چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 | Wednesday 15 May 2024

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه انار ساوه رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است گفت: سالانه از 150 هزار تن انار تولیدی شهرستان ساوه 30 هزار تن معادل 20 تا 25 درصد به دلیل آفت گلوگاه انار دچار خسارت می شود.

علی اصغر زارعی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از سردخانه سه هزار تنی اتحادیه شرکت های تعاونی روستایی شهرستان ساوه افزود: در حال حاضر 10 هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت محصول انار قرار دارد که از این سطح 500 هکتار باغات نهال و 9 هزار و 500 هکتار باغات بارور هستند.
وی گفت: از مجموع این میزان سطح زیر کشت، سالانه حدود 150 هزار تن انار با متوسط عملکرد 16 تن در هکتار تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.
مدیرباغبانی جهادکشاورزی استان مرکزی افزود: در حال حاضر انار ساوه پس از انار شیراز از لحاظ سطح زیرکشت و عملکرد تولید در هر هکتار رتبه دوم را به خود تخصیص داده است.

** تولید انار ارگانیک
وی با بیان اینکه این محصول با کمترین میزان سمپاشی و به شکل ارگانیک تولید می شود، گفت: در حال حاضر به دنبال تولید محصول ارگانیک انار هستیم به طوری که 50 هکتار از باغات مجوز تولید ارگانیک را اخذ کرده اند و این سطح در حال افزایش است.
زارعی اضافه کرد: محصول انار ارگانیک از هر نظر مورد تائید شرکت های داخلی و خارجی است و همه ساله تحت نظارت قرار می گیرد تا مجوزها تمدید شود.
وی خاطرنشان کرد: اکنون به دنبال افزایش سطح زیر کشت باغات انار برای تولید ارگانیک هستیم.
زارعی درباره مبارزه با آفات از جمله کرم گلوگاه انار نیز گفت: برای مبارزه با این آفت اقدامات مکانیکی و بیولوژیکی انجام می شود؛ از جمله روش های پاک کردن گلوگاه انار، مبارزه با علف های هرز در سطح باغات به کار گرفته می شود اما با این وجود سالانه بین 20 تا 25 درصد محصول به دلیل بروز آفت کرم گلوگاه دچار خسارت می شود.
وی درباره برندسازی انار ساوه نیز گفت: در حال حاضر انار ساوه با برند مشخصی به بازارهای داخلی و خارجی صادر نمی شود؛ در همین راستا تعاونی باغداران ساوه در درخواستی از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، خواستار ارائه برند مشخصی برای انار این شهرستان شده است تا این محصول با برند ساوه به بازارهای داخلی و خارجی صادر شود.
وی، ارقام انار ساوه را «ملس ساده، یوسف خانی، آلش، پوست سفید، شیری و پوست سیاه» برشمرد و گفت: این محصول هم اکنون به کشورهای اروپایی و آسیایی حوزه خلیج فارس صادر می شود و به تازگی روسیه نیز متقاضی دریافت این انار است.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی درباره روش های آبیاری در سطح باغات این شهرستان نیز گفت: از مجموع 10 هزار هکتار باغات انار این شهرستان، یک هزار هکتار تحت پوشش سیستم آبیاری قطره ای قرار دارد و بقیه با سیستم های سنتی آبیاری می شود.
وی افزود: خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی درباره پرداخت تسهیلات برای اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار هیچ محدودیتی ندارد و همه متقاضیان را تحت پوشش قرار می دهد این در حالی است که باغداران باید متقاضی تبدیل سیستم آبیاری سنتی به آبیاری نوین باشند.

** ساوه نیازمند افزایش ظرفیت 10 هزار تنی سردخانه انار است
فرشاد بهشتی مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی شهرستان ساوه نیز گفت: اکنون شهرستان ساوه به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انار کشور دارای سردخانه ای با سه هزار تن ظرفیت است که برای نگهداری محصول کشاورزان نیازمند افزایش ظرفیت 10 هزار تنی این سردخانه هستیم.
وی با یادآوری اینکه دوهزار تن از محصول در دمای زیر صفر درجه نگهداری می شود، افزود: این میزان ظرفیت، جوابگوی نگهداری محصول باغداران انار نیست.
وی اضافه کرد: در حال حاضر برای نگهداری هر کیلوگرم انار در سردخانه 150 تومان از تولیدکنندگان دریافت می شود که این امر سبب می شود محصول با کیفیت لازم به بازار عرضه شود.
بهشتی گفت: مدت زمانی نگهداری انار در سردخانه پس از برداشت محصول در دمای 2 تا 3.5 درجه سانتیگراد بین سه تا چهار ماه است و بیش از این قابلیت نگهداری ندارد.
وی گفت: برای افزایش ظرفیت این سردخانه انتظار می رود وزارت جهاد کشاورزی به این بخش اعتبار لازم را تخصیص دهد تا بتوانیم همه محصول انار شهرستان ساوه را تحت پوشش سردخانه ای قرار دهیم.

** ساوه واحد سورتینگ و جداسازی ندارد
علیرضا گهرباری مدیرعامل تعاونی باغداران و صادرکنندگان شهرستان ساوه نیزگفت: محصول انار دارای ویژه گی است که آن را با سایر محصولات کشاورزی متمایز ساخته است زیرا انار پس از برداشت باید در 6 رتبه وزنی و سایزی درجه بندی شود به گونه ای که انار با وزن 70 گرم برای آبگیری و با وزن 300 تا 500 گرمی برای صادرات انتخاب می شود.
وی افزود: در همین راستا باید در کنار سردخانه واحدهای سورتینگ و گریندینگ (درجه بندی و دسته بندی محصولات) وجود داشته باشد تا محصول براساس سایز و وزن و کیفیت، جداسازی و بسته بندی شود.
به گفته وی، انار صادراتی باید از مراحل سورتینگ و گریدینگ عبور کرده و با استاندارد های بین المللی از کشور خارج شود در حالی که هم اکنون انار ایرانی بدون سایزبندی و درجه بندی و جداسازی صادر می شود که همین امر مشکلاتی را برای صادر کنندگان ایجاد کرده است.
وی خاطرنشان کرد: طبق ارزیابی های انجام شده برای ایجاد یک واحد سورتینگ و گریدینگ انار با ظرفیت 10 هزار تنی به 2 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که انتظار می رود بخش دولتی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان حمایت کرده و اعتبار مورد نیاز را تخصیص دهد.
وی گفت: متاسفانه تکنولوژی سورت و جداسازی انار در ایران وجود ندارد و آنچه که هم اکنون برای صادرات در کشور انجام می شود بر اساس اطلاعات و آگاهی کشاورزان بوده و مورد مشابه چنین تکنولوژی در آمریکا وجود دارد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group