چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 | Wednesday 15 May 2024

صادرات انار ساوه به عنوان یک برند معتبر جهان مدت دو سال است که با سد تحریم‌ها مواجه شده و تحریم‌ها همچون دیواری در مقابل صادرات این محصول شاخص ساوه که آوازه بین‌المللی دارد، ایستاده‌اند.

 

یاقوت‌های سرخ ایران با برند انار ساوه به علت طعم، رنگ، شکل و ظاهر یکدست و زیبا، کیفیت بالا و از همه مهم‌تر تولید ارگانیک یعنی بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی در بازارهای مختلف جهان بویژه کشورهای شرق آسیا مشتری و طرفداران ویژه‌ای دارد.

سودآوری و کسب درآمد بالای باغداران ساوجی که منجر به توسعه اقتصادی ناشی از صادرات می‌شود، تنها در گرو فروش انار صادراتی به کشورهای اروپایی است و تحریم مانعی است که باغداران را در این حوزه با مشکل مواجه کرده است.

گشایش اعتبار راهکار صادرات موفق انار

در همین رابطه یک صادرکننده نمونه انار ساوه به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: حدود دو سال است که با تحریم بانک مرکزی، امکان استفاده از سیستم بانکی و گشایش اعتبار برای صادرکنندگان انار ساوه وجود ندارد.

"مهدی بیات‌سرمدی" افزود: در حال حاضر از کشورهای اتریش و ایتالیا مشتری برای خرید انار ساوه دارم، اما به دلیل مشکلات بانکی ناشی از گشایش اعتبار نمی‌توان مبادله تجاری و مالی انجام داد. از این رو کار صادرات انار ساوه نیز متوقف شده است.

وی بیان کرد: در  سال گذشته 10 کانتینر انار صادراتی را بدون گشایش اعتبار و صرف معرفی مسئولان استانی و شهرستانی به مسکو صادر کردیم که نتیجه آن عدم واریز ارزش ریالی این محموله صادراتی شد و حتی هزینه کرایه بار را نیز خودم پرداخت کردم.

وی ادامه داد: از سال گذشته تاکنون پیگیر دریافت وجه این محموله صادراتی شدم و چند بار نیز به مسکو سفر کردم و به سفارتخانه روسیه نیز مراجعه کردم، اما تاکنون موفق به دریافت پول خود نشده‌ام.

به گفته وی در آخرین مراجعه برای احقاق حق خودم، پیشنهاد تنظیم دادخواست حقوقی از طریق دستگاه قضایی مطرح شد که آن هم بدون نتیجه ماند و همچنان به دنبال دریافت پولم هستم.

بیات‌سرمدی خاطرنشان کرد: اگر گشایش اعتبار صورت بگیرد، دیگر این مشکلات پیش نیامده و صادرکنندگان به راحتی می‌توانند انار خود را صادر کرده و پول خود را از طریق سیستم بانکی دریافت کنند.

بازار انار در دست ترکیه

وی در ادامه با اشاره به آبدار بودن، ماندگاری طولانی و طعم و کیفیت بهتر انار ساوه اظهار کرد: در سال 92 در حوزه صادرات انار توانستم محموله صادراتی به ارزش 6 میلیون دلار را به اروپا ارسال کنم.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌جاری تنها یک کانتینر انار صادراتی آن هم با مراجعه یک فرد اتریشی که وجه آن را نقدا پرداخت کرد، به این کشور ارسال شد.

مدیرعامل سردخانه نارگل ساوه در ادامه گفت: طی سال‌های گذشته به خاطر وجود تحریم نتوانستیم صادرات داشته باشیم و این امر موجب شده بازار به دست رقیبان ما از جمله ترکیه بیفتد، هرچند انار ترکیه کیفیت محصول کشور ما را نداشت، ولی آنها به خاطر نزدیکی به اروپا، هزینه کمتر و ارتباطات دوستانه بازار ما را تضعیف کردند.

وی بیان کرد: در گذشته محصولات این سردخانه که عمده آن انار است، بصورت مستقیم و بدون واسطه از کشاورزان خریداری شده و به کشورهای حوزه خلیج فارس، ایالات متحده عربی، کویت، عمان، عربستان، کره و ژاپن، همچنین کشورهای اروپایی همچون آلمان، انگلیس، روسیه، اوکراین و اتریش صادر می‌شد.

به گفته وی عمده محصول صادراتی این سردخانه انار است ولی میوه‌های سردرختی هلو، شلیل، انگور، آلبالو، زردآلو، گوجه سبز، سیب دماوند و سیمرم نیز صادر می‌شود.

به گفته وی محصولات پس از جمع‌آوری از باغات شهرستان در سردخانه نگهداری شده و انارهای 250 گرم به بالا برای صادرات بسته‌بندی می‌شوند.

نبود زمینه مناسب برای بازاریابی مطلوب

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه نیز به خبرنگار ایسنا گفت: قیمت بالای محصول انار و نیز شرایط تحریم‌ها تاکنون مانع از مراجعه صادرکنندگان انار ساوه به جهاد کشاورزی جهت صادرات این محصول شده است.

"محمودرضا خلیلی" افزود: در شرایط فعلی زمینه مناسب برای بازاریابی مطلوب وجود نداشته و صادرکنندگان نتوانسته‌اند بازار صادراتی مناسبی را بدست بیاورند.

وی بیان کرد: از طرفی چند تن از صادرکنندگان به دلیل مشکلات مالی ناشی از عدم برگشت پول محموله‌های صادراتی انار خود در سال گذشته، با مشکل صادرات مواجه هستند.

خلیلی رقم ممتاز ملس ساوه را از ارقامی دانست که بیشترین رقم صادراتی را به خود اختصاص داده است و افزود: کشورهای اروپایی و نیز حوزه خلیج فارس طالب این نوع رقم انار ساوه هستند، در حالی که تبریزی، یوسف‌خانی، محمدعلیخانی، شیرین پاییزه و تبریزی از دیگر انواع انار این شهرستان به شمار می‌روند.

وی تصریح کرد: از آنجا که انار ساوه شهرت بین‌المللی دارد و بسیاری از کشورهای جهان تمایل بسیاری به خرید انار این شهرستان دارند امیدواریم زمینه مناسب صادرات این محصول با رفع موانع پیش رو، بزودی فراهم شود.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group