جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

ایسنا/مرکزی مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساوه گفت: هرگونه خسارتی که در اثر وقوع بلایای طبیعی و سرمازدگی متوجه باغات انار ساوه شود، اقتصاد و تجارت این شهرستان استراتژیک در حوزه کشاورزی را فلج خواهد کرد.

حسن شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اراضی حاصلخیز و منابع آبی غنی که از زیرساخت‌های بخش کشاورزی است، اظهار کرد: ساوه دارای ۱۳۲ هزار متر مربع اراضی کشاورزی است که شامل سه دشت مرکزی با اقلیم نیمه گرمسیری، دشت بیات(نوبران) با اقلیم سردسیری و دشت لوئین با اقلیم معتدل است.

وی برخورداری ساوه از تنوع آب و هوایی را موجب تولید افزون بر ۷۰ نوع محصولات باغی و زراعی دانست و افزود: به طور متوسط سالانه میزان تولید محصولات زراعی، باغی و دامی شهرستان ساوه افزون بر ۷۵۰ هزار تن است. ساوه از لحاظ میزان و تنوع تولیدات کشاورزی رتبه برتر کشور را به خود اختصاص داده است.

شریفی سه محصول انار، طالبی و انجیر زرد را از جمله محصولات شاخص این شهرستان برشمرد که رتبه اول کشور را در میزان تولید و سطح اراضی به خود اختصاص داده‌اند و افزود: اراضی مستعد و حاصلخیز ساوه موجب شده است که افزون بر یک سوم محصولات زراعی استان مرکزی در این شهرستان تولید شود.

وی کسب مقام نخست شهرستان ساوه در تولید ۱۰ محصول کشاورزی در سطح استان مرکزی را نشانگر جایگاه بالای کشاورزی شهر یاقوت‌های سرخ و تبدیل شدن آن به قطب کشاورزی دانست و افزود: ۳۰ درصد گندم تولیدی استان مرکزی به ساوه اختصاص دارد و در محصولات دامی نیز ساوه رتبه اول تولید گوشت قرمز و سفید استان را داراست.

مدیر جهادکشاورزی ساوه در ادامه با اشاره به اینکه ساوه قطب تولید انار جهان از نظر کمی و کیفی است، افزود: بخش اعظم اقتصاد کشاورزی شهرستان ساوه وابسته به تولید محصول انار است و آسیب دیدن این محصول موجب آسیب دیدن اقتصاد شهرستان می شود، از این رو باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که اولا خسارات وارده به حداقل برسد و ثانیا در راستای جبران خسارت از طریق بیمه محصولات کشاورزی از شدت آسیب‌ها کاسته شود.

وی با اشاره به اینکه افزون بر ۷ هزار نفر بهره بردار در این شهرستان به تولید انار اشتغال دارند، گفت: بالغ بر چهار ماه از سال بخش کشاورزی شهرستان مشغول برداشت، فرآوری و عرضه یاقوت سرخ به بازار است.

شریفی به آسیب‌هایی که در نتیجه وقوع بلایای طبیعی متوجه محصولات کشاورزی بویژه انار می‌شود اشاره کرد و گفت: حجم بالای تولید انار زمینه ساز پویایی اقتصاد شهرستان می‌شود و سالهایی که به دلیل سرمازدگی میزان تولید انار کاهش می‌یابد، بخش اقتصاد و تجارت شهرستان با رکود مواجه می‌شود.

وی به ثبت جهانی برند انار ساوه نیز اشاره کرد و گفت: این شهرستان از نظر میزان سطح کشت و وسعت باغات انار رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است و از لحاظ کیفیت این محصول نیز مقام اول جهان را داراست.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی در ادامه به مشکلات محصول انار اشاره کرد و افزود: در سال ۱۳۷۳ وزارت جهادکشاورزی برای حمایت از باغات انار اقدام به پرداخت ۳.۵ میلیون دلار تسهیلات برای احداث کارخانه فرآوری نارایران در شهر صنعتی کاوه کرد که به عنوان نخستین کارخانه فرآوری محصول انار در خاورمیانه فعالیت خود را آغاز کرد.

وی به اسید بالای انار ساوه اشاره کرد و افزود: انار سایر نقاط کشور به دلیل کمبود اسید داخل محصول به مراتب شیرین تر از انار ساوه هستند اما طعم یاقوت سرخ ساوه ملس بوده و بیشترین رقم تولیدی این محصول نیز رقم ملس است که از مزیت صادراتی برخوردار است.

شریفی افزود: مدت زمان نگهداری انار فرآوری شده سایر نقاط کشور به دلیل کمبود اسید داخل محصول بسیار کوتاه است و حتی رب انار تولیدی شهرهایی نظیر شیراز، یزد و ... بیشتر از دو ماه ماندگار نیست اما کنسانتره و رب انار ساوه به دلیل اسید بالا ماندگاری بسیاری بالایی دارد.

وی به ظرفیت ۲۸ هزار تنی ظرفیت سردخانه‌های نگهداری محصولات کشاورزی به ویژه انار اشاره کرد و افزود: متاسفانه کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت سردخانه‌های شهرستان که بخشی از هزینه‌های احداث آن از طریق تسهیلات اعطایی با معرفی جهادکشاورزی صورت گرفته در اختیار باغداران است و مابقی به بخش صنعت اختصاص یافته است. همچنین در سالهایی که محدودیت صادرات وجود نداشت از این شهرستان سالانه بالغ بر ۳۰ هزار تن گواهی قرنطینه صادر می‌شد.

شریفی به صادرات محور بودن محصولات تولیدی شهرستان ساوه اشاره کرد و گفت: بطور متوسط سالانه ۲۷ نوع محصول کشاورزی از این شهرستان به کشورهای خارجی بویژه حاشیه خلیج فارس، خزر و خاورمیانه صادر می‌شود. از ۱۵ فروردین ماه که برداشت گوجه سبز ساوه از باغات آغاز می‌شود تا پایان سال که همچنان کارعرضه انار این شهرستان به بازار ادامه دارد، صادرات انواع محصولات کشاورزی انجام می‌شود.

وی از صنایع تبدیلی به عنوان پشتوانه و مکمل بخش کشاورزی یاد کرد و افزود: حمایت از صنایع تبدیلی کشاورزی ضروری است و هم اکنون بالغ بر ۳۷ واحد تولیدی و صنعتی در حوزه صنایع تبدیلی در این شهرستان فعالیت دارند.

وی بیان کرد: ساوه از دیرباز در حوزه کشاورزی فعالیت داشته است، اما در سالهای اخیر به دلیل عدم حمایت کافی، کشاورزی ساوه به حاشیه رفته است. با وجود اینکه در برخی محصولات تولیدی یک چرخه کامل تولید طراحی و اجرایی شده است، اما حمایت لازم از کشاورزی شهرستان صورت نمی‌گیرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group