پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

اگر قبل از برداشت محصول در یک شب بارانی سرد پاییزی در باغ انار حضور داشته باشید، صدای رگباری شکستن دل انارها را خواهید شنید.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی-  ترکیدگی انار یکی از عوامل مهم خسارت‌زا برای این محصول است که بعد از کرم گلوگاه بالاترین خسارت را به باغدار وارد می‌کند.

قربانی یکی از باغداران ساوجی در اینباره به ایسنا گفت: چند عامل باعث ترکیدگی انار می شود که سرما و بارندگی از جمله آنهاست.

وی با بیان اینکه تغذیه یکی از عوامل موثر در بروز این مشکل است افزود: دو عنصر کلسیم و بور در رشد انار موثر است و باید به اندازه مورد نیاز در اختیار درخت قرار داده شود تا از ترکیدگی جلوگیری کند، در عین حال مصرف بیش از حد ازت می‌تواند باعث بروز این مشکل در باغ انار شود.

وی از وجود ارقام انار مقاوم به ترکیدگی نیز خبر داد و افزود: برای مثال رقم یوسف‌خانی در مقابل این مشکل بسیار مقاوم است و به همین دلیل برداشت آن به اواسط آذرماه موکول می‌شود و تا آن زمات مشکل ترکیدگی ندارد.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه نیز بارش باران قبل از برداشت انار، اختلاف درجه حرارت شب و روز و سرمای هوا را مجموعه عواملی دانست که منجر به ترکیدگی انار می‌شود.

"محمودرضا خلیلی" در اینباره به ایسنا گفت: عارضه ترکیدگی انار که مهمترین دلیل بروز آن خنکی بیش از اندازه شب‌ها و سرمای هواست موجب کاهش مرغوبیت و بازارپسندی این محصول شده و محصول اینچنینی برای رب‌گیری و یا ارسال به کارخانجات آبمیوه‌گیری و کنسانتره ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: گرچه یکی از ویژگی‌های اقلیم ساوه قرار گرفتن در منطقه نیمه کویری است که به دلیل برخورداری از شب‌های خنک و روز‌های گرم و طولانی زمینه مساعدی را برای تولید انار مرغوب فراهم کرده است، اما اگر در آستانه برداشت، میزان خنکی هوا در شب به دلیل بارش‌های پراکنده از حد معمول افزایش یابد، عارضه ترکیدگی انار را به همراه خواهد داشت.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه در ادامه با اشاره به استاندارد سرما و گرما برای انار اظهار کرد: رشد انار به درجه حرارت گرمایی بین 35 تا 38 درجه و سرمایی بین هفت تا 10 درجه نیازمند است. اگر دمای هوا بالاتر از این مقدار باشد باعث سوختگی انار می‌شود و اگر کمتر شود، به ترکیدگی محصول و نهایتا به یخ‌زدگی ریشه درخت منجر می‌شود.

وی در خصوص پدیده آفتاب سوختگی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: این پدیده نیز یکی دیگر از دلایل ترکیدگی انار در کنار تغییر رنگ پوست آن است.

به گفته وی گرمای شدید هوا و تابش مستقیم آفتاب دلیل بروز پدیده آفتاب‌سوختگی است که کاهش در کیفیت و قیمت انار از نتایج آن است، ضمن اینکه این محصول در این شرایط خاصیت آبدار بودن خود را نیز از دست می‌دهد.

وی اضافه کرد: پوست میوه‌هایی که در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار می‌گیرند، در اثر شدت تابش سوخته و سیاه می‌شود و بخشی از آب دانه‌ها نیز تبخیر خواهد شد. در صورت شدت عارضه ممکن است میوه انار غیر قابل استفاده شود.

خلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر میزان خسارتی که بر اثر بروز پدیده ترکیدگی و آفتاب سوختگی در سالجاری به باغات انار وارد شده است، گفت: از مجموع انار تولیدی در سال جاری بین 25 تا 30 درصد آن با پدیده آفتاب سوختگی و ترکیدگی مواجه شدند.

وی با بیان اینکه راهکار عملی برای جلوگیری از پدیده ترکیدگی انار وجود ندارد، تصریح کرد: بالغ بر 45 میلیارد تومان خسارتی است که بر باغداران و تولیدکنندگان انار به دلیل ترکیدگی و آفتاب سوختگی این محصول در سال جاری وارد شده است.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group