پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

معاون استاندار و فرماندار ساوه گفت: با اقدامات صورت گرفته مشکلی در تامین آب شرب این شهرستان در سال جاری وجود ندارد اما این دلیل نمی ‌ شود که مردم صرفه جویی در مصرف این مایع حیاتی و مدیریت منابع آبی را در دستور کار خود قرار ندهند.

محمد بهاروند در گفت ‌ وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با اشاره به برگزاری جلسه مشترک کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی و شهرستان ساوه اظهار کرد: به دنبال پیگیری ‌ هایی که از سوی نماینده مجلس و فرمانداری از طریق مسئولان حوزه آب و استانداران وقت صورت گرفته است با وجود کاهش میزان بارش ‌ ها در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته اما حجم آب ذخیره شده در دریاچه سد الغدیر ساوه کاهش نیافته است.

وی به اقدام مثبتی که برای حفظ وضعیت منابع آبی ذخیره شده در پشت سدالغدیر صورت گرفته است، اشاره کرد و گفت: بخش اعظمی از آبی که وارد سدالغدیر می ‌ شود ناشی از هدایت آب از طریق رودخانه قره ‌ چای است.

وی طول رودخانه قره ‌ چای و مسیری که طی می ‌ شود تا آب به سد الغدیر وارد شود را 540 کیلومتر بیان کرد و از پیگیری ‌ های بعمل آمده به منظور مسدود شدن سرشاخه ‌ هایی که در بالادست سد الغدیر اقدام به برداشت ‌ های غیرقانونی می ‌ کردند، خبر داد و گفت: لایروبی مسیر هدایت رودخانه قره ‌ چای در حوزه استحفاظی ساوه به سمت تفرش به طول 50 کیلومتر از دیگر اقداماتی بود که صورت گرفت و منجر به مطلوب شدن میزان حجم ورودی آب به سد الغدیر با بهبود روان آب ‌ های هدایت شده از رودخانه قره ‌ چای شد.

وی بیان کرد: نتیجه این اقدامات ذخیره شدن 50 میلیون متر مکعب آب در دریاچه سدالغدیر است در حالیکه پیش ‌ بینی می ‌ شد با وضعیت که در نتیجه کاهش بارندگی ها طی سال جاری بوجود می آید میزان حجم ذخیره شده آب در سد الغدیر به کمتر از 20 میلیون متر مکعب برسد اما با وجود کاهش بارندگی ‌ ها وضعیت منابع آبی ذخیره شده در پشت سد به گونه ‌ ای است که نیاز آب شرب شهروندان ساوجی در سال جاری را تامین می کند و حدود 10 میلیون متر مکعب نیز در صورت بهبود یافتن وضعیت بارندگی ‌ ها به حوزه کشاورزی تخصیص می ‌ یابد.

وی بیان کرد: در سال گذشته میزان دبی ورودی به سد الغدیر ساوه حدود هفت متر مکعب بر ثانیه بود در حالیکه قبل از بارش ‌ های روزهای اخیر این میزان هفت دهم متر مکعب بر ثانیه بود.

فرماندار ساوه در ادامه به مشکلات موجود در پرداخت مرحله دوم تسهیلات سرمازدگی به باغات شهرستان اشاره کرد و گفت: در این جلسه مقرر شد باغداران و کشاورزانی که نسبت به دریافت مرحله اول تسهیلات سرمازدگی اقدام کرده و مبلغ تخصیص یافته برای هر هکتار از وسعت باغات خود را دریافت کردند هر چه سریعتر مرحله دوم تسهیلات را دریافت کنند.

وی گفت: به دلیل وجود محدودیت ‌ های اعتباری، اعطای تسهیلات از سوی بانک به کشاورزان با ممانعت رئیس بانک کشاورزی استان مواجه شده بود اما به دلیل مشکلاتی که در باغات بوجود آمده است و ناتوانی مالی باغداران برای احیای باغات لذا مصوب شد که بانک کشاورزی مساعدت لازم را برای پرداخت سریع تسهیلات مرحله دوم بعمل آورد.

فرماندار ساوه تصریح کرد: ساوه با نام انار در جهان شناخته می ‌ شود و انار به نوعی برند این شهرستان محسوب می شود و بر این اساس احیای باغات انار پس از سرمازدگی سال 1395 ضرورتی دو چندان دارد از این رو با اصرار فرمانداری و رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، بانک کشاورزی مجاب به پرداخت مرحله دوم تسهیلات شد.

وی تاکید کرد: جلسات شورای حفاظت آب مشترک استان و شهرستان هر دو هفته یکبار برای بررسی دقیق منابع آبی شهرستان تشکیل و از همه ظرفیت ها بویژه مبلغان دینی و مذهبی، مراکز عمومی و رسانه ها برای مدیریت در منابع آبی استفاده خواهیم کرد تا با برنامه ریزی دقیق بحران آبی شهرستان را به حداقل برسانیم.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group