جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

ایرنا - شورای شهر ساوه در دوره پنجم با اینکه در اوایل راه دچار مشکلاتی از جمله برکناری سه عضو آن با حکم دستگاه قضائی شد اما بارزترین نقطه مثبت این نهاد را می توان همراهی و هماهنگی با مجموعه شهرداری دانست که خروجی این رویه هم اقدامات موثری در حوزه های عمرانی، اجتماعی و اقتصادی شهر است.

حاصل برگزاری ۱۴۰ جلسه علنی و غیرعلنی شورای شهر ساوه در دوره پنجم ۹۰۰ مصوبه به همراه داشت که اجرا شدن آنها را می توان در سیماو منظر شهر از جمله توجه به مناطق حاشیه نشین، احداث کمربندی های شمال، جنوب و شرق، آسفالت معابر و توجه به بافت فرسوده مشاهده کرد.

شهر ساوه در سالهای اخیر به خاطر وجود افزون بر ۵۵۰ کارخانه و فعالیت بزرگترین شهر صنعتی کشور (کاوه) محلی برای پذیرش شمار زیادی از کارگران، مهندسین و سایر افراد شاغل در این بخش ها بوده و همین مساله سبب افزایش جمعیت و گسترش مناطق حاشیه نشین شد به طوری که اکنون ۲۶ منطقه حاشیه ای و سکونتگاه غیررسمی با مساحتی افزون بر ۵۰۰ هکتار بر پیکره شهر سنگینی می کند.

عبور مدیریت شهری از بحران های مالی 

رئیس شورای اسلامی شهر ساوه در گفت و گو با ایرنا، گفت: آغاز فعالیت شهرداری و شورای اسلامی شهر ساوه در دوره پنجم و همزمانی آن با ایجاد تغییراتی در قوانین به خصوص نحوه اختصاص مالیات بر ارزش افزوده، بیشترین مشکلات را برای شهر ساوه به دنبال داشت به طوری که در برنامه ششم توسعه مالیات بر ارزش افزوده از مجموع درآمدهای شهرداری حذف و به استانداری‌ها تخصیص یافت که این رویه موجب کاهش ۸۰ درصدی درآمد این نهاد مدیریت شهری شد.

«عبدالله سالمی» ادامه داد: مدیریت شهری ساوه در ۲ سال گذشته به دلیل قطع درآمد از محل ارزش افزوده، شدیدترین بحران های مالی را پشت سر گذاشت و بسیاری از کارشناسان گمان می کردند که شهرداری دیگر توان فعالیت خود را از دست خواهد داد.

وی گفت: با تدابیر شهردار و حمایت شورای اسلامی شهر، سخت ترین روزهای شهرداری سپری اما  رکود بی سابقه فعالیت های ساختمانی،  تنش های اقتصادی در کشور به دلیل تحریم های ظالمانه و کاهش قدرت اقتصادی مردم  موجب افزایش مشکلات شد.

وی گفت: این بحران در عین حال فرصتی برای شهرداری، شورای اسلامی شهر و مدیران شهری ساوه فراهم آورد تا تدبیر و توان فکری خود در شرایط سخت را محک بزنند و در حالی که حتی امکان سقوط شهرداری به دلیل شرایط دشوار مالی وجود داشت، توانستیم ضمن مدیریت شرایط، پروژه های جدیدی که خواسته چند ساله مردم بود را آغاز کنیم.

بازآفرینی شهری در سکونتگاههای غیر رسمی ساوه

معاون خدمات شهری شهرداری ساوه نیز در مورد اقدامات شورای شهر و شهرداری در حوزه مناطق حاشیه ای و سکونتگاه های غیر رسمی، اظهار داشت: بخش عمده سکونتگاه‌های غیررسمی استان مرکزی در شهر ساوه است و اکنون ۲۶ نقطه حاشیه نشین با جمعیتی افزون بر ۵۵ هزار نفر را در دل خود جای داده اند.

«محمدحسن افشاری» به ایرنا، گفت: با توجه به اینکه سیاست اجرای طرح بازآفرینی شهری از برنامه های مورد تاکید دولت با اهدافی چون توانمندسازی کالبدی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی و نیز توانمند سازی بخش های فرهنگی و اجتماعی این محلات بود، شهرداری ساوه در راستای اجرای این طرح در ۲ سال گذشته برنامه های موفقی را اجرا کرد.

