سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 | Tuesday 14 May 2024

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به اینکه میزان ابتلا به سل در شهرهای ساوه و زرندیه کمتر از میانگین کشوری است، گفت: غربالگری بیماری سل، دلیلی بر افزایش ابتلای به بیماری در این شهرستان نیست.

دکتر مجتبی ذکایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه شاخص میزان بروز و شیوع بیماری سل در جمعیت تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی ساوه نه تنها از میزان کشوری بالاتر نبوده بلکه مطلوب تر نیز هست، اظهار کرد: از آنجاکه بیماری سل در کشورهای همسایه ایران از قبیل افغانستان و پاکستان با توجه به نابسامانی‌های موجود و ضعف حوزه بهداشت، بروز و شیوع بسیار بالایی دارد و نیز با توجه به روی کار آمدن دولت فعلی در افغانستان شاهد افزایش مهاجرت افاغنه به کشورمان بوده‌ایم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر در سه سال اخیر به دلیل مشابهت علائم بیماری سل و بیماری کرونا، شاخص بیماریابی سل تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است. براین اساس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصمیم گرفت با کمک بودجه‌های ارسالی از طرف کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اقدام به غربالگری بیماری سل در ۲۷ دانشگاه و دانشکده کشور که دارای جمعیت قابل توجه اتباع افغانستانی هستند، کند. دانشکده ساوه نیز یکی از این ۲۷ دانشگاه مجری این طرح بوده و انجام این طرح دلیلی بر افزایش موارد سل صرفا در ساوه و ... نیست.

معاون علوم پزشکی ساوه با اشاره به اینکه سل یک بیماری عفونی مزمن بوده و تاریخچه‌ای به قدمت عمر بشر دارد؛ اظهار کرد: بسیاری از مردم جهان به عفونت سلی که نوع نهفته بیماری است دچار بوده ولی در عین حال سالم هستند.

وی افزود: در صورتیکه به هر دلیل سیستم ایمنی افراد ضعیف شده یا فرد در تماس نزدیک با بیمار مبتلا به سل قرار گیرد ممکن است به نوع فعال بیماری سل مبتلا شود. مهمترین علامت این بیماری سرفه طول کشیده بیش از دو هفته است و سایر علائم بیماری شامل خلط(گاهی خلط خونی)، تب، تعریق شبانه، درد قفسه سینه، کاهش وزن بدن، بی اشتهایی و بی حالی است.

این مقام مسئول در علوم پزشکی ساوه تصریح کرد: خوشبختانه کشور ما نسبت به تمامی کشورهای همسایه و میانگین جهانی از وضعیت مطلوبی در خصوص تعداد موارد بیماری سل برخوردار بوده است. همچنین موارد بیماری در شهرستان ساوه نیز نسبت به میانگین کشوری کمتر است.

وی ادامه داد: با این وجود از آنجا که کشور ما نیز همانند جهان طی سال‌های اخیر درگیر همه گیری بیماری کرونا بوده و به دلیل تشابه علائم بیماری سل با بیماری کووید بسیاری از افراد دارای علامت بیماری، به فکر بیماری سل نبوده و جهت انجام معاینه و بررسی‌های آزمایشگاهی از نظر سل به مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مراجعه نکرده‌اند.

او گفت: با توجه به اینکه سرعت انتشار بیماری از فرد بیمار به سایرین بالا بوده و همچنین ممکن است تعداد زیادی از افراد به نوع نهفته بیماری مبتلا باشند، اهمیت شناسایی این بیماران بیش از پیش در کشور احساس می‌شود.

دکتر ذکایی افزود: مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت کمپینی را از ابتدای دیماه تا اردیبهشت سال آینده در اقصی نقاط کشور با هدف تکمیل پوشش واکسیناسیون و بیماریابی سل به ویژه در گروه‌های پر خطر برنامه ریزی کرده و جهت اجرا به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرده است.

وی گفت: موارد اطلاع رسانی‌های موجود در سطح شهرستان نیز مربوط به اجرای این برنامه بوده و از آنجاکه کلیه فرآیندهای تشخیص و درمان بیماری سل در کشور ما رایگان است، امید است با اجرای این کمپین به بهترین شکل ممکن افراد مبتلا به بیماری فعال یا نوع نهفته بیماری سل شناسایی شده و بتوانیم در کشور به هدف پایان دادن به بیماری سل دست یابیم.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group