جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی گفت: سند کاهش خطر حوادث و سوانح استان مرکزی در حال تدوین است.

حمید غیاثی سه شنبه ۳۰ شهریورماه در دوره تخصصی مدیریت بحران کارکنان شهرداری ساوه که در سالن اجتماعات شهرداری منطقه یک ساوه برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه شرایط برخی استان‌ها متفاوت از استان‌های دیگر است، بر همین اساس مخاطرات و خطرات آنها متفاوت است و به همین خاطر تدوین این سند به خود استان‌ها واگذار شده تا با استفاده از اساتید، کارشناسان و صاحبان تجربه استان این کار را انجام دهند.

وی با بیان اینکه سند کاهش خطر حوادث و سوانح به منزله یک نقشه راه است و خطرات و پیامدها را مشخص می‌کند؛ افزود: تدوین این سند ظرفیتی است که قانونگذار در نظر گرفته و از این مسیر می‌توان مدیریت بحران را از کارهای روزمره خارج و با نگاه پیشگیرانه و برنامه‌محور به جلو حرکت کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی افزود: اثربخشی اقدامات دستگاه‌های اجرایی در کاهش خطرات و پیشگیری از حوادث نیز بر اساس این سند ارزیابی و مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: در سند کاهش خطر حوادث و سوانح استان‌ مرکزی ۴۰ سانحه و خطر پیش بینی شده که متاسفانه در این سند، ساوه در بحث خشکسالی و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و زلزله در رتبه اول استان قرار دارد.

غیاثی در ادامه ضمن تشریح بحران و وظایف شهرداری در مدیریت بحران، بر لزوم آمادگی شهرداری برای مقابله با سیلاب، جلوگیری از ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها، برگزاری مانورهای مدیریت بحران، شناسایی نقاط آسیب‌پذیر شهر، بازدید از تاسیسات و خدمات موتوری، بروزرسانی بانک اطلاعات و هماهنگی بین اعضای ستاد مدیریت بحران تاکید کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر ساوه نیز گفت: امروز آمادگی مدیریت شهری باید در بخش‌های مختلف به روز باشد و تحقق این مهم  چه در بخش عملی و تئوری و هم در بخش تجهیزات و ماشین آلات در شرایط بحرانی می تواند یاریگر ما در مدیریت بحران باشد.

احمد حاج امینی ادامه داد: برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور متخصصان نقش مهمی در آمادگی نیروها در رویارویی با اتفاقات احتمالی آینده خواهد داشت.

وی در ادامه با طرح این سوال که برای مدیریت بحران باید از کجا شروع کنیم؟ اظهار کرد: قبل از وقوع بحران باید آماده شویم و نقاط آسیب زا و خطرپذیر شهر را شناسایی کرده و با پیش بینی امکانات و تجهیزات مورد نیاز، قبل از وقوع بحران آماده باشیم.

حاج امینی افزود: با توجه به جایگاه مدیریت شهری باید این گونه آموزش‌ها تداوم یابد و شورای اسلامی شهر هم آماده هرگونه همکاری در جهت تقویت ستاد مدیریت بحران شهرداری است و با توجه به وضعیت بحرانی مالی شهرداری از مسئولان استانی می‌خواهیم تا نگاه ویژه‌ای به شهرستان ساوه داشته باشند.

در ادامه مجید اصدق سرپرست شهرداری ساوه گفت: وضعیت نامناسب اقتصادی کشور و شیوع  ویروس کرونا وضعیت مالی شهرداری ساوه را با بحران مواجه کرده است که این وضعیت مالی می‌تواند آمادگی ستاد مدیریت بحران را تحت الشعاع قرار دهد لذا نیازمند کمک‌ها و اعتبارات استانی در این زمینه هستیم.

معاونت خدمات شهری شهرداری ساوه نیز در این نشست گفت: از سال ۹۶ فصل جدیدی  در مدیریت بحران شهرداری ساوه شکل گرفت و بر اساس دستورالعمل‌های استانی و کشوری با تشکیل کارگروه‌های تخصصی فعالیت این ستاد با جدیت آغاز شد.

محسن مددی با بیان اینکه اقدامات زیادی از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون در ساوه توسط شهرداری انجام شده است به تشریح برخی از اقدامات ستاد مدیریت بحران شهرداری ساوه پرداخت.

وی  تهیه و تدوین طرح پدافند غیر عامل، شرکت در دوره‌های آموزشی مدیریت بحران کشور، تشکیل کمیته پدافند غیر عامل، برگزاری مانورهای پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، تشکیل واحد نظارت و کنترل ویروس کرونا، همکاری با دیگر دستگاه‌های شهرستان جهت مقابله با کرونا، تجهیز آرامستان، همکاری با دانشکده علوم پزشکی ساوه و  پدافند زیستی شهرستان و آماده سازی یک دستگاه اتوبوس جهت واکسیناسیون سیار را بخشی از اقدامات انجام شده این ستاد عنوان کرد.

جانشین ستاد مدیریت بحران شهرداری ساوه افزود: با توجه به اینکه ما معین استان قم و تهران هستیم،  پارک بحران و سالن بحران شهرداری در حال آماده سازی و نیازمند حمایت‌های استانی جهت تجهیز است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group