وی افزود: در راستای اجرای طرح ستاد بازآفرینی شهری علاوه بر احداث بوستانها و دیگر خدمات در سکونتگاههای غیررسمی ساوه، با هزینه ای افزون بر ۱۵۰ میلیارد ریال موفق به آسفالت،  جدول گذاری و ایجاد زیرسازی در معابر این مناطق شدیم.

به گفته او شهرداری ساوه با وجود بحران مالی، بخش نخست بزرگراه سیدالشهدا(ع)  (کمربندی شمال) را به عنوان بزرگترین پروژه شهری استان مرکزی در دهه فجر پارسال افتتاح کرد که از میدان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تا شهرک علوی به طول ۲ کیلومتر و مساحت ۲۰۰ هزار مترمربع ادامه دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر ساوه نیز با بیان اینکه اجرای پروژه های اثربخش با کمترین بار مالی از مهمترین اولویت های شهرداری ساوه در وضعیت سخت مالی دوره پنجم است، اظهار کرد: احداث کمربندی شمال شهر ساوه موجب ارتباط  آسان ۷۵ هزار نفر از ساکنان مناطقی چون بسیج، بهزیستی، شهید آوینی و شهرک علوی شده است.

سالمی گفت: بهره برداری از این پروژه علاوه بر اثربخشی در کاهش بار ترافیکی شهر،  در بخش زیست محیطی نیز بسیار موثر خواهد بود زیرا با اجرای طرح فضای سبز پیش بینی شده که حدود چهار مترمربع به سرانه فضای سبز شهری ساوه افزوده شود.

به گفته او، برای ساخت این کمربندی ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار عمرانی و خدماتی هزینه شد و حدود ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیز برای آزاد سازی و تملک اراضی منطقه صرف شده است.

احداث شهرک های صنوف مزاحم و بازیافت پسماند

رئیس شورای اسلامی شهر ساوه همچنین تصویب نهایی طرح احداث شهرک ویژه صنوف مزاحم را از دیگر دستاوردهای مدیریت شهری در دوره پنجم شورا عنوان کرد.

سالمی افزود: به ثمر رساندن این طرح بزرگ برای انتقال اصناف آلاینده از درون شهر ساوه، اقدامی ماندگار است و مردم نیز سالها انتظار انجام این کار سنگین را می کشیدند.

وی اظهار داشت: احداث شهرک صنوف مزاحم باعث افزایش درآمدهای شهرداری می شود و از این نکته هم نباید غافل شد که اکنون بیشترین معابر و پیاده روهای اصلی شهر ساوه در اختیار صنوف مزاحم است و این معابر به محلی برای توقف خودروها تبدیل شده که مراتب نارضایتی شهروندان را به دنبال دارد.

رئیس شورای شهر ساوه در ادامه به احداث شهرک بازیافت زباله های خانگی در منطقه احمدآباد که در دهه فجر پارسال به بهره برداری رسید، اشاره کرد و گفت: شهر ساوه با وجود داشتن زیبایی‌های تاریخی به دلیل حضور برخی از اصناف آلاینده همچون ضایعات فروشان با مشکلاتی مواجه شده است که این مراکز علاوه بر مخدوش کردن چهره شهر، سبب افزایش آلودگی‌های زیست‌ محیطی نیز شده اند.

وی با انتقاد از استقرار مراکز خرید و فروش ضایعات در ورودی های ساوه به ویژه بلوار سیدجمال اسدآبادی، گفت: ورودی هر شهر نقش بسیار موثری در معرفی و شناساندن فرهنگ و جاذبه های گردشگری آن دیار به سایر هموطنان دارد اما چهره ورودی های ساوه با استقرار این واحدها مخدوش شده که با تصویب شورای شهر و اجرای شهرداری، شهرک بازیافت فعالیت خود را آغاز و باید این واحدها به مکان جدید منتقل شوند.

وی اظهار کرد: ۴۰ غرفه که هر یک مساحتی حدود ۵۰۰ مترمربع دارند در بخش نخست و افتتاح شده شهرک بازیافت ساوه فعالیت می کنند و برای انتقال ضایعات فروش ها آمادگی کامل وجود دارد.

