سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | Tuesday 23 April 2024

بارش برف و باران هفته گذشته که در سطح وسیعی از بخش نوبران ساوه و خرقان شهرستان زرندیه صورت گرفت و منجر به پوشش برف شد منجر به کاهش محسوس دما شده و مجددا خاطره تلخ سرمازدگی در این دوشهرستان تکرار شد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، با گذشت کمتر از یک هفته از کاهش دمای بعد از برف و باران بهاره خبر ناگوار سرمازدگی بهاره از سوی مسئولان جهادکشاورزی اعلام شد و تاسف انگیزتر اینکه به سه محصول گردو، بادام و انگور در بخش خرقان و نوبران تا حدود 100 درصد خسارت وارد شده است.

در همین رابطه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه در گفت‌وگو با ایسنا، خسارت وارده به باغات بخش نوبران ساوه را 100 درصد اعلام کرد و گفت: بر اثر سرمای بهاره بالغ بر 500 میلیارد ریال خسارت به باغات گردو، بادام و انگور در این بخش وارد شده است.

حسن شریفی افزود: بارش برف و باران فراگیر در بخش نوبران منجر به کاهش دمای ثبت شده در ایستگاه هواشناسی غرق آباد تا منفی 1.4 درجه و در منطقه دشت گزل تا منفی پنج درجه شد و بیش از دو هزار و 100 هکتار از باغات شهرستان شامل 400 هکتار گردو، 500 هکتار بادام، 500 هکتار انگور در بخش نوبران و 500 هکتار میوه های سردرختی و مابقی در نقاط دیگر بخش مرکزی از بین رفتند.

وی در ادامه گفت: بر اثر سرمازدگی 148 راس دام سبک نیز که برای چرا در مناطق ییلاقی نگهداری می‌شدند بر اثر بارش برف و یخبندان تلف شدند.

شریفی گفت: در مجموع باغات بخش مرکزی نیز در حدود 50 درصد از باغات سردرختی آسیب دیدند و تنها باغات انار و زیتون آسیب ندیدند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان زرندیه نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: سرمای بهاره به 100 درصد محصولات باغی در بخش خرقان خسارت وارد کرد که ارزش ریالی خسارت وارده به حوزه باغبانی شهرستان زرندیه بالغ بر 610 میلیارد ریال برآورد شده است.

احمد قره بیگلو افزود: برف و یخبندان در بخش مرکزی مامونیه و نیز اراضی و برخی از باغات دهستان خشکرود و دهستان حکیم آباد و به وسعت 870 هکتار گندم آبی تا 30 درصد خسارت و 1560 تن جو آبی تا 40 درصد خسارت وارد کرده است که مبلغ برآورد خسارت وارده در این حوزه 110 میلیارد ریال است.

وی گفت: سرمازدگی هفته گذشته در اثر بارش برف و باران، طوفان و تگرک بهاری بوقوع پیوست که منجر به کاهش دما تا حدود منفی سه درجه در بخش خرقان شد و در ارتفاعات تا منفی پنج درجه هم رسید.

با شروع بارش‌ها و تبدیل باران به برف در نقاط سردسیر در هفته گذشته، ایسنا با انعکاس گزارشی با عنوان "برف بهاری بر زمین نشست/درختان را گرم کنید" در گفت‌وگو با مسئولان و کارشناسان جهاد کشاورزی دو شهرستان ضمن تشریح پدیده سرمازدگی به ارائه راهکارهای لازم برای پیشگیری از بروز خسارت ناشی از سرما و یخبندان به باغات شد. در این گزارش پیش‌بینی شده بود که پس از بارش برف، دمای هوا قطعا به زیر صرف درجه کاهش پیدا کرده و سرمای بهاره درختان را می‌سوزاند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group