده در استان مرکزی است.

او بیان کرد: در حوزه هویت بخشی و انسجام ملی توجه به مشاهیر و مفاخر و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی استان مدنظر است و تلاش خواهیم کرد توانمندی و پتانسیل های فرهنگی استان در تمامی ابعاد را به منصه ظهور برسانیم.

انتهای پیام

در پایان این جلسه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اهدای هدیه‌ای از تلاش‌های امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوه در برگزاری جلسات مستمر شورا و مصوبات راهبردی تقدیر کرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group