پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی رشد منفی دارد.

 

حسین هاشمی در آئین تجلیل از کشاورزان نمونه شهرستان ساوه اظهار کرد: تقویت سرمایه‌گذاران با اعمال سیاست‌های حمایتی به منظور جلوگیری از رشد منفی سرمایه‌گذاری در این عرصه ضروری است.

وی نوسانات قیمت بازار، نبود توازن مناسب بین عرضه و تقاضا، بحران آب به عنوان اصلی‌ترین چالش کشاورزی و نیز عدم تخصیص اعتبارات با سود پائین را دلیل رشد منفی سرمایه‌گذاری در این عرصه دانست.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی کاملا خصوصی است، اظهار کرد: تنها بخش تولیدی کشور که بیش از 92 درصد از امور مربوط به آن از طریق بخش خصوصی مدیریت می‌شود و نیازمند به دولت نیست بخش کشاورزی است.

به گفته وی، بخش کشاورزی تنها بخش تولیدی است که توان رقابت در سطح بین‌المللی را دارد، اما وجود مشکلات بسیاری که بر سر راه آن وجود دارد مانع از رقابت صحیح شده است.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی استان به موضوع مالکیت اراضی کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: مشکل مالکیت اراضی که از گذشته مطرح شده است از دیگر مشکلاتی است که باید با وضع قوانین در این حوزه برطرف شود.

وی تاکید کرد: اگر کشاورزان به آن وجه از توانایی علمی دست یابند که مشکلات را بررسی و برای آن راهکار ارائه دهند، قطعا بسیاری از مشکلات توسط خودشان برطرف خواهد شد.

هاشمی به نقش آموزش و آگاهی‌بخشی و نیز تشکیل تشکل‌های صنفی برای رصد مشکلات و اطلاع دقیق از قوانین و دستورالعمل‌ها برای برون‌رفت از کمبودهای این حوزه تاکید کرد.

وی در ادامه با تجلیل از کشاورزان نمونه اظهار کرد: شهرستان ساوه در تولید محصولات باغی، زراعی و دامی در سطح استان نمونه است.

به گفته وی، در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه که همه ساله در سطح استان مرکزی برگزار می‌شود بالغ بر یک سوم تجلیل‌شوندگان از شهرستان ساوه هستند.

به گزارش ایسنا، مدیر جهاد کشاورزی ساوه نیز گفت: میانگین عملکرد تولیدات کشاورزی در شهرستان ساوه از میانگین کشوری بالاتر است.

حسن شریفی با بیان اینکه هم‌اکنون میانگین تولید گندم در کشور 3.5 تن در هکتار است، افزود: در حال حاضر در شهرستان ساوه با تلاش کشاورزان میزان تولید گندم توسط کشاورزان نمونه به دو برابر میانگین کشوری رسیده است.

وی با بیان اینکه باید تفاوتی بین کشاورزان نمونه با سایرین وجود داشته باشد، اظهار کرد: حمایت از کشاورزان نمونه انگیزه آنان را برای افزایش عملکرد دوچندان خواهد کرد.

وی با اشاره به بروز پدیده خشکسالی و تاثیر آن بر عملکرد تولیدات کشاورزی اظهار کرد: در شرایط کم آبی شایسته نیست که از کانال خاکی برای آبیاری مزارع و باغات استفاده کرد بلکه باید به سمت شیوه‌های آبیاری نوین پیش برویم.

شریفی با بیان اینکه براساس بررسی‌های بعمل آمده بیش از یک سوم از منابع آبی در روش آبیاری از طریق کانال خاکی هدر می‌رود، افزود: با آبیاری به روش نوین می‌توان ضمن افزایش راندمان تولید در مصرف آب صرفه‌جویی کرد.

وی با اشاره به اعمال سیاست‌های حمایتی دولت از آبیاری به شیوه نوین، گفت: در سال جاری بالغ بر 30 هزار میلیارد ریال اعتبارات تسهیلات دولتی برای تجهیز مزارع و باغات اختصاص یافته است.

وی از کشاورزانی که تاکنون اقدام به تغییر شیوه آبیاری خود نکرده‌اند خواست که با مراجعه به جهادکشاورزی نسبت به تجهیز مزارع و باغات به روش‌های آبیاری نوین اقدام کنند.

در ادامه این مراسم از تنی چند از کشاورزان نمونه شهرستان با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group