چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 | Wednesday 15 May 2024

قارچ یک مکمل غذایی مناسب بوده و می‌تواند سهم عمده‌ای از رژیم غذایی افراد را به خود اختصاص دهد و با برخورداری از ویتامین‌های ارزشمندی مانند ویتامین‌های گروه B و سایر ویتامین‌ها و عناصری چون آهن، مس، فسفر، کلسیم و قند نسبتاً کم و چربی مناسب، غذایی مناسب برای کودکان، زنان و افراد چاق و مبتلا به دیابت و افراد پیر باشد.

 

تاکنون بیش از 200 جنس و گونه قارچ خوراکی شناسایی شده که حدوداً 150 نوع آن را به روش صنعتی کشت می‌کنند و حدود 20 نوع آن به تولید انبوه رسیده است. معروفترین آنها قارچ‌های دکمه‌ای Agaricusspp و صدفی هستند.

میزان تولید قارچ در دنیا حدوداً پنج تا شش میلیون تن و در ایران حدود 12 هزار تن است. سرانه مصرف قارچ در کشورهای توسعه یافته سه کیلوگرم و در ایران 150 گرم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه مرکزی -  قارچ برای رشد نیاز بسیار کمی به آب دارد، و به عنوان یک منبع غنی غذایی کم آب بر می تواند در این دوران خشکسالی جایگزین بسیاری از محصولات پر آب بر شده و ارزش افزوده بالای اقتصادی ایجاد کند.

یک کارآفرین و تولیدکننده قارچ در ساوه گفت: این شهرستان از ظرفیت بالایی برای تولید و پرورش قارچ برخوردار است.

"اکبرعباسی" که در حال حاضر اقدام به پرورش قارچ در مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- افزود: استعداد پرورش قارچ در منطقه ساوه با توجه به محدودیت منابع آبی، بسیار بالاست.

وی بیان کرد: کمبود منابع آبی و نیاز کم تولید قارچ به آب، لزوم روی آوردن به این نوع تولید را دو چندان کرده و قارچ به لحاظ ارزش غذایی بالا می‌تواند جایگاه مناسبی در سبد کالای خانوارها داشته باشد.

وی کم هزینه بودن تولید قارچ و ارزش افزوده بالای آن را از دیگر مزایای روی آوری به تولید این محصول دانست و افزود: به عنوان مثال در این مجتمع با سرمایه گذاری 40 میلیون ریالی در مساحتی بالغ بر 80 متر مربع ظرف مدت دو ماه یک تن و نیم قارچ تولید شده است.

به گفته وی علاوه بر ارزش افزوده و سود بالایی که تولید قارچ به همراه دارد، تولید این محصول می‌تواند زمینه ساز اشتغال پایدار برای افرادی که جویای کار هستند باشد و با سرمایه گذاری اندک شغل و درآمد مناسب ایجاد کند.

این کارآفرین و مدیر یک مجتمع تولید قارچ در ساوه اظهار کرد: در ابتدا فعالیت خود را با احداث یک سالن تولید شروع کردم و هم‌اکنون با احداث 26 سالن توانسته‌ام علاوه بر تامین بیشترین نیاز مصرف قارچ ساوه زمینه اشتغال چندین نفر را فراهم کنم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور عراق یکی از متقاضیان قارچ مجتمع کشت و صنعت ساوه است، افزود: تولید انبوه این محصول می‌تواند در قالب صادرات درآمدی فراتر از انتظار را به ارمغان بیاورد.

عباسی با بیان اینکه تولید در این حرفه مقرون به صرفه است افزود: اگر این تجربیات که حاصل تلاش شبانه‌روزی است، مورد حمایت دولت و مسئولان قرار گیرد، زمینه اشتغال 100 نفر در این مجتمع فراهم خواهد شد.

به گفته وی هم‌اکنون متقاضیان زیادی برای تولید قارچ و ایجاد اشتغال در این مجتمع وجود دارند که در صورت حمایت مسئولان، آنها نیز می‌توانند وارد این عرصه تولیدی شوند.

وی تصریح کرد: فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای تولید قارچ می تواند منجر به توسعه تولید و نیز افزایش میزان اشتغال شود.

عباسی که با پشتکار و جدال با ناامیدی موفق به کارآفرینی شده است، فاقد تحصیلات دانشگاهی بوده اما، با تلاش چندین ساله تولید قارچ و کارآفرینی را در دانشگاه تجربه آموخته است و امروز بسیاری از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان رشته کشاورزی از تجربه‌های وی در این بخش استفاده می‌کنند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group