پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی سزارین را سوغات و رهاورد غلط فرهنگ غربی عنوان کرد.

 

دکتر شهلا میرگلوبیات در اولین سمینار ترویج زایمان طبیعی و آمادگی برای زایمان با حضور زنان باردار و همسران آنان در ساوه گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر در کشور ما ترویج فرهنگ غلط یا تغییر سبک زندگی باعث شد که بانوان باردار بیشتر به سمت زایمان به روش سزارین بروند .

وی افزود: یکی از شاخص‌های رشد و توسعه هر کشوری میزان مرگ و میر مادران و کودکان زیر 5 سال و آمار زایمان‌های طبیعی است.

میرگلوبایت گفت: در کشورهای پیشرفته که هم امکانات و هم میزان سرانه سلامت بالاتر از ماست برای ترویج زایمان‌های طبیعی تلاش و فرهنگ سازی زیادی می‌کنند و آمار آنان در زایمان‌های سزارین کمتر از 15 درصد است .

وی ادامه داد: باید آموزش‌های در این خصوص را از مدارس شروع کنیم و متناسب با سن به شکلی به آنها آموزش دهیم تا آنان عوارض سزارین و مزیت‌های زایمان طبیعی را فرا بگیرند.

وی گفت: سزارین دخالت بشر در امری است که باید به صورت طبیعی اتفاق بیفتد. باید فقط در زمان‌های خاصی که شرایط بیمار اقتضا می‌کند و برای سلامت مادر و نوزاد ضرر ایجاد می‌شود صورت گیرد.

این متخصص زنان و زایمان درادامه گفت: میزان خون از دست رفته در یک عمل سزارین دو برابر خونی است که مادر باردار در یک زایمان طبیعی از دست می‌دهد.

میرگلوبیات افزود: عفونتی که مادر در عمل سزارین دچار آن می شود بسیار بیشتر از زایمان طبیعی است و چسبندگی جفت شود و زایمان زودرس از عوارض سزارین است.

وی تاکید کرد: همه وظیفه داریم آموزش های لازم را به مادران باردار ارائه داده و در راستای فرهنگ سازی در خصوص زایمان طبیعی تلاش کنیم.

به گزارش ایسنا، یک متخصص اطفال و عضو کمیته کشوری تغذیه با شیر مادر  نیز در این سمینار با اشاره به فواید زایمان طبیعی برای نوزاد گفت: بعد از زایمان طبیعی، برقراری ارتباط پوست با پوست مادر و نوزاد و شروع تغذیه با شیر مادر در ساعات اول بعد از تولد سبب بهبودی سریع مادر می‌شود.

دکتر محمود راوری با اشاره به مضرات سزارین افزود: بروز مشکلات تنفسی در نوزادان سزارینی پنج برابر بیشتر از نوزادان زایمان طبیعی است و اختلالات ناشی از سزارین در طول عمر نوزاد با وی همراه خواهد بود.

این عضو کمیته کشوری تغذیه با شیر مادر یکی از دلایل ابتلای نوزادان سزارینی به چنین اختلالاتی را استفاده از داروهای بیهوشی عنوان کرد و افزود: نوزاد سزارینی تا دو روز بعد از تولد خواب آلود است و توانایی تغذیه با شیر مادر را ندارد. این موضوع سبب کاهش وزن او می شود، در حالیکه نوزاد زایمان طبیعی چنین مشکلی ندارد.

دکتر راوری همچنین شیوع افسردگی در میان مادرانی که سزارین می کنند را بیشتر از مادران با زایمان طبیعی اعلام کرد و ادامه داد: گذاشتن نوزاد بر روی سینه مادر پس از زایمان طبیعی، به آرامش مادر و نوزاد کمک زیادی می‌کند.

به گزارش ایسنا، جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز گفت: یکی از دغدغه‌های بسیار مهم برنامه تحول نظام سلامت که در دولت یازدهم در حال اجراست و دانشگاه‌ها باید به نوبه خود به آن بپردازند ترویج فرهنگ زایمان طبیعی در کشور است.

وی گفت: با توجه به تلاش‌های همکاران بهداشت و درمان دانشکده توانسته ایم در این مدت درصدی از زایمان‌های سزارین را کاهش دهیم و این هدف را تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهیم داد.

اولین سمینار ترویج زایمان طبیعی و آمادگی برای زایمان با حضور زنان باردار و همسران آنان به همت گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه در سالن اجتماعات جمعیت هلال احمر این شهر برگزار شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group