چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 | Wednesday 15 May 2024

ساوه دومین شهر استان مرکزی است، انارش مشهور است و اینروزها پسته و زیتونش هم بر سر زبان‌ها افتاده است.

 

بزرگترین شهر صنعتی کشور در ساوه جا خوش کرده و آثاری باستانی به قدمت هفت هزار سال دارد، خشک شدن دریاچه‌اش در زمان تولد رسول خدا(ص) می‌تواند یکی از نشانه‌های رونق و اهمیتش در آن دوران باشد.

شاید تنوع فعالیت های اقتصادی باعث شده که هر ساله مهاجران بسیاری را بپذیرند که البته این مهاجرپذیری دردسرهای زیادی را برایشان فراهم آورده است.

جاذبه‌های ساوه همانقدر که برای گردشگران و صنعتگران قابل توجه است، خبرنگاران را نیز به سمت خود می‌کشد و شاید همین مسئله بهانه‌ای شد برای سفر خبرنگاران و عکاسان ایسنا به این شهر کهن و البته بهانه‌ای برای دیداری هرچند کوتاه با شهردار و رئیس شورای شهر.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه مرکزی - دکتر کامران جوادی که شهر را موجودی زنده می‌داند و برنامه‌هایش بر محور شاداب نگاه داشتن این موجود زنده قرار گرفته در نشستی صمیمی با خبرنگاران ایسنا با تاکید بر توجه به روح شهر در برنامه‌ریزی شهری گفت: شهرسازی روالی پویاست و پویایی از بخشنامه‌های اداری و خشک و غیرقابل انعطاف تبعیت نمی‌کند. در این رویکرد نمی‌توان شهر