جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساوه از وقوع 125 حریق در باغات و مراتع این شهرستان در سال جاری خبر داد.

محمدرضا برزگر در جلسه هماهنگی و آموزشی که با حضور دهیاران و شوراهای روستاهای بخش مرکزی ساوه و مدیران ادارات جهادکشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی و امورعشایری برگزار شد، اظهار کرد: افزایش بارش‌های بهاری منجر به تقویت پوشش گیاهی در مراتع، شده است که با خشک شدن پوشش گیاهی میزان وقع حریق افزایش یافته است. در مجموع  از ابتدای سال جاری تا دهم خردادماه در ساوه 259 مورد آتش سوزی و حادثه رخ داده است که 166 مورد آن آتش سوزی و 93 مورد آن حوادث مختلف بوده و برای مهار این تعداد حریق و حادثه، 375 نفر ساعت آتش‌نشان اعزام شده است.

وی افزود: از مجموع حوادث آتش سوزی یاد شده 125 مورد حریق در باغات و مراتع ساوه رخ داده است که از این تعداد حریق در فضای سبز ۱۹ مورد، خاروخاشاک ۲۰ مورد، مزرعه، خرمن، علفزار ۳۰ مورد و آتش سوزی باغات نیز 56 مورد بوده است.

وی در ادامه نسبت به افزایش نگران‌کننده آمار حریق در مراتع، باغات و مزارع این شهرستان هشدار داد و افزود: افزایش دما در آستانه فصل گرم با در نظر گرفتن پربارشی یکسال گذشته و در پی آن پوشش زیاد گیاهان خشک در طبیعت، همچنین برخی غفلت‌ها بیم افتادن آتش به جان منابع طبیعی و باغ‌ها و مزارع  این شهرستان را افزایش داده است.

برزگر ادامه داد: به واسطه بارش‌های زیاد امسال گونه‌های مختلف گیاهی در عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان با تراکم چندین برابر بیشتر از سال های گذشته رشد کرده و با گذشت زمان و رفتن به سمت تابستان و گرمای هوا، این پوشش گیاهی بسیار متراکم در حال خشک شدن است و همین کافی است تا کوچکترین جرقه‌ای به آتشی عالم گیر تبدیل شود.

وی افزود: کوچکترین سهل انگاری در این شرایط اعم از روشن کردن آتش در دل طبیعت و یا رها کردن شیشه و بطری آب معدنی در عرصه‌های منابع طبیعی و باغ ها و اراضی کشاورزی می‌تواند به خسارتی عظیم در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست تبدیل شود.

در ادامه این جلسه راهکارهای مختلف جهت همکاری و هماهنگی برای پیشگیری از حریق در مراتع، مزارع و باغات مورد بررسی قرار گرفت.

در این کلاس در خصوص مثلث حریق، دلایل آتش سوزی باغات و مزارع، دلایل عمده آتش سوزی‌ها، علل آتش سوزی‌های طبیعی، راه کارهای کاهش وقوع آتش سوزی، نحوه اطفا حریق و همچنین انواع حریق و راه‌های کنترل آن تشریح شد.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساوه با تاکید بر اینکه عامل انسانی 80 درصد وقوع آتش سوزی در مراتع و باغات را به خود اختصاص داده است، افزود: از کلیه شهروندان درخواست می شود در هنگام تفریح در باغات و مزارع و محیط‌های باز نکات ایمنی را در روشن کردن آتش رعایت کنند تا شاهد وقوع حریق های متعدد در فصل گرما نباشیم. همچنین از رهاسازی ضایعات، ظروف پلاستیکی و بطری در محیط خودداری کنند چرا که این مواد اشتعال زای رها شده در طبیعت حریق را شعله ور می کند.

وی از مردم خواست تا در هنگام ترک طبیعت و باغات خود نسبت به خاموش کردن آتش با آب و یا دفن آن با خاک اقدام کنند و از وقوع آتش پیشگیری بعمل آورند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group