جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساوه گفت: با توجه به پتانسیلی که در منطقه شکار ممنوع ساوه و زرندیه وجود دارد می‌توان آن را به یک منطقه توریستی تبدیل کرد.

سیدعلی دعایی لنگرودی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس آخرین اقدامات انجام شده درخواستی از سوی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ساوه مبنی بر ارتقای سطح حفاظتی منطقه شکار ممنوع رازقان و نوبران به شورای عالی حفاظت محیط زیست ارائه شد.

وی بیان کرد: با توجه به برخی مشکلاتی که به دلیل وجود طرح‌ها و محدوده‌های معدنی موفق به اخذ نظر موافق اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نشدیم، اما همچنان پیگیر عملیاتی شدن این موضوع با طرح درخواست ارسال شده در این شورا هستیم.

وی در ادامه به گونه‌های جانوری و گیاهی این منطقه اشاره کرد و گفت: از ۱۷۰ گونه پستاندار که در کشور شناسایی شده ۴۹ گونه آن در استان مرکزی وجود دارد که سهم منطقه شکار ممنوع رازقان و نوبران ۲۸ گونه است و گونه‌های شاخصی نظیر سیاهگوش برای اولین بار در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ در این منطقه مشاهده شد ولی متاسفانه تاکنون پنج سیاهگوش در منطقه توسط سگ‌های گله کشته شده اند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان ساوه افزود: سیاهگوش از گونه‌های در خطر انقراض در سطح ملی است و براساس گزارشاتی که به ثبت رسیده همچنان گونه سیاهگوش در منطقه شکار ممنوع رازقان و نوبران وجود داشته و در حال زادوولد هستند.

وی بیان کرد: در این منطقه ۷۲ گونه پرنده نظیر کبک، تیهو، بلدرچین، فاخته، قمری، باقرقره، بحری، دلیجه، کوکر شکم سیاه و ... وجود دارد که ۴۵ درصد پرندگان استان و ۱۵ درصد پرندگان کشور را تشکیل می‌دهد. همچنین ۸۵ گونه گیاهی منطقه دارای پتانسیل گیاهی ارزشمند و بعضا منحصر بفرد هستند، در مجموع ۹۰ درصد گونه های این منطقه قابلیت حفاظتی دارند.

او در ادامه به دلیل شکارممنوع اعلام شدن این منطقه نیز اشاره کرد و گفت: ۲۴ هزار هکتار منطقه شکار ممنوع در شهرستان زرندیه وجود دارد که این مقدار با مرز مشترک ساوه و زرندیه به ۴۷ هزار هکتار می‌رسد. این منطقه از ۱۱ مهرماه سال ۱۳۸۹ در ابتدا به صورت یکساله و نهایتا در آذرماه سال ۱۳۹۸ مستند به بند "و" ماده ۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط‌ زیست به مدت پنج سال به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع اعلام شد.

دعایی لنگرودی افزود: این منطقه به منظور افزایش توان اکولوژیکی به جهت برخورداری از تنوع و تعداد گونه‌های مختلف جانوری، شکارممنوع اعلام شده است تا بتوان از این منطقه به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم جانوری کشور حفاظت و استفاده کرد.

وی در خصوص تاثیر کم آبی در این منطقه نیز گفت: خشکسالی در ایران مسبوق به سابقه است و یک واژه غریبی نیست که بیشتر به هدررفت منابع آبی و عدم مصرف بهینه آب بر می‌گردد. گرچه ساوه و زرندیه از کمترین میزان بارش‌ها نسبت به سایر نقاط استان برخوردارند اما به لحاظ اقلیم منطقه نوبران و رازقان به دلیل سردسیر بودن، شرایط پوشش گیاهی نسبت به سایر نقاط دو شهرستان مطلوب است و با وجود افت بارش‌ها، شرایط خوبی در منطقه حکمفرماست.

او در ادامه به کمبود محیط‌بان در منطقه نیز اشاره کرد و گفت: علیرغم گستردگی و وسعت منطقه تنها یک محیط‌بان در ساوه وجود دارد و طبیعی است که نمی‌توان شرایط لازم را برای حفاظت دقیق از منطقه شکارممنوع بوجود آورد.

این مقام مسئول در محیط زیست ساوه گفت: با وجود گستردگی منطقه و کمبود محیط‌بان اما کارکنان محیط زیست با تمام توان کار حفاظت و صیانت از حیات وحش منطقه را انجام می‌دهند. البته با توجه به کمبود نیروی انسانی و یگان حفاظتی نمی‌توان مانع از بروز تخلفات در حوزه شهرستان شد. خوشبختانه با انعقاد تفاهم نامه بین محیط زیست و نیروی انتظامی با همکاری فعالان محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد کار رصد و پایش منطقه با قوت انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه شکار در این منطقه ممنوع است، گفت: با توجه به اینکه زادآوری وحوش در فصل خاصی است، از گردشگران و عموم مردم درخواست می‌شود که تردد را در این منطقه کاهش دهند و از هرگونه فعالیت‌های ورزشی و کوهنوردی در این فصل پرهیز کنند تا کمترین تعارض انسان و حیات وحش صورت گیرد. همچنین از دست زدن به جانوران وحشی و نوزادان آنان اجتناب شود چرا که ممکن است بیماری‌های مشترکی که وجود دارد گونه جانوری یا انسان را تهدید کند و نهایتا جانوری که با انسان ارتباط برقرار کرده با عدم پذیرش والدین خود روبرو شده و محکوم به مرگ شود.

وی بیان کرد: رهاسازی زباله در طبیعت نیز موجب خواهد شد که گونه‌های جانوری اقدام به خوردن زباله کنند و به نوعی به خوراک حیات وحش تبدیل شود و احتمال دارد که با خوردن زباله جان خود را از دست بدهند.

دعایی لنگرودی همچنین به وجود ۱۶ اثر تاریخی در منطقه شکار ممنوع ساوه و زرندیه اشاره کرد و گفت: آثار تاریخی نظیر قلعه سیف افشار، امامزاده یوسف(ع) روستای اردمین، تپه تاریخی، امامزاده مسلم (ع) تجره، تپه باستانی مراغه و ... در این منطقه که بین البرز مرکزی و زاگرس قرار دارد وجود داشته و ۹ روستا نیز در حواشی منطقه مستقر است، بر این اساس پتانسیل موجود می‌تواند منطقه شکارممنوع ساوه و زرندیه را به یک منطقه توریستی تبدیل کند.

وی با انتقاد از رفتاد تعداد معدودی از افراد ناآگاه منطقه که اقدام به شکارفروشی می‌کنند، تصریح کرد: هر چقدر سطح حفاظتی و پوشش گیاهی و جانوری این منطقه غنی‌تر باشد می‌توان پذیرای طبیعت‌گردان و رونق صنعت اکوتوریسم داخلی و خارجی باشیم و با تبدیل آن به یک منطقه توریستی ارزآوری بالایی را رقم بزنیم. در واقع می‌توان گفت با تامین زیرساخت‌ها و تبدیل منطقه به یک منطقه توریستی، درآمد اقتصادی حاصله، از درآمد شهر صنعتی هم بیشتر خواهد شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group