چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 | Wednesday 15 May 2024

مدیر امور منابع آب ساوه گفت: اختلاف بارش‌ها در این شهرستان به نسبت سال آبی گذشته سه برابر شد.

 

"نقی بهجت"  افزود: میزان بارش از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون در این شهرستان 58 میلی‌متر ثبت شده در حالی که در مدت مشابه سال قبل، بارش گزارش شده 18میلی‌متر بوده است.

وی بیان کرد: میانگین درازمدت بارندگی در این شهرستان 27 میلیمتر است که این میزان نیز افزایش دو برابری داشته و امیدوارکننده بوده است.

وی ادامه داد: در پنج سال گذشته افت سطح آب‌های زیر زمینی در دشت ساوه به طور متوسط دو متر در هر سال بوده است و هم‌اکنون برداشت بی‌رویه و افت آب‌های زیرزمینی موجب فرونشست زمین در برخی از مناطق این شهرستان شده است.

مدیر امور منابع آب ساوه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در این خصوص که این میزان بارش که رشد سه برابری نیز داشته است می تواند مانع از تداوم فرو نشست زمین باشد، گفت: افزایش بارش ها بر روی آب‌های سطحی و نیز رودخانه مزلقان بهبود داشته است، اما در به طور کلی در این منطقه افزایش دبی آب دیده نمی‌شود.

به گفته وی باید منتظر بود تا پایان سال و اتمام بارش‌ها در خصوص افزایش دبی آب در دشت ساوه اظهار نظر کرد و قطعا تداوم بارش‌ها می‌تواند امیدوار کننده باشد.

بهجت در ادامه سوال خبرنگار ایسنا در خصوص اقدامات امور منابع آب ساوه برای مدیریت آب در این شهرستان را نیز بی پاسخ نگذاشت و گفت: در راستای تعادل بخشی آب‌های زیر زمینی 52 مورد چاه غیرمجاز تا پایان آبان ماه سال‌جاری مسلوب‌المنفعه شد.

به گفته وی، واحد بازرسی این مجموعه در سال جاری 16 دستگاه حفاری غیرمجاز را نیز توقیف و با تشکیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی کرد.

وی تصریح کرد: سیاست‌های بازدارنده به عنوان یکی از اولویت‌های مهم کاری در امور منابع آب ترسیم شده است چرا که برداشت بی‌رویه و افت آب‌های زیرزمینی که نتیجه آن بروز پدیده نشست زمین است، نگرانی‌هایی برای تامین آب شرب و کشاورزی منطقه را به دنبال خواهد داشت

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group