جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

براساس آخرین اعلام گزارش رنگ‌بندی کرونا از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۱ شهرستان استان مرکزی از وضعیت قرمز کووید ۱۹ خارج شدند و تنها ساوه همچنان در شرایط پرخطر این بیماری است.

طبق اعلام وزارت بهداشت شهرستان‌های اراک، کمیجان، خنداب، شازند، آشتیان، دلیجان، محلات، خمین و فراهان در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های تفرش و زرندیه در وضعیت زرد کرونا قرار دارند و ضوابط حاکم بر مناطق نارنجی و زرد در کنار رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی باید برای آن‌ها اعمال شود اما ساوه همچنان قرمز است و پیرو شرایط و دستورالعمل های شهرهای قرمز باید رفتار کند.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه در گفت‌وگو با ایسنا به چرایی قرمز ماندن ساوه از نظر رنگ بندی کرونایی اشاره کرد و گفت: اگر مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا در سطح شهرستان به طور دقیق اجرا می‌شد قطعا امروز شاهد قرمز ماندن ساوه نبودیم.

دکتر محمود کریمی با اشاره به اینکه دانشکده علوم پزشکی دبیر قرارگاه پدافند زیستی شهرستان است، افزود: متولی حوزه سلامت شهرستان مستندات کافی در خصوص عدم اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا را دارد. به عنوان مثال قرار بر این بود که مراسم تشییع درگذشتگان حداکثر با حضور ۱۰ نفر برگزار شود، اما مستنداتی وجود دارد که این آئین‌ها با جمعیت چندصد نفری برگزار شده است. همچنین مقرر شده بود آئین‌های خاصی نظیر تعزیه، علم کشی و ... برگزار نشود و آئین‌های عزاداری در فضای بسته برپا نشود، اما متاسفانه مستنداتی وجود دارد که مراسم تعزیه با حضور هزار نفر و صرف غذای نذری برگزار شد.

وی به سرویس دهی ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در شرایط قرمز کرونایی نیز اشاره کرد و افزود: مصوبات ستاد کرونا مانند قانون است و باید به درستی اجرا شود، اما اتوبوس‌ها در شرایط قرمز و برخلاف مصوبه ستاد کرونا فعالیت داشتند و تاکسی‌ها نیز بدون رعایت پروتکل‌ها در سطح شهر تردد دارند. قرار بود سرویس‌های کارگری با ۵۰ درصد ظرفیت خدمت رسانی کنند و شهربازی‌ها، مراکز تفرجگاهی، باشگاه‌های ورزشی، کلاس‌های موسیقی، زبان و خصوصی و پاساژها هم تعطیل باشند، اما هیچکدام از این مصوبات اجرایی نشد و با وجود گزارش دانشکده علوم پزشکی به مراجع ذیربط، اما هیچ برخورد قانونی صورت نگرفت و نتیجه آن قرمز ماندن ساوه است.

معاون بهداشتی علوم پزشکی ساوه با تاکید بر اینکه یک دست صدا ندارد، تصریح کرد: برای مقابله با کرونا و خروج از وضعیت قرمز باید همه ارگان‌ها و ادارات به وظایف خود عمل کنند و مصوبات ستاد مبارزه با کرونا به درستی اجرایی شود، گرچه دلسوزی و دغدغه مندی برخی دستگاه‌های اجرایی را نباید نادیده گرفت.

وی با تاکید بر اینکه ماهیت ویروس دلتا یکی از دلایل طولانی شدن پیک پنجم است، گفت: تنور تولید ویروس در ساوه به دلیل مزیت مهاجرپذیری و برخورداری از ۲۷ نقطه حاشیه نشین همواره گرم است. حاشیه نشینان و جمعیت بالای کارگری که در بزرگترین شهر صنعتی کشور مستقر در ساوه مشغول بکار هستند و به طور مرتب به شهرهای خود آمد و شد دارند میزان درگیری را افزایش داده است.

وی بیان کرد: هم اکنون نیز مستنداتی از برگزاری آئین‌های عزاداری در ماه صفر با حضور هزار نفر در امامزاده یحیی(ع) ساوه وجود دارد و با وجود عدم صدور مجوز از سوی ستاد مبارزه با کرونا اما، همچنان شاهد برگزاری این آئین ها بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی هستیم.

دکتر کریمی به اقداماتی نظیر افزایش تخت بستری با استقرار چادر اورژانس بستری سرپائی و مراکز واکسیناسیون و تست کرونا اشاره کرد و افزود: با این وجود، اما چون مصوبات ستاد مبارزه با کرونا به درستی اجرا نمی‌شود، لذا ماندن در شرایط قرمز کرونایی دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه با وجود پلمب برخی تالارها، اما پس از فک پلمب مجددا شاهد برپایی مجالس شادی و عزا در این تالارها هستیم، اظهار کرد: دانشکده علوم پزشکی به وظایف قانونی خود در این راستا عمل کرده است و نباید با برخی اخبار، آدرس اشتباه به مردم داد.

سخنگوی علوم پزشکی ساوه به تشکیل تیم مشترک گشت و بازرسی، طبق مصوبه ستاد مبارزه با کرونا اشاره کرد و افزود: تیم مشترک گشت و بازرسی متشکل از دانشکده علوم پزشکی، اصناف، اداره صمت، ورزش و جوانان، اماکن نیروی انتظامی است که تنها اداره اماکن در این گشت‌های مشترک حضور داشته است و متاسفانه مابقی ادارات مشارکت نداشتند. البته در ۲۰ روز اخیر، آن هم با دستور دادستان تیم مشترک بازرسی و نظارت، بر اجرای پروتکل‌ها نظارت دارند که می‌توان گفت نوشدارو پس از مرگ سهراب است.

وی به انسجام و هماهنگی گشت های مشترک با مدیریت فرمانداری زرندیه در این شهرستان اشاره کرد و افزود: در شهرستان زرندیه فعالیت ستاد مبارزه با کرونا به مراتب بهتر است و خوشبختانه رنگ کرونایی این شهرستان از قرمز به نارنجی و از ابتدای این هفته به زرد تغییر پیدا کرد.

وی از مردم خواست تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی متولیان حوزه سلامت و قرارگاه پدافند زیستی شهرستان را در اجرای دقیق مصوبات یاری کنند چرا که افزایش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی که هم اکنون در سطح شهرستان ساوه حدود ۳۵ درصد است موجب خواهد شد که زودتر از پیک پنجم عبور کنیم.

دکتر کریمی در ادامه گفت: واکسیناسیون صنوف گروه شغلی یک از امروز در برنامه واکسیناسیون شهرستان‌های ساوه و زرندیه قرار گرفت و واکسیناسیون این گروه با اولویت نانوایان، فروشگاه‌های مواد غذایی و رستوران‌ها انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: از تمامی شاغلین صنوف درخواست می‌شود در اسرع وقت طبق برنامه زمانبندی که از طریق اتحادیه ها اعلام خواهد شد جهت دریافت واکسن مراجعه کنند. محل انجام واکسیناسیون شاغلین صنوف، مرکز واکسیناسیون دانشگاه آزاد واقع در میدان شهید فهمیده(ابتدای شهرک فجر)، بلوار شهید ندیری، سالن ورزشی دانشگاه آزاد است.

او همچنین با تاکید بر اینکه متولدین ۱۳۷۰ و قبل از آن جهت دریافت واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند، گفت: موثرترین راه خارج شدن از شرایط قرمز، انجام واکسیناسیون است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group