جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

رییس دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: افزایش سن رابطه معناداری با افزایش فشار خون دارد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، دکتر عباس نیک روش در نشستی با خبرنگاران به آغاز اجرای طرح ملی کنترل فشار خون بالا از ۲۷ اردیبهشت در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: بسیج ملی کنترل فشار خون در دو مرحله انجام می ‌ شود که مرحله نخست آن اطلاع رسانی و آموزش است که از تاریخ 27 اردیبهشت ماه لغایت 17 خردادماه اجرا می ‌ شود.

وی با اشاره به اینکه مرحله دوم این طرح از تاریخ 17 خرداد تا 15 تیر ماه سالجاری اجرا می ‌ شود، افزود: در اجرای این طرح افراد بالای 30 سال، بانوان باردار و بیماران کلیوی بدون محدودیت سنی می ‌ توانند برای سنجش رایگان فشار خون به کلیه مراکز بهداشتی و پایگاه های سلامت ثابت و سیار در ساوه و زرندیه مراجعه کنند.

وی در ادامه فشار خون بالا را عامل خطر مهمی برای انسان ‌ ها دانست و افزود: به طور مشخص درصد قابل توجهی از جمعیت کشور مبتلا به پرفشاری خون هستند و افزایش سن رابطه معناداری با افزایش فشار خون دارد و خطر این بیماری بسیار جدی و نقش آن در زندگی مردم حیاتی است.

رئیس علوم پزشکی ساوه در ادامه با تاکید بر اینکه متاسفانه درصد میزان دانش و آگاهی مردم از این بیماری با وجود خطرناک بودن آن بسیار پایین و آمار مبتلایان به آن بالاست و نقش آن در کیفیت زندگی حائز اهمیت است گفت: هم اکنون بین ۲۱ تا ۶۵ درصد مبتلایان به فشار خون در استان‌های مختلف کشور از بیماری خود آگاهی ندارند.

وی افزود: سالانه ۱۰ میلیون و 400 هزار نفر در جهان بر اثر فشار خون بالا جان خود را از دست می ‌ دهند و عدم برخورداری از رژیم غذایی مناسب و مصرف بالای نمک مهمترین علت مرگ و میر ناشی از فشار خون بالاست.

وی با تاکید بر اینکه با انجام کارفرهنگی، اطلاع رسانی و نیز تمرین و ممارست می‌توان ذائقه‌ها را اصلاح کرد، افزود: کاهش مصرف نمک تا حد قابل ملاحظه‌ای می‌تواند خطری را که در کمین جمعیت مبتلا به فشارخون بالاست را کاهش دهد.

دکتر نیک روش از اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا به منظور کشف این عامل خطرناک برای افراد بالای ۳۰ سال در کشور و درمان آنها خبر داد و افزود: پایش و ارتقای درمان مبتلایان و نیز مراقبت در منزل و توانمند سازی مردم برای کنترل عارضه و کنترل عوامل خطر در این طرح ملی مورد توجه است که به همت وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور اجرا می‌شود اما نیاز به یک اقدام فرا بخشی با مشارکت سازمان‌ها و ادارات مختلف و از همه مهمتر همراهی مردم است.

وی اجرای طرح ملی کنترل فشار خون را گامی در جهت تحقق شعار امسال هفته سلامت مبنی بر مراقبت‌های بهداشتی دانست و افزود: در دانشکده علوم پزشکی ساوه جمعیتی که در سامانه سیب (سامانه یکپارچه بهداشتی) ثبت شده‌اند ۳۱۵ هزار و ۹۹۴ نفر هستند در حالیکه آمار جمعیت کل شهرستان‌های ساوه و زرندیه براساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن 347 هزار و 345 نفر اعلام شده است و باید همه جمعیت این دو شهرستان در سامانه سیب ثبت نام کنند و از خدمات آن بهره مند شوند.

به گفته این مقام مسئول در علوم پزشکی ساوه جمعیت بالای ۳۰ سال در این دو شهرستان ۱۶۶ هزار نفر است و جمعیتی معادل ۸۳ هزار نفر با اجرای این بسیج ملی غربالگری خواهند شد و انتظار داریم با پایان یافتن اجرای این طرح به شاخص‌های پیش بینی شده دست یابیم و امیدواریم محقق شود.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون 30 درصد افراد بالای ۳۰ سال در ساوه و زرندیه مبتلا به فشار خون بالا هستند، افزود: هم اکنون از نیمی از این جمعیت هدف در سامانه سیب ثبت نام بعمل آمده است و مردم می توانند از طریق مراجعه به مراقبین سلامت، بهورزان، پزشکان خانواده، خانه‌های سلامت، بیمارستان‌ها، مطب‌ها، ادارات، پایگاههای نمازجمعه، پایگاه‌های ثابت و سیار و یا با ثبت نام در سامانه و تکمیل فرم مربوطه اطلاعات خود را ثبت کنند تا از خطرات این بیماری نظیر سکته قلبی و مغزی با انجام کارهای درمانی مصون بمانند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه در ادامه با بیان اینکه سالانه حدود ۱۰۰ هزار نفر در کشور بر اثر ابتلا به فشار خون جان خود را از دست می دهند، افزود: اجرای این طرح گام موثری در کاهش آمار مرگ و میر مبتلایان به فشار خون خواهد بود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group