پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

روز گذشته خبری در فضای مجازی با عنوان "در ساوه چه می‌گذرد؟!" از سوی یک موسسه مردم نهاد منتشر شد که از یک واگذاری عجیب سخن می گفت.

واگذاری پنج هزار هکتار از مراتع کوهپایه شهرستان ساوه به یک شرکت بهره برداری خصوصی معدنی موضوعی بود که در این خبر مطرح شد و مهدی فرقانی پور مدیر عامل این موسسه مردم نهاد که خبر را منتشر کرده در توضیح آن گفته بود: ظاهرا ساوه و زرندیه سالهاست تبدیل به گوشت نذری و حیاط خلوت پایتخت نشینانی شده‌اند که بخود اجازه می‌دهند انواع صنایع آلاینده‌شان را به اینجا منتقل یا از انفال و ثروت‌های طبیعی و زیستی حداکثر سوءاستفاده و تخریب را داشته باشند.

وی گفته بود: اگر بخواهیم مثال بزنیم، مثنوی۷۰ من کاغذ است؛ از واگذاری هزار هکتاری زمین‌های زرندیه به شهرک مبلمان تا تبدیل شدن صدها هکتار از اراضی حاشیه رود شور به دفن زباله‌های رباط کریم، اختصاص ۱۰۰هکتار از بهترین زمین‌های کوهپایه ساوه به مدفن زباله‌های صنعتی و ویژه و ... .

بر اساس این گزارش، بدنبال انتشار خبر واگذاری پنج هزار هکتار از زمین‌های این منطقه به شرکت بهره‌برداری معدنی بنام "سنگستان غرب" برخی ساکنین روستاهای کوهپایه ساوه تجمع مسالمت آمیزی را در طبیعت کوهپایه انجام داده و اعتراض شدیدشان را به اینکار به مسئولان حاضر در محل و بهره‌برداران این شرکت اعلام کردند. این اعتراض روز دوشنبه همزمان با بازدید برخی مسئولان و سرمایه‌گذار از مکانی که قرار است برای فعالیت این مجموعه معدنی واگذار شود، انجام شد.

اعلام نگرانی و اعتراض مردم روستای کوهپایه به مسئولان بازدیدکننده از منطقه

به گفته فرقانی‌پور ظاهرا این شرکت معدنی از پنج سال قبل برای تصرف این پنج هزار هکتار رایزنی های خود را که فرقانی پور از آن تحت عنوان لابیگری‌ تعبیر می کند، آغاز کرده که با مخالفت برخی مسئولان محلی نیز مواجه شده بود.

وی افزوده است: مگر شوخی است که پنج هزار هکتار از مراتع مرغوب کوهپایه که حکم فیلتر هوا برای ریزگردهای غرب را دارد و جلوگیری کننده از سیلاب و زمینه ساز بوم‌گردی و کوهنوردی و تعلیف دام و ... است نابود و متلاشی و آبله رو شود تا عده‌ای به نان و نوا برسند.

وی در بخش دیگری از متن اعتراضی اش که در فضای مجازی منتشر کرده از مسئولان خواسته است مشخص کنند که در کجای جغرافیای این طرح قرار دارند؟ با مردمند یا بر مردم؟

در همین رابطه رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه در گذشته با درخواست‌های شرکت سنگستان غرب به منظور واگذاری زمین مخالفت کرده است.

پوریا حسن پور با اشاره به آغاز پیگیری واگذاری زمین برای اجرای این طرح معدنی توسط شرکت مذکور از سال ۹۶ به بعد اظهار کرد: پس از دریافت درخواست از سوی شرکت سنگستان غرب، بررسی های لازم توسط کارشناسان منابع طبیعی شهرستان ساوه و استان مرکزی انجام و با این درخواست مخالفت بعمل شده و هیچ پاسخ مثبتی صادر نشد.