توجه به سیما و منظر شهر و برنامه های در دست اقدام

رئیس شورای اسلامی شهر ساوه در ادامه به اجرای طرح ساماندهی و زیباسازی خیابان های مرکزی شهر اشاره کرد و گفت: شورای شهر در این زمینه مصوبات زیادی داشت که به اقدامات مشهودی در سطح شهر و سیما و منظر شهر منجر شد.

وی افزود: توسعه مبلمان شهری از برنامه های مدنظر شورای شهر بود زیرا چهره نابسامان و کاستی در مبلمان شهری می تواند نقش زیادی در کاهش نشاط و شادابی شهروندان و رضایت آنها از محیط شهر داشته باشد.

وی تاکید کرد: ساوه با وجود شرایط خاص از جمله میزبانی بزرگترین شهر صنعتی کشور و پیشنیه بالای تاریخی و مذهبی، متاسفانه از مبلمان شهری جذاب و مناسبی برخوردار نیست و همه توان شورا و شهرداری معطوف به بهبود سیما و منظر شهر و توسعه مبلمان شهری معطوف است.

رئیس شورای شهر ساوه گفت: ساماندهی و بهسازی بلوار قائم که از محله‌های اصیل و قدیمی ساوه محسوب می شود با تصویب شورا و تلاش شهرداری انجام شد.

 وی گفت: علاوه بر بلوار قائم، شهرداری با همراهی شورای شهر موفق شدند برنامه ساماندهی و زیباسازی منظر شهری را در سایر خیابان های شهر از جمله فردوسی، استاد مطهری و امام خمینی (ره) اجرا کنند که سبب افزایش رضایت شهروندان شد.

به گفته او، بر اساس درخواست شهروندان نیز کار ساماندهی و زیباسازی بلوار طالقانی در دستور شهرداری قرار گرفت تا با ایجاد یک بلوار جدید با ارتفاع یکسان و مناسب، نصب روشنایی، کفپوش گذاری و کاشت درختان مناسب بتوانیم در بهبود منظر شهری در این منطقه از شهر گامی مطلوب برداریم.  

سالمی در مورد برنامه های آینده مدیریت شهری ساوه، گفت: عملیات احداث کمربندی شرقی ساوه از میدان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تا بلوار سیدجمال الدین اسدآبادی به‌ طول ۹ کیلومتر آغاز شده است.

وی ادامه داد: در سال آینده برنامه های دیگری از جمله زیباسازی برخی خیابان های شهر،  احداث استخر بانوان در بوستان فدک و ساخت پردیس سینمایی در دستور کار قرار دارد.

 

بودجه شهرداری

رئیس شورای اسلامی شهر ساوه گفت: برای سال آینده کلیات بودجه به میزان ۲ هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال برای شهرداری ساوه به تصویب اعضای شورا رسید و در بررسی های مجدد رقم ۲ هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال به صورت نهایی تصویب شد.

سالمی افزود:  در سال گذشته از میزان ۲ هزار و ۸۰ میلیارد ریال بودجه مصوب شهرداری، یک هزار و ۸۰ میلیارد ریال محقق شد.

وی با اشاره به رشد ۱۰ درصدی بودجه امسال نسبت به سال ۱۳۹۸ تصریح کرد: بودجه مصوب امسال پس از کارشناسی های دقیق و بررسی  حوزه منابع درآمدی جدید با هدف وصول درآمدهای مستمر و پایدار مصوب شد.

سالمی صرفه جویی در هزینه‌های مدیریت شهری را اولویت هزینه کرد بودجه امسال برشمرد و گفت:  حدود ۵۸ درصد از بودجه مصوب سال ۹۹ مربوط به حوزه عمرانی و ۴۲ درصد نیز در بخش هزینه های جاری است.

وی درباره اولویت‌های تعیین شده در بودجه سال ۹۹ شهرداری ساوه، گفت: اتمام پروژه‌های نیمه تمام، اولویت اصلی در هزینه کرد بودجه امسال است.

به گفته او پروژه هایی مانند احداث ۱۰ بوستان محله‌ای، تکمیل کمربندی شمالی، احداث کمربندی شرق و جنوب نیز در این بودجه پیش بینی شده است.

شهر ساوه با جمعیتی افزون بر ۲۲۰ هزار نفر پس از اراک، دومین شهر پرجمیعت استان مرکزی است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group