پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

رئیس گمرک ساوه به بیان مهمترین پیش‌شرط ایجاد بندر خشک در مناطق ویژه اقتصادی پرداخت.

 

 

"حسین شریفی"افزود: برخورداری از حمل و نقل ریلی در مناطق ویژه اقتصادی این امکان را فراهم می‌کند که این مناطق به بندر خشک تبدیل شوند.

 

وی بیان کرد: با برخورداری از سیستم حمل‌و‌نقل ریلی، کالاها از این طریق به منطقه ویژه اقتصادی ورود پیدا کرده و در اختیار شرکت‌های توزیع قرار می‌گیرند.

 

به گفته وی، کالاهایی که از طریق راه‌آهن به منطقه ویژه اقتصادی ورود پیدا می‌کنند در فضای انبار نگهداری شده و پس از انجام عملیات ترخیص به شرکت‌های توزیع تحویل داده می‌شوند.

 

رئیس گمرک ساوه در ادامه با اشاره به قابلیت‌های شهر صنعتی ساوه به عنوان بزرگترین شهر صنعتی کشور و برخورداری از منطقه ویژه اقتصادی برای تبدیل شدن به بندر خشک اظهار کرد: نزدیکی به پایتخت، مجاورت با دو آزادراه مهم کشور و نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) از یک سو و از سوی دیگر شناخته ‌شدن به عنوان منطقه ویژه اقتصادی، زمینه تبدیل این منطقه به بندر خشک را دو چندان کرده است.

 

وی تصریح کرد: بیش از دو هزار و 500 هکتار از محدوده شهر صنعتی کاوه ساوه به عنوان منطقه ویژه اقتصادی معرفی شده و با مطالعاتی که بر روی آن انجام شده است و نیز به دلیل برخورداری آن از مزیت حمل‌و‌نقل ریلی و زیرساخت‌های مناسب، زمینه لازم برای تبدیل به بندر خشک را دارد.

 

شریفی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص علت تعلل در ایجاد بندر خشک منطقه ویژه اقتصادی شهر صنعتی ساوه گفت: تحقق این امر نیازمند هماهنگی منطقه ویژه و راه آهن کشور برای تسهیل در حمل و نقل کالا براساس آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌های خاص است.

 

وی با تاکید بر اعلام آمادگی راه آهن کشور در این زمینه تصریح کرد: هم‌اکنون مجوز ترخیص کامیون و صدور موقت کالا اخذ شده است و در این منطقه محموله‌های باری پلمب شده گمرکی نشده که از طریق مرز به کشور وارد می‌شوند، تخلیه و عملیات ترخیص آنها اجرا می‌شود.

 

به گفته وی با فعالیت منطقه ویژه اقتصادی در این شهرستان نیازی به مراجعه تولیدکنندگان به سایر گمرکات کشور نیست و گمرک ساوه پیگیر امور گمرکی و نیز موضوع ارسال از راه دور محموله‌ها خواهد بود.

 

رئیس گمرک ساوه در ادامه، سوال خبرنگار ایسنا در خصوص چرایی تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به بندر خشک با وجود عدم برخورداری از حمل و نقل ریلی را بی‌پاسخ نگذاشت و افزود: همانطور که گفته شد پیش‌شرط ایجاد بندر خشک برخورداری از راه‌آهن و سیستم حمل‌و‌نقل ریلی است و در حال حاضر منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به دلیل عدم برخورداری از مزیت حمل‌و‌نقل ریلی تنها نام بندر خشک را یدک می‌کشد.

 

وی با اشاره به نبود ریل راه آهن در این منطقه اظهار کرد: قرار است خط فرعی ریلی از راه آهن اراک در این منطقه نیز راه‌اندازی شود، اما به نظر می‌رسد این کار تا 20 سال آینده نیز امکانپذیر نباشد از این رو نمی‌توان بندر خشک را به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان اطلاق کرد.

 

به گفته وی، منطقه ویژه اقتصادی ساوه با وجود تمام مزیت‌ها و قابلیت‌ها و از همه مهمتر برخورداری از سیستم حمل و نقل ریلی ادعای بندر خشک بودن در این منطقه را دارد و مناطقی که فاقد راه آهن هستند، فقط عنوان آن را یدک می‌کشند.

 

عملیات اجرایی فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی کاوه از سال 90 آغاز شده و پس از بهره‌برداری، کار واگذاری زمین برای سرمایه‌گذاران انجام گرفته است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group