جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

آتش‌سوزی‌های مکرر در مجتمع فناوری زیست پسماند شهرستان ساوه که همه ساله بوقوع می‌پیوندند و چندین مورد آن طی سالیان گذشته در ایسنا منتشر شده است و آخرین مورد آن نیز طی ۴۸ ساعت گذشته در سطح گسترده‌ای در دو نوبت این مجتمع را فراگرفت، به یک معمای حل نشدنی تبدیل شده است!

به گزارش ایسنا، به گفته رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساوه، ممکن است که سهل انگاری و بی احتیاطی یا خودسوزی پسماندها در اثر فعل و انفعالات شیمیایی بر اثر دمای بالا علت اصلی وقوع حریق باشد، اما کشف دقیق علت وقوع آتش‌سوزی گسترده نیازمند بررسی‌های کارشناسانه است.

با وجود رسانه‌ای شدن آتش‌سوزی‌های مکرر در این مجتمع هیچگاه دلیل اصلی وقوع حریق که علاوه بر بروز خسارت مادی برای این مجتمع موجب می‌شود که سازمان آتش نشانی نیز متحمل هزینه زیادی برای اطفای حریق شود، اعلام نشده است و خسارت مهمتری که هر بار باید تحمل شود، آلودگی قابل توجه زیست محیطی ناشی از این آتش سوزی های گسترده پسماندهای صنعتی که بخش مهمی از آنها شیمیایی هستند، است، نکته ای که شاید بد نباشد مجموعه های مدیریت شهری و محیط زیست نیز گوشه چشمی بدان بیندازند تا ساوه زیر بار انواع آلودگی صنعتی خرد نشود.

وقوع دو مورد آتش‌سوزی گسترده طی ۴۸ ساعت گذشته در مجتمع فناوری زیست پسماند شهرستان ساوه موجب شد تا در گفت‌وگو با رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساوه به جزئیات وقوع حریق در این مجتمع بپردازیم.

محمدرضا برزگر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در دو روز گذشته مجتمع پسماند واقع در اتوبان ساوه به تهران پس از تقاطع اتوبان ساوه به همدان طعمه حریق شده بود که با تلاش جدی آتش نشانان ساوه، شهر صنعتی کاوه اطفاء شد.

وی بیان کرد: نخستین حریق در ساعت ۳ بامداد روز یکشنبه پنجم تیرماه ۱۴۰۱ به آتش نشانی ساوه اعلام شد که بلافاصله دو دستگاه خودروی آتش نشانی به همراه هفت آتش نشان از ساوه به محل وقوع حادثه اعزام شدند و پس از گذشت چهار ساعت عملیات اطفاء به اتمام رسید.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه پسماندی که طعمه حریق شده بود از نوع پسماند تر(شیمیایی و دارویی) بود، لذا در حین انجام عملیات ایمن سازی به منظور جلوگیری از وقوع آتش سوزی جدید، پیشنهاد شد که عملیات اطفای کامل توسط لودر و با ریختن خاک بر روی بقایای حریق انجام شود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساوه در خصوص وقوع دومین حریق در این مجتمع نیز گفت: مقارن ساعت پنج صبح روز دوشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۱ گزارش دومین آتش سوزی دریافت و بلافاصله دو خودروی آتش نشانی با ۱۳ آتش نشان در دو شیفت کاری از ساوه و دو دستگاه لودر به همراه یک خودروی آتش نشانی از شهر صنعتی کاوه به محل حادثه اعزام شدند و عملیات اطفای حریق به مدت ۹ ساعت انجام و حریق در ساعت ۱۴ به طور کامل خاموش شد.

وی بیان کرد: در جریان اطفای حریق گسترده در این مجتمع، حدود ۱۶۰ هزار لیتر آب توسط خودروهای آتش نشان مصرف شده است.

برزگر افزود: افزون بر ۸۰ درصد پسماندی که به مجتمع فناوری زیست پسماند منتقل می‌شود پسماند تولیدی شهر صنعتی کاوه است و با وجود فعالیت سازمان آتش نشانی شهر صنعتی کاوه، اما ۹۰ درصد عملیات اطفای حریق توسط سازمان آتش نشانی شهرداری ساوه مدیریت و اطفا می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر در این مجتمع که سالانه چندین مورد صورت می‌گیرد، باید سازوکاری اتخاذ شود تا با تجهیز آتش نشانی شهر صنعتی و نیز مجهز شدن مجتمع پسماند به تجهیزات اطفای حریق، مدیریت و اطفای حریق توسط آتش نشانی شهر صنعتی و مدیریت مجتمع پسماند صورت گیرد. نبود سیستم تهاجمی کافی برای اطفای حریق در شهر صنعتی موجب می‌شود که در هنگام وقوع حریق در بزرگترین شهر صنعتی کشور متوسل به سازمان آتش نشانی ساوه شوند.

وی تاکید کرد: از طرفی بدیهی است با توجه به حجم بالای انجام ماموریت‌های متاثر از وقوع حریق در شهر ساوه و شهر صنعتی کاوه، تجهیز سازمان آتش نشانی شهرداری ساوه به امکانات و زیرساخت های بیشتر اطفای حریق ضرورت دو چندان دارد.

برزگر اظهار کرد: با وجود اینکه شدت حریق با گذشت چند ساعت از وقوع آن تشدید شده بود اما خوشبختانه این آتش‌سوزی خسارت جانی در بر نداشته است و در خصوص میزان خسارت مالی نیز کارشناسان امر اظهار نظر خواهند کرد.

ایسنا بزودی گزارش مشروحی در خصوص دلایل وقوع آتش سوزی‌های مکرر در این مجتمع، حتی در زمان تعطیلی آن، در گفت‌وگو با کارشناسان و مسئولان منتشر خواهد کرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group