جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

ایسنا/مرکزی ۲۴ اردیبهشت ماه ۹۹ ایسنا با انتشار گزارشی با عنوان "پای کاوه هم به سریال سرطان کاری در ساوه باز شد" پرده از وقوع یک معضل زیست محیطی در کشاورزی ساوه که ناشی از آبیاری اراضی کشاورزی با پساب صنعتی تصفیه شده بود، برداشت.

در این گزارش گفته شد که این معضل زیست محیطی و فاجعه در کشاورزی با رهاسازی پساب صنعتی تصفیه شده بزرگترین شهر صنعتی کشور در اراضی کشاورزی و دشت پائین دست این منطقه صنعتی، بوجود آمده است و با وجود پیگیری‌های صورت گرفته برای جلوگیری از این معضل، متاسفانه تمامی اراضی گندم، جو و یونجه در پائین دست شهرصنعتی کاوه و در مجاورت شرکت پروفیل صفا با این آب که در بی خطر بودن یا نبودن آن اما و اگر وجود داشت، آبیاری می شود.

گرچه در این گزارش مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساوه گفته بود که پساب تصفیه شده با وجود برخورداری از استانداردهای زیست محیطی به هیچوجه برای آبیاری محصولات زراعی مناسب نیست و مجموعه جهادکشاورزی با رهاسازی پساب صنعتی در دشت ساوه مخالف است، چرا که علاوه بر بهره برداری در حوزه کشاورزی که تهدیدی برای سلامت و امنیت غذایی مردم است، احتمال دارد مورد استفاده دام‌های سبک منطقه قرار گیرد که روزانه در این منطقه توسط دامداران برای چرا آورده می‌شوند، اما رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ساوه هرگونه اظهار نظر در خصوص استفاده از این پساب صنعتی تصفیه شده را منوط به انجام آزمایشات و بررسی دقیق و کارشناسانه دانست.

سیدعلی دعایی لنگرودی بدنبال مشخص شدن نتیجه آزمایش صورت گرفته بر روی این پساب، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پساب شهر صنعتی کاوه استاندارد زیست محیطی را برای آبیاری باغات و مزارع مثمر ندارد.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ساوه با تشریح نتایج آزمایشات صورت گرفته از پساب صنعتی تصفیه شده شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه اظهار کرد: در آزمایشات اخیر که در تاریخ هفتم خردادماه سال جاری از پساب تصفیه خانه شهر صنعتی کاوه به عمل آمده است، تمامی پارامترهایی که مدنظر محیط زیست است اندازه‌گیری و مورد سنجش دقیق قرار گرفته است و نتیجه آزمایش حاکی از استاندارد بودن این پارامترها و انجام عملیات صحیح تصفیه است و موردی بالاتر از حد استاندارد مشاهده نشده است.

وی در خصوص مجاز بودن آبیاری مزارع و باغات با پساب صنعتی تصفیه شده گفت: استاندارد استفاده از پساب صنعتی تصفیه شده صرفا برای فضای سبز تعریف شده و به هیچوجه نباید برای مصارف شرب اراضی کشاورزی و درختان مثمر استفاده شود و جهادکشاورزی نیز مکلف به مجاب کردن کشاورزان در خصوص نحوه بهره برداری از پساب صنعتی تصفیه شده است.

دعایی لنگرودی افزود: پس از رسانه‌ای شدن موضوع آبیاری اراضی کشاورزی پائین دست شهرصنعتی کاوه با پساب صنعتی، کارشناسان محیط زیست و جهادکشاورزی بازدید مشترکی را از این منطقه به عمل آوردند و در حوزه تولید گندم، جو و یونجه در اراضی والمان، گچکان و رودابان، هیچگونه آبیاری با فاضلاب یا پساب صنعتی در این مناطق مشاهده نشد. اما براساس صورتجلسه تنظیمی از سوی جهادکشاورزی آبیاری برخی مزارع این مناطق با فاضلاب و پساب صنعتی محرز و به مراجع ذیربط گزارش شده است.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ساوه در ادامه گفت: در سال گذشته پنج مورد اخطار از سوی جهادکشاورزی شهرستان ساوه به باغداران و کشاورزانی که اقدام به کشت محصولات زراعی و باغی در پائین دست تصفیه خانه شهر صنعتی کاوه می کنند صادر شده و با اخذ تعهد از کشاورزان مستقر در روستای "والمان" و مناطقی نظیر "گچکان"، "سرشکاف" و ... از آنان خواسته شده است که از پساب تصفیه شده شهرصنعتی کاوه برای آبیاری مزارع و باغات اجتناب کنند.

وی تصریح کرد: کشاورزان مکلف و ملزم به اجرای دستورالعمل ابلاغی از سوی جهادکشاورزی مبنی بر عدم استفاده از پساب صنعتی تصفیه شده برای آبیاری مزارع و باغات شدند و به آنان اعلام شده است که در صورت ارتکاب این تخلف محرز با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی خواهند شد.

این مقام مسئول در محیط زیست شهرستان ساوه در خصوص رهاسازی پساب صنعتی تصفیه خانه شهرصنعتی کاوه در دشت ساوه و تاثیرات منفی آن بر آب‌های زیرزمینی و چاه های جاذب روستاهای پائین دستی نیز پیشتر گفته بود: اگر پساب رها شده در رنج استانداردهای محیط زیست باشد مشکلی در رهاسازی آن وجود نداشته و تبعات منفی متاثر از نفوذپذیری بر خاک را نخواهد داشت و در غیر این صورت میزان خطر آن بستگی به عواملی نظیر پوشش گیاهی منطقه، نوع خاک و ... دارد.

به گفته دعایی لنگرودی، قدرت نفوذپذیری خاک است که می‌تواند در میزان و نحوه آلودگی متاثر از نفوذ پساب صنعتی تاثیرگذار باشد که همه این موارد باید رصدوپایش دقیق شود تا بتوان گفت چه میزان در آلودگی خاک تاثیرگذار خواهند بود.

وی در تکمیل این اظهار نظر خود گفت: نتیجه آزمایش صورت گرفته از پساب صنعتی تصفیه شده حاکی از آن است که چنانچه این پساب به تنهایی و بدون اختلاط با سایر آب‌های آلوده در مسیر رهاسازی شده وارد دشت شود به دلیل پوشش گیاهی و نوع خاک منطقه تهدیدی برای زمین نخواهد داشت و از این جهت جای نگرانی نیست گرچه پیشنهاد می شود برای جلوگیری ازانتشار بوی تعفن و نیز وسوسه کشاورزان برای بهره برداری از این آب، با کانال کشی یا انتقال آن برای آبیاری فضای سبز و درختان غیرمثمراز هر گونه سوء استفاده احتمالی جلوگیری شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group