سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | Tuesday 23 April 2024

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه از احیای حدود 75 درصد از باغات زیتون این شهرستان پس از سرمازدگی سال 1395 خبر داد.

محمودرضا خلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، سطح زیر کشت باغات زیتون این شهرستان را افزون بر 700 هکتار اعلام کرد و افزود: گرچه در سالجاری به صورت پراکنده وسعت باغات زیتون در این شهرستان تا حدودی افزایش پیدا کرده، اما به شکل باغ تجاری هیچ افزایشی در سطح زیر کشت باغات نسبت به گذشته صورت نگرفته است.

وی گفت: به دلیل سرمازدگی سال 1395 حدود 160 هکتار از باغات زیتون این شهرستان بر اثر سرما از بین رفت و باغداران به دلیل تجربه تلخ سرمازدگی سال 1386 اقدام به جایگزین کردن نهال جدید نکردند و عملا سطح باغات زیتون شهرستان پس از دو تجربه تلخ سرمازدگی در بازه زمانی 10 ساله کاهش یافته است.

وی افزود: سطح زیر کشت باغات بارور زیتون حدود 500 هکتار است که پس از سرمازدگی سال 1395 احیا شده است و 350 هکتار آن باردهی اقتصادی دارد و با توجه به اینکه امسال به عنوان سال نابارده درختان به شمار می‌رود پیش بینی می‌شود که در هر هکتار افزون بر 500 کیلوگرم زیتون برداشت شود که نسبت به سال گذشته افزایش محسوسی نداشته است.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه افزود: پیش بینی می شود که باغات زیتون شهرستان ساوه ظرف دو سال آینده به میزان تولید قبل از سرمازدگی برگردند و بتوان در هر هکتار بالغ بر 1200 کیلوگرم زیتون برداشت کرد.

خلیلی در ادامه گفت: رقم زرد روغنی دو منظوره بیش از 75 درصد زیتون تولیدی شهرستان ساوه را تشکیل می‌دهد که هم برای مصرف کنسروی برداشت می‌شود و هم در حوزه استحصال روغن زیتون مصرف دارد.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت روغن زیتون و سودآور بودن آن، تمایل باغداران برای برداشت روغن زیتون بیشتر شده است و در سال گذشته بالغ بر 50 درصد زیتون تولیدی شهرستان به صورت روغنی برداشت شد. براساس بررسی های بعمل آمده روغن زیتون تولیدی در ساوه مرغوب ترین روغن زیتون تولیدی در کشور است و از پارامترهای کیفی بالایی برخوردار است.

خلیلی ارقام زیتون تولیدی این شهرستان را شامل ارقام روغنی، زرد، مانزالنیا و کنسروالی دانست و ادامه داد: بیشترین سطح زیر کشت زیتون به تولید رقم زرد اختصاص دارد و بالاترین سطح برداشت مربوط به این نوع زیتون خواهد بود.

گفتنی است، کار کارشناسی در مورد سازگاری زیتون با شرایط آب و هوایی ساوه از سال 1375 آغاز شد و به مدت چهار سال به طول انجامید و سرانجام کارشناسان امور باغباني اين سازمان تاييد کردند که شرايط آب و هوايي ساوه براي کشت زيتون مناسب است.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group