چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

استاندار مرکزی از بازگشایی راه موقت در منطقه دچار رانش شده در مجاورت سه روستای ساوه تا ۲۴ ساعت آینده خبر داد.

اولین روز از خردادماه بود که رانش زمین در مسیر ارتباطی روستاهای مرق و مرقکان و سیاله از توابع بخش مرکزی ساوه،  راه ارتباطی این سه روستا را مسدود کرد.

فرماندار ساوه به ایسنا گفت: با تخریب جاده این سه روستا، امکان تردد زمینی برای ساکنین تا اطلاع ثانوی وجود ندارد و راه موقتی برای تردد اهالی این روستاها ایجاد خواهد شد.

پس از این حادثه ساکنین این سه روستا مجبور شدند از مسیر دریاچه سد الغدیر که در مجاورت آنها قرار دارد برای تردد استفاده کنند. 

پس به همت مدیریت بهره برداری از سد الغدیر، شهرداری و سپاه چند فروند قایق به کمک مردم روستا آمد، اما مشکل این روستاهاکه به نوعی به لحاظ جغرافیایی در بن بست قرار دارند اینگونه رفع نمی شود.

آن دسته از کهنسالان روستا که نیازمند خدمات پزشکی هستند از سفر آبی می ترسند پس ترجیح می دهند در خانه بمانند و این برای آنها خطرناک است.

از طرفی گاز روستاها قطع شده تا از بروز انفجار احتمالی ناشی از رانش احتمالی مجدد در این منطقه جلو گیری شود چراکه خط لوله گاز از محل رانش شده می گذرد و همین امر باعث نیاز مبرم ساکنان به کپسول گاز شده که به گفته آنها به راحتی به دستشان نمی رسد.

معدود وسیله نقلیه موجود در روستاها نیز که کار انتقال مردم تا دریاچه سد را برعهده گرفته اند از نظر تامین سوخت در مضیقه اند و همه این مشکلات به یکباره زندگی را در این بن بست جغرافیایی بسیار سخت کرده است.

به نظر می رسد ایجاد راه موقت دسترسی اولین نیازی است که برای خروج ساکنین منطقه از محاصره رانش زمین لازم است، نیازی که باید به سرعت برطرف شود.

امروز استاندار مرکزی از این منطقه بازدید کرد و از بازگشایی راه موقت ظرف ۲۴ ساعت آینده خبر داد.

سید علی آقازاده در جریان بازدید از وضعیت جاده ارتباطی روستاهای مرق، مرقکان و سیاله به شهرستان ساوه که بر اثر رانش زمین مسدود شده است، در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: با گذشت ۱۰ روز از مسدود شدن این محور مواصلاتی بر اثر رانش زمین، عوامل راهداری به همراه گروه رزمی مهندسی ۴۲ قدر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنان برای احداث مسیر موقت تلاش می‌کنند.

وی بیان کرد: امیدواریم تا پایان ۱۰ خردادماه(روزجمعه) ارتباط موقت این راه مواصلاتی برقرار و بلافاصله عملیات احداث مسیر اصلی و ایمن آغاز شود.

استاندار مرکزی با اشاره به مشکلاتی که طی ۱۰ روز گذشته به دلیل قطع بودن ارتباط جاده ای برای اهالی سه روستای مستقر در این محور مواصلاتی ایجاد شده است، اظهار کرد: تلاش مسئولان بویژه کمیته امداد، هلال احمرو بهزیستی برای تامین مایحتاج و ارزاق عمومی ساکنین روستاها از طریق دریاچه سد الغدیر و با همکاری مدیریت بهره برداری از سد الغدیر قابل تقدیر است.

وی بیان کرد: با همکاری دهیاری و سایر دستگاه های اجرایی خدمت رسانی خوبی به مردم این سه روستا صورت گرفته است و به یاری خدا با بازگشایی مسیر موقت ظرف ۲۴ ساعت آینده  ترددها عادی خواهد شد و در تامین مایحتاج و نیازهای معیشتی مردم مشکلی پیش نخواهد آمد.

آقازاده در ادامه بر لزوم تسریع در روند ایجاد مسیر موقت تاکید کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم ظرف مدت چهار الی پنج ماه آینده جاده فعلی و اصلی ایمن سازی و مرمت شود تا مشکلات این چنینی بوجود نیاید.

وی افزود: جنس زمین این منطقه به دلیل شرایط خاصی که دارد با پدیده رانش مواجه می‌شود و امیدواریم با تدابیر اتخاذ شده و تخصیص اعتبارات لازم مشکل جاده برطرف شود و راه ایمنی احداث شود.

استاندار مرکزی در خصوص برخی گمانه زنی‌ها مبنی بر اینکه انفجار خط لوله گاز منجر به تخریب جاده شده است، گفت: شایعاتی در این خصوص مطرح شده است اما باید گفت مسدود شدن جاده به دلیل رانش زمین بوده است و در حال حاضر هیچ مشکل و اتفاق خاصی برای خط لوله گازی که از مجاورت جاده عبور می‌کند پیش نیامده است.

وی تصریح کرد: برای اینکه اتفاق خاصی بعد از رانش زمین و عملیات راهسازی برای شبکه انتفال گاز از این جاده بوجود نیاید گاز این سه روستا موقتا قطع شده است و به محض مساعد شدن شرایط و ایمن سازی جاده،  گاز وصل خواهد شد.

سید علی آقازاده استاندار مرکزی به همراه معاون استاندار و فرماندار ساوه و  جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی از عملیات بازسازی جاده تخریب شده روستاهای مرق و مرقکان از توابع بخش مرکزی ساوه بازدید به عمل آوردند.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group