جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

رئیس پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه گفت: کلکسیون ژرم پلاسم انار ایران با بالغ بر 800 ژنوتیپ، با همکاری و تلاش محققین این پردیس احداث شد.

حمید رضا پرستار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، اظهار کرد: شهرستان ساوه، به عنوان یکی از مهمترین مناطق تحقیقات و تولید انار، در زمینه کاشت، تولید و صادرات انار در کشور دارای جایگاه و اهمیت بالایی است.

وی تصریح کرد: بر اساس پهنه‌بندی محصولات در نظام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، شهرستان ساوه پس از یزد به عنوان مرکز تحقیقات تخصصی انار معرفی شده و کلکسیون آن نیز به عنوان کلکسیون پشتیبان انار یزد به شمار می‌رود. در نتیجه وجود یک کلکسیون انار پویا و قابل ارزیابی، در ایستگاه تحقیقات انار، پیش نیاز انجام تحقیقات و پژوهش های گسترده در زمینه این میوه است.

پرستار در ادامه گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر کلکسیون 540 ژنوتیپی انار ساوه واقع در ایستگاه برکه، به دلیل دو دوره سرمازدگی در سال های 1368 و 1394 و مشکلات دیگری چون کم آبی و همچنین عدم تامین اعتبارات لازم در زمینه نگهداری کلکسیون، در وضعیت نابسامانی قرار گرفته بود.

وی بیان کرد: در این راستا، مسئولین و محققین پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه به منظور احیای کلکسیون ژرم پلاسم انار در این شهرستان ساوه به عنوان شهر اول ایران در زمینه تولید انار، اقدامات گسترده‌ای را انجام دادند و با تهیه قلمه از ژنوتیپ‌های کلکسیون انار یزد و ساوه در سال 1394، تصمیم به احداث کلکسیون جدید ژرم پلاسم انار در ساوه و تغییر مکان کلکسیون از ایستگاه برکه به ایستگاه فلاحت، گرفتند. قلمه‌های مذکور از سال 1394 تا اسفند ماه 1396 در خزانه ای واقع در مرکز آموزش کشاورزی ساوه نگهداری شدند و در دو فاز از سال 1396 به زمین اصلی، انتقال یافتند.

رئیس پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه در ادامه اظهار کرد: امید است بتوان با بهره برداری از این منبع غنی ژنتیکی و همکاری و ارتباط با دانشگاه‌ها و سایر مراکز تحقیقاتی، به اهداف و برنامه‌های تحقیقاتی پردیس اعم از ارزیابی ارقام موجود در کلکسیون انار به منظور شناسایی، معرفی و ثبت آنها، هیبریداسیون و موتاسیون برای دستیابی به ارقام جدید، شناسایی و معرفی ارقام مقاوم به تنش‌های زنده و غیر زنده، ارقام زودرس و دیررس تجاری و ارقام بی هسته تجاری، دست یافت.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group