وی بیان کرد: با عدم موافقت منابع طبیعی شهرستان ساوه با واگذاری زمین، درخواست کننده پیگیری خود را در کارگروه تعاملات آغاز و درخواست خود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان جنگل ها و مراتع کشور برد و آنرا در کارگروه ستاد تعاملات مطرح کرد.

حسن پور افزود: با وصول درخواست در این کارگروه، کارشناسانی از کارگروه تعاملات وزارت صمت در ۲۱ بهمن ماه سال جاری از تهران به منطقه کوهپایه ساوه عزیمت کرده و از مکان پیشنهادی متقاضی برای فعالیت معدنی بازدید کردند.

وی در ادامه با اشاره به وسعت زمینی که متقاضی برای آغاز عملیات اجرایی طرح پیشنهاد داده است، گفت: در فضای مجازی وسعت زمین مورد نظر پنج هزار هکتار اعلام شده است در حالی که مساحت زمینی که کارگروه تعاملات اقدام به بررسی کرده در مجموع ۱۷۰۰ هکتار است و به هیچ وجه پنج هزار هکتار صحیح نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: مجموعه استان و شهرستان با واگذاری زمین منطقه کوهپایه برای فعالیت معدنی به دلایل کارشناسی و جغرافیایی مخالفت کرده است، از طرفی طرح این موضوع در کارگروه ملی تعاملات یک روال قانونی است و قانون به متقاضی این اجازه را می‌دهد که بتواند درخواست خود را با ذکر دلایل از مجاری قانونی دیگری پیگیری کند و از آن دفاع کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه به پافشاری متقاضی برای اجرایی شدن این طرح در کارگروه تعاملات اشاره کرد و افزود: با پیگیری متقاضی در حال حاضر فقط یک بازدید از نقطه جانمایی شده صورت گرفته و هیچگونه مجوزی تاکنون صادر نشده است.

به گزارش ایسنا، این روند پیگیری درخواست های عجیب و غریب در منطقه ساوه مسبوق به سابقه است برای مثال در خصوص موضوع واگذاری ۱۰۰ هکتار زمین برای دفن زباله‌های صنعتی و ویژه چند استان کشور در منطقه کوهپایه ساوه که با رسانه‌ای شدن برای بار اول توسط خبرگزاری ایسنا و در ادامه با پافشاری فعالان محیط زیست و برخی رسانه های دیگر منتفی شد، همین داستان وجود داشت و علیرغم مخالفت مدیران استانی و شهرستانی و پاسخ منفی به استعلامات، بدنبال پافشاری متقاضی، موضوع از طریق تهران و در سطح وزارتخانه پیگیری شد و عملا قدرت تصمیم گیری از استان گرفته شد.

در موضوع واگذاری زمین برای آغاز فعالیت شرکت بهره‌برداری معدنی سنگستان غرب نیز با وجود مخالفت مقامات استانی و شهرستانی، سرمایه گذار از طریق کارگروه تعاملات پیگیر تحقق خواسته خویش است. گرچه ظاهرا طبق قانون از این حق برای پیگیری مطالبه خود برخوردار است، اما سوال اینجاست که کارگروه تعاملات تا چه میزان به نظر کارشناسی مسئولان استانی و شهرستانی توجه می کند و به بیان بهتر آیا اصلا به این نظرات توجهی می شود یا خیر و اگر قرار است تصمیم گیری در چنین موضوعاتی از طریق کلان کشور صورت گیرد پس نقش مدیران استانی و شهرستانی در این میان چیست؟

از طرفی دغدغه مردم برای حفاظت از ذخایر طبیعی و زیستی شان مسئله ای نیست که بتوان آنرا با هر میزان سود ریالی و دلاری معاوضه کرد بویژه اینکه در استان و کشور نمونه های بسیاری از تجاوز به عرصه های طبیعی با مجوز و بدون مجوز صورت گرفته و معضلات بسیاری را برای مردم، ذخایر طبیعی و محیط زیست ایجاد کرده است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group