چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 | Wednesday 15 May 2024

كارشناس مسئول باغباني و گلخانه‌هاي جهاد كشاورزي ساوه با اشاره به نصب دستگاه روغن‌کشی زیتون از استحصال روغن زیتون برای اولین بار از زیتون تولیدی باغات این شهرستان خبر داد.

 

"علیرضا ارباب" در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- افزود: دستگاه روغن‌کشی زیتون یکی از نیازهای ضروری شهرستانی مانند ساوه بود که سطح وسیعی از باغات آن به کشت این محصول اختصاص داده شده است.

وی نبود دستگاه روغن‌کشی و عمل‌آوری زیتون در شهرستان را از جمله مشکلات زیتون‌کاران برشمرد و بیان کرد: با به ثمر نشستن زیتون در این منطقه هزینه انتقال این محصول برای انجام عملیات روغن‌کشی به یکی از مشکلات پیش روی زیتون‌کاران تبدیل شده بود که با خرید این دستگاه مشکلات آنان برطرف شد.

به گفته وی خرید دستگاه روغن‌کشی زیتون با اختصاص تسهیلات دولتی در سال 1393 مصوب و در سال جاری عملیاتی شد. این دستگاه در مجتمع گلخانه‌ای آوه نصب و راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: دستگاه روغن‌کشی زیتون به ظرفیت عملکردی 200 کیلوگرم در ساعت و با صرف هزینه‌ای بالغ بر 290میلیون تومان با مشارکت جهاد کشاورزی شهرستان و بخش خصوص خریداری شده و هم اکنون مورد استفاده زیتون‌کاران قرار گرفته است.

وی ارقام زیتون تولیدی این شهرستان را شامل ارقام روغنی، زرد، مانزالنیا و کنسروالی ذکر کرد و افزود: با آغاز بکار کارگاه روغن کشی زیتون، شهرستان ساوه به عنوان قطب تولید روغن زیتون تبدیل خواهد شد.

ارباب خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی دستگاه روغن‌کشی زیتون در سال جاری اشتیاق باغداران برای کشت زیتون در شهرستان افزایش خواهد داشت، چرا که زیتون‌كاران پس از برداشت این محصول، برای انجام اموری شامل عملیات روغن‌کشی و عمل‌آوری زیتون متحمل هزینه‌های زیادی بوده و مشکلات فراوانی دارند.

به گفته وی از هر 100 کیلو زیتون تولیدی در این شهرستان 14 تا 15 کیلوگرم روغن استحصال شده و روغن زیتون استاندارد مناسب بدون ناخالصی نیز بین 35 تا 40 هزار تومان عرضه خواهد شد.

کارشناسان تغذیه با تاکید بر مصرف روغن زیتون آن را دارای خواص بسیار زیادی می‌دانند چرا که در روغن زیتون نوعی آنتی‌اکسیدان وجود دارد که سلول‌های قرمز خون را از صدمه دیدن محافظت می‌کند و  مصرف دو قاشق غذاخوری روزانه به مدت یک هفته سبب کاهش چشمگیر کلسترول و افزایش آنتی‌اکسیدان‌های خون می‌شود. 

این روغن به دلیل داشتن انواع اسیدهای چرب اشباع نشده می‌تواند نسبت کلسترول خون را کاهش دهد، از لخته شدن خون جلوگیری کند و علاوه بر آن میزان قند خون و انسولین را نیز متعادل کند.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group