سه شنبه 28 فروردين 1403 | Tuesday 16 April 2024

واحد تولید جامدات دارویی ساوه در شهر صنعتی کاوه روز سه‌شنبه با حضور «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهره‌برداری شد.

به گزارش ایرنا، این خط داروهای جامدات ۲ محصول دارویی در چهار دوز را تولید می‌کند.
مدیر مالی شرکت بهستان دارو ساوه در حاشیه آیین بهره‌برداری از این طرح در گفت‌و گو با ایرنا اظهار داشت: ظرفیت اسمی تولید سالانه این خط تولید ۵۰۰ میلیون قرص و کپسول است.
«علی مرادی» افزود: داروهای تولید شده در این خط دارویی برای درمان بیماری‌های یابتی، اعصاب و روان و پیوند کلیه کاربرد دارد.

وی توضیح داد: ۶۰۰ میلیارد ریال برای راه ‌ندازی این خط تولید دارویی سرمایه گذاری شده و با آغاز به‌کارآن زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ۱۲۰ نفر فراهم شده است.

مدیر مالی شرکت بهستان دارو ساوه گفت: داروهای تولیدی این واحد داروسازی مورد تایید داروسازان ساندوز آلمان و استلاس هلند است.

مرادی یادآور شدتامین مواداولیه و تبادللات بانکی به دلیل برخی مسایل اقتصادی و مشکلات ارز با معضلاتی همراه است که در این راستا درایت و توجه مسئولانبیش از پیش نیاز است.

وی گفت: طرح توسعه شرکت داروسازی بهستان در سه طبقه برای گسترش خطوط فعلی تولید قرص و کپسول و در گام بعد انواع محصولات دارویی در قالب شربت، داروهای مایع و هایتک مانند هازارد در دست اجرا است.

وزیر بهداشت،‌ درمان وآموزش پزشکی گفت: حذف رانت و امضاهای طلایی غیرمجاز در سیاستگذاری و واردات دارو اولویت کاری در این وزارتخانه است که با جدیت دنبال می‌شود.

به گزارش ایرنا، «سعید نمکی» روز سه‌شنبه در آیین راه‌اندازی خط تولید جامدات دارویی در شرکت بهستان ساوه، افزود: جلوگیری از تخلف در واردات دارو مقوله‌ای جدی است و نظارت در این بخش با قوت انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: با آغاز فعالیت در وزارت بهداشت تمرکز بر استفاده از ظرفیت سازمان غذا و دارو قرار گرفت و برای مثال چندی پیش فردی که در سامانه تی تک عنوان واردات پودر نارگیل را ثبت کرده بود و اقدام به واردات آمپول تستسترون می‌کرد، شناسایی و برخورد قانونی با وی انجام گرفت.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد:استفاده از افراد غیرمتخصص در پست‌های کلیدی دامنه رانت ایجاد می‌کند و پس از انقلاب هرگز فردی غیرداروساز رئیس سازمان غذا و دارو نشده بود ولی این اتفاق در مقطعی از زمان افتاد که سبب شد امضاهای طلایی به برخی افراد خاص داده شود.
نمکی ادامه داد: در بازه زمانی مذکور در سازمان غذا و دارو اتفاقات تلخ زیادی از نظام قیمت‌گذاری تا واردات، تولید و عرضه دارو به وقوع پیوسته و مفهوم عدالت محوری دصورت گرفت که آسیب زیادی به همراه داشت.

وی توضیح داد: سامانه تی‌تک که می‌توانست عامل شفاف‌سازی باشد در بازه زمانی اشاره شده، کارکرد مطلوب نداشت و هنوز هم ده‌ها نقص دارد زیرا در این سامانه موارد عجیبی در واردات دارویی مشاهده شده و برای مثال مشخصات نادرست از افراد به ثبت رسیده که زمینه را برای واردات و ترخیص اقلام دارویی به صورت غیرمجاز فراهم می‌کند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: تا زمانی که رانت و امتیازات ویژه از بین نرود، صنعت داروسازی کشور پاکسازی نمی‌شود و این مهم در کاهش رغبت سرمایه‌گذاری در عرصه داروسازی نیز اثرگذاری مستقیم دارد.
 نمکی اظهار داشت: برای رفع مشکلات حوزه غذا و دارو، نخستین گام استقرار سامانه شفاف‌سازی است و وزارت بهداشت می‌کوشد میدان فعالیت دارویی را از حضور رانت‌خواران پاک کند.
وی گفت: برخی فسادها در فرآیند ایجاد سامانه هوشمند و بررسی ها محرز شده که با تشکیل پرونده تخلف‌ها به مراجع قضایی ارسال شده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: هوشمندسازی و اصلاح ساختار نظام دارویی کشور به معنای این نیست که روزن هر تخلفی به‌طور کامل بسته می‌شود بلکه باید مراحل کار به افراد پاکدست سپرده شود تا رانت و تخلف روزبه‌روز کاهش یابد.
نمکی گفت: اولویت سازمان غذا و دارو پیشتازی تولید داخلی نسبت به داروهای وارداتی است و در حالی‌که ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز در کشور تولید می‌شود باید برای تولید بومی سه درصد داروی وارداتی که حدود ۳۰ درصدفضای بازار داخلی را به خود اختصاص داده گام‌های بلند و عملی برداشت.

