پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح انتقال سهم آب ساوه از سد کوچری به عنوان بزرگترین پروژه آب رسانی استان مرکزی نیازمند نگاه ویژه و اعتبار ملی است.

حجت الاسلام محمد سبزی چهارشنبه هشتم دیماه در جریان بازدید معاون وزیر نیرو از روند اجرای طرح انتقال آب سد کوچری به شهر ساوه در منطقه حاجی آباد واقع در محور سلفچگان به دلیجان در گفتگو با خبرنگاران، اظهار کرد: در سال گذشته اقدامات خوبی صورت گرفت و از مسیر حدودا ۱۳۲ کیلومتر خط انتقال که در گذشته تنها ۱۵ کیلومتر آن اجرایی شده بود، ۲۰ کیلومتر دیگر اجرا شده و حدود ۹۵ کیلومتر دیگر با سرعت در حال اجراست.

وی بیان کرد: با مساعدت وزارت نیرو لوله مورد نیاز ۹۵ کیلومتر تامین و هزینه اجرای آن نیز از محل اعتبارات وزارت نیرو تامین خواهد شد و امیدواریم با تخصیص اعتبار مورد نیاز در کمتر از دو سال آینده به بهره برداری برسد و مردم ساوه به آرزوی دیرینه خود مبنی بر داشتن آب سالم بهداشتی و شیرین برسند.

نماینده ساوه و زرندیه با اشاره به اینکه بودجه امسال از سوی دولت واقعی تر بسته شده است، گفت: امیدواریم با بودجه واقعی دولت میزان اعتباری که برای این طرح دیده می شود بطور کامل تخصیص یابد.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی نیز با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ کیلومتر از این طرح اجرا نشده است، گفت: بزرگترین سهم آب از سد کوچری متعلق به ساوه به طول ۱۳۲ کیلومتر است و شهرهای دیگر از این سهم برخوردار و این پروژه در سایر شهرهای دارای سهم بهره برداری شده است.

عزت اله آمره ای افزود: ساوه به دلیل مهاجرپذیر بودن و مصرف آب بالا و کم بودن میزان بارش‌ها از بحرانی‌ترین دشت ها با کاهش منابع آبی زیرزمینی برخوردار است و اگر بارندگی دو سال گذشته نبود ساوه یکی از پرتنش ترین شهرهای کشور در حوزه آبی بود.

وی بیان کرد: این پروژه برای ساوه بسیار حائز اهمیت است و با اعتبارات قطره چکانی به سرانجام نخواهد رسید. افزایش میزان سرمایه‌گذاری در این منطقه نیاز آبی صنایع را افزایش داده است که لازم است سازوکاری فراهم شود تا نیاز آبی صنعت از پساب تصفیه خانه تامین شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد دولت و مجلس در حمایت از بخش کشاورزی این است که سفره مصرف کننده و تولید کننده کمرنگ نشود.

محمد جواد عسگری چهارشنبه هشتم دیماه در جریان بازدید معاون وزیر نیرو از روند اجرای طرح انتقال آب سد کوچری به شهر ساوه در منطقه حاجی آباد واقع در محور سلفچگان به دلیجان در گفتگو با خبرنگاران، اظهار کرد: کمبود آب از مهمترین مشکلات کشور است که عدم تدبیر درگذشته موجب شده با چالش‌های و معضلات جدی در حوزه آب مواجه شویم.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات خوبی در حوزه آب در سال‌جاری تخصیص یافته است، گفت: در سال  جاری اعتبارات خوبی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری به منظور تعذیه سفره‌های زیرزمینی دیده شده است تا بتوان بخشی از کمبود منابع آبی را جبران کرد.

وی با تاکید بر اینکه استحصال آب از سفره‌های زیرزمینی بدون در نظر گرفتن میزان آب در سفره‌ها آسیب جدی را به منابع آبی وارد کرده و منجر به وقوع پدیده فرونشست زمین شده است، اظهار کرد:  ایران از جمله کشورهای در رده نخست مواجهه با پدیده فرو نشست زمین بوده و این یک ایراد جدی است که کشور با آن مواجه است و هنوز طرحی در این خصوص ارایه نشده که بتواند برای خروج از این بحران امیدوار کننده باشد.

این نماینده مردم در خانه ملت گفت: از ابتدای فصل پاییز تاکنون بارندگی مطلوبی در کشور صورت نگرفته و این میزان بارش‌ها کافی نیست و باید به حد نرمال برسد که تا رسیدن به میزان نرمال فاصله داریم. براین اساس باید در قالب نقشه راه و برنامه زمان بندی برای مصرف آب تدابیر لازم اتخاذ شود.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد مجلس در حوزه آب نگاه فرابخشی است و برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت سیاست‌گذاری شده و اعتبارات دیده می‌شود، اظهار کرد: بهره گیری از پساب استان برای مصرف صنعت در استانی که قطب صنعت کشور است برای ایجاد امنیت در سرمایه گذاری با توجه به محدودیت در منابع آبی از الزامات است.

وی به برگزاری جلسات کمیسیون کشاورزی با وزیر نیرو در قابل یک برنامه‌ریزی زمان بندی شده به کاهش دغدغه‌های موجود در حوزه آب اشاره کرد و گفت: تسریع در بهره‌برداری خط انتقال سهم آب ساوه از سد کوچری نیز در جلسه‌ای با حضور وزیر نیرو و اعضای کمسیون کشاورزی مطرح و اعتبار مورد نظر برای اجرای این طرح د*یده خواهد شد.

عسکری افزود: هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح مورد نیاز است که باید به صورت برنامه زمان بندی در مقاطع مختلف تخصیص یابد تا بتوان با تخصیص اعتبار متناسب طرح در کمتر از دو سال بهره‌برداری شود. انتقال ثقلی آب بدون هزینه‌های جانبی از ویژگی‌های این طرح است و امیدواریم در یک  برنامه زمان بندی شده با تخصیص اعتبار و به طور خاص در بودجه سال ۱۴۰۱ دیده شود تا افتتاح  این طرح  کام مردم را شیرین کند.

وی با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۰ اعتبارات حوزه کشاورزی بی سابقه بود و اگر در سال آینده هم با همین رویه باشد بسیاری از کاستی ها برطرف خواهد شد، گفت:  تلاش خواهیم کرد در بخش کشاورزی کمی و کاستی لحاظ نشود.

رئیس کمسیون کشاورزی با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی و امنیت غذایی با امنیت ملی گره خورده است؛ گفت:  رویکرد دولت و مجلس در حمایت از بخش کشاورزی این است که سفره مصرف کننده و تولید کننده کمرنگ نشود.

وی بیان کرد:در حوزه تخصیص ارز حوزه  کشاورزی نیز برای تک نرخی کردن باید زیرساخت‌ها تامین شود و دستگاههای تصمیم گیر در سطح کلان با اقناع سازی افکار مردم تصمیم گیری کنند  و مردم نیز تصمیمات در سطح کلان را با یک فضای اقناعی و منطقی بپذیرند.

این نماینده مجلس با تاکید بر از بین بردن فساد در دو نرخی کردن ارز، گفت: باید تصمیم عقلایی و منطقی در یک فضای اقناعی صورت گیرد تا فساد در دو نرخی شدن ارز از بین برود و چالش اقتصادی برای کشور پیش نیاید.

وی بر مقابله با فساد در سایه نظارت جدی در توزیع نهاده‌های دامی تاکید کرد و افزود: نوسان قیمت و خشکسالی آسیب جدی به تولید و بخش کشاورزی وارد کرده است و موجب شد تا بسیاری از دامداران دام های مولد را ذبح کرده یا به فروش برسانند که برای احیای دام‌ها حدود ۱۰ سال زمان نیاز است.

وی با تاکید بر اینکه با از بین رفتن دام مولد آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد، اظهار کرد: در قالب تفاهم نامه ای با کشور برزیل مقرر شد به صورت تهاتر کالا اقلامی نظیر کود اوره و خشکبار از ایران به برزیل ارسال شود و در عوض نهاده‌های دامی وارد کنیم تا مشکلی در تامین نهاده در کشور بوجود نیاید.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group