پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

مسئول اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان ساوه به بیان منشاء پیدایش آلودگی هوای ساوه پرداخت و گفت: آلودگی هوای این شهر ناشی از استقرار بزرگترین شهر صنعتی کشور در این شهرستان نیست.

 

هادی رستم‌خانی با اشاره به فعالیت صنایعی نظیر صنایع غذایی، سلولزی، چرم، فلزی، کانی غیرفلزی، شیمیایی و الکترونیک در شهر صنعتی ساوه اظهار کرد: عمده‌ترین آلایندگی‌ها از سوی صنایع مربوط به صنایع کانی غیرفلزی(ریخته‌گری) و شیمیایی (تولیدپودر) بروز می‌کند.

وی بروز آلودگی هوا را به دلیل تولید پسآب و پسماند واحدهای آلاینده دانست و افزود: از لحاظ تولید پسآب مشکل خاصی وجود ندارد و عمده مشکل زیست‌محیطی صنابع به پسماند و آلودگی هوا بر می‌گردد.

وی فعالیت تصفیه‌خانه صنعتی شهر صنعتی کاوه را به عنوان اولین تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی به روش لجن فعال، را دلیلی برای مدیریت پسآب تولیدی صنایع این منطقه صنعتی دانست که با فعالیت حدود 20 ساله آن مشکل پسآب برطرف شده است.

به گفته وی، این تصفیه‌خانه که براساس استانداردهای زیست‌محیطی احداث شده است، پسآب آلوده را به میزان حدود ۱۰۰ لیتر در ثانیه با استفاده از پنج ایستگاه پمپاژ تصفیه می‌کند. البته آلودگی پساب تصفیه شده هر سه ماه یکبار اندازه‌گیری و براساس استانداردهای زیست‌محیطی مورد سنجش قرار می‌گیرد.

رستم‌خانی در ادامه با اشاره به جانمایی و استقرار شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه اظهار کرد: جانمایی این منطقه صنعتی و تولیدی در مسیر بادهایی است که ذرات آلاینده را به سمتی غیر از شهر ساوه هدایت می‌کند، از این رو آلودگی برخی واحدهای تولیدی که دارای ذرات معلق هستند بر آلودگی هوای شهر ساوه تاثیری ندارد.

وی با بیان اینکه بطور روزانه وضعیت هوای شهر مورد رصد قرار می‌گیرد، تصریح کرد: براساس برآورد سنجش آلودگی هوای ساوه در 6 ماهه سال جاری هوای ناسالم حاصل از فعالیت شهر صنعتی در ساوه نداشته‌ایم.

مسئول حفاظت محیط‌زیست ساوه در ادامه با اشاره به پایش آلایندگی واحدهای صنعتی و تولیدی این شهرستان اظهار کرد: پایش زیست‌محیطی براساس دستورالعمل بند "ب" ماده 192 قانون برنامه پنجم توسعه در فروردین ماه هر سال اجرا و کلیه صنایع موظف به اجرای دقیق مفاد این قانون هستند.

وی با اشاره به پایش آلایندگی 141 واحد تولیدی صنعتی در شهرستان طی سال جاری گفت: پس از اجرای عملیات پایش در خصوص پسآب، آلودگی هوا و نیز پسماند واحدهای تولیدی که آلایندگی آنها فراتر از استانداردهای لازم زیست‌محیطی است، با اخطارهای صادره از این اداره نسبت به برطرف شدن چالش زیست‌محیطی اقدام شد و این شاخص‌ها مجددا مورد اندازه‌گیری قرار گرفت.

به گفته وی، در صورت عدم مدیریت آلودگی واحدهای آلاینده‌ای که اخطار آلایندگی دریافت کردند براساس ماده 380 قانون مالیات برارزش افزوده، این واحدها به میزان یک درصد از فروش مدت زمانی که براساس اعلام محیط زیست آلاینده بودند، عوارض آلودگی پرداخت می‌کنند.

وی تاکید کرد: در صورت برطرف نکردن عوامل ایجاد آلودگی هوا، علاوه بر اخذ عوارض به دادستانی معرفی می‌شوند و با نظر دستگاه قضایی اقدامات قانونی تا پلمپ شدن و تعطیلی واحد صنعتی و تولیدی پیش خواهد رفت.

رستم‌خانی در ادامه بیشتر آلودگی صنایع ساوه را ناشی از انتشار گاز CO و ذرات معلق دانست و افزود: در بسیاری از مواقع با تنظیم کوره‌ها آلودگی اصلاح می‌شود، اما اگر اصلاح نشود واحد تعطیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال جاری 43 واحد صنعتی آنالیز خود را ارائه نداده‌اند، افزود: امسال پس از پایش آلایندگی‌های صنایع ساوه 12 واحد تولید زغال، یک واحد کشتارگاه و یک واحد ضایعات تعطیل شدند.

به گفته وی، بارزترین دلیل آلودگی هوای شهر ساوه به فعالیت مقطعی ریزگردها بر می‌گردد و براساس گزارش مرکز پایش آلودگی هوای ساوه، غلظت لحظه‌ای آلاینده‌ گرد و غبار با قطر کمتر از دو و نیم میکرون علت آلودگی هواست.

رستم‌خانی خاطرنشان کرد: وزش بادهای محلی و افزایش ناگهانی ریزگردهای انتقالی مناطق مختلف به این شهرستان از علل بروز این پدیده است و این موضوعی است که اکثر شهرهای کشور با آن مواجه هستند.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group