وی عنوان کرد: داروهای وارداتی اکنون از نوع هایتک و برند هستند و باید برای جلوگیری از خروج ارز و دستیابی به دانش فنی و تولید داخلی تمامی تلاش به‌کار گرفته شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که تولیدکننده داروی داخلی در تامین مواد اولیه پشتیبانی شود و لازم است از وابستگی به برندهای خارجی کاسته و به توانمندی داخلی اعتماد شود.
نمکی گفت: ظرفیت‌های دارویی کشور و نیروی انسانی متخصص در بخش داروسازی ایران با هیچ‌ یک از کشورهای همسایه قابل قیاس نیست و نیاز است برای دستیابی به قله بلند در این حوزه با استفاده از توان مردمی دست ران‌تخواران را قطع کنیم.

نماینده مردم ساوه در خانه ملت نیز در این آیین گفت:‌ راه‌اندازی خط تولید جامدات داوریی در  تامین نیاز داخلی و  صادرات تاثیرگذار است.
«محمدرضا منصوری» اظهار داشت: ساوه ظرفیت فوق‌العاده‌ای در زمینه تولید دارو دارد و از حضور سرمایه‌گذاران دارو در این شهرستان استقبال می‌شود.
وی از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست کرد: روند ساخت بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی ساوه که در هفته دولت عملیات اجرایی آن کلید خورده شتاب بگیردتا مردم این خطه هرچه زودتر از مزایای درمانی آن بهره‌مند شوند.

 مدیرعامل شرکت بهستان دارو نیز در این آیین گفت: در راستای راه‌اندازی این خط دارویی پنج محصول جدیددر هشت دوز تولید می‌شود.
«پیمان چاوش‌زاده» افزود: ظرفیت اسمی تولید سالانه این خط تولید ۵۰۰ میلیون قرص و کپسول در یک شیفت کاری است.
وی افزود: داروهای تولید شده در این خط دارویی برای درمان بیماری‌های یابتی، اعصاب و روان و پیوند کلیه کاربرد دارد.

مدیرعامل شرکت بهستان دارو ساوه یادآور شد: یک‌هزار میلیارد ریال برای راه‌اندازی این خط تولید دارویی سرمایه‌گذاری شده و با آغاز به‌کار آن زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ۱۲۰ نفر فراهم شده است.

چاوش‌زاده گفت: داروهای این واحد مورد تایید داروسازان ساندوز آلمان و استلاس هلند است.

وی گفت: طرح توسعه شرکت داروسازی بهستان در سه طبقه برای گسترش خطوط فعلی تولید قرص و کپسول و در گام بعد انواع محصولات دارویی در قالب شربت، داروهای مایع و هایتک مانند هازارد در دست اجر است.

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تولید 300 قلم مواد اولیه دارویی در کشور در دستور کار است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا شانه ساز در حاشیه افتتاح خط تولید داروهای دیابت و اعصاب و روان شرکت بهستان دارو در شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه که با حضور وزیر بهداشت صورت گرفت، در جمع خبرنگاران با اشاره به افتتاح ماهانه یک شرکت داروسازی در کشور اظهار کرد: در فاصله افتتاح شرکتهای متعدد داروسازی در سراسر کشور پروژههای با ظرفیتهای تولید متفاوت و محصولات جدید دارویی رونمایی میشود که بیانگر بالندگی صنعت داروی کشور است.

وی با تاکید بر اینکه حجم بالای رونمایی از محصولات دارویی در سراسر کشور در دورانی صورت می گیرد که کشور ما با تحریم ها مواجه است، گفت: خوشبختانه تحریم ها انگیزه دانشمندان این مرزوبوم، صنعتگران، کارآفرینان و اصحاب تولید و تجارت دارو را افزایش داده است و تجار دارو نیز به سمت و سوی تولید دارو رفته اند و در مجموع کشور در حال رسیدن به خودکفایی صددرصدی در صنعت داروست.

معاون وزیر بهداشت به سابقه چندین هزار ساله ایران و برخورداری ملت ایران از فرهنگ و تمدن کهن افزود: بینش و اراده فوق العاده ای که در کشور وجود دارد توانسته است موانع و مشکلات را از پیش رو بردارد.

وی بیان کرد: پزشکان و تکنسین‌های ایرانی این ظرفیت را دارند که هر داروی جدیدی که در دنیا معرفی می شود به محض نیاز، ظرف مدت حداکثر دو سال در داخل کشور تولید و بومی سازی شود.

شانه ساز با اشاره به افتتاح خط تولید جامدات دارویی در این کارخانه با بکارگیری دانش جدید و تکنولوژی مدرن اظهار کرد: کشور با استفاده از تکنولوژی جدید وارد عرصه تولید اقلام دارویی تحت لیسانس شده است و این شرکت نمونه بارزی از این مهم است، این روند در داروهای "هایتک"، شیمیایی، طبیعی، نانو تکنولوژی  و ... ادامه خواهد داشت. همچنین در عرصه تولید مواد اولیه دارویی پروژه های بسیار زیادی در دست اقدام است.

رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که علت لحاظ شدن هزینه R&D در قیمت دارو چیست، گفت: لحاظ نشدن این هزینه ضعف چندین ساله ای است که در سیستم قیمت گذاری دارو وجود داشت. البته دیده شدن این هزینه به معنای افزایش زیاد قیمت دارو نیست بلکه قیمت تمام شده با احتساب این هزینه به میزان بسیار کمی افزایش پیدا خواهد کرد. چه بسا همین اعداد کوچک می‌تواند گردش علمی صنایع دارویی و شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و ارتباط بین تولید و صنعت را تسهیل کند.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام جزو تکالیفی است که در برنامه های توسعه ای وزارت بهداشت دیده شده است، افزود: در حال حاضر با تاکید مقام عالی وزارت بهداشت، روند اجرایی اینکار آغاز شده است.

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: در حال حاضر افزون بر 60 درصد از مواد اولیه دارویی در داخل کشور تولید می شود و تولید حدود 300 قلم مواد اولیه جدید دارویی در دستور کار است و معاونت فناوری ریاست جمهوری، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و معاونت فناوری وزارت بهداشت اجرای سه پروژه جداگانه در حوزه مواد اولیه را آغاز کرده‌اند.

وی بیان کرد: خوشبختانه در کشور توان تولید 99 درصد داروهای مورد نیاز مردم وجود دارد و هم اکنون افزون بر 97 درصد داروی مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود.

به گزارش ایسنا، با حضور وزیر بهداشت در شهر صنعتی کاوه ساوه، چند محصول دارویی جدید شرکت بهستان رونمایی شد. این محصولات شامل متفورمین هگزال ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی گرم، وزیکر ۵ و ۱۰ میلی گرم، سیتالوپرام هگزال ۴۰ میلی گرم، امنیک ۰.۴ میلی گرم، سرترالین هگزال ۱۰۰ میلی گرم است.

کپسول امنیک برای بهبود علائم مرتبط با هاپیرپلازی خوش خیم پروستات، قرص های وزیکر ۵ و ۱۰ میلی گرم برای برطرف کردن علائم بیماری های تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار، قرص متفورمین هگزال ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی گرم برای کنترل قندخون در بیماران دیابت تیپ ۲، قرص سیتالوپرام هگزال ۲۰ و ۴۰ میلی گرم برای درمان افسردگی و قرص سرترالین هگزال ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم برای درمان افسردگی، اختلال و وسواس اجباری کاربرد دارد.

با افتتاح خط تولید این داروها، حدود ۱۱ میلیون یورو صرفه جویی ارزی می شود.

شرکت داروسازی بهستان یکی از شرکت های زیرمجموعه هلدینگ بهفار است که در اردیبهشت ۸۴ ثبت و فعالیت خود را از سال ۸۶ آغاز کرد و در حال حاضر تولید کننده برخی داروهای گروه پیوند اعضا، اورولوژی، دیابت، ضد حساسیت و اعصاب و روان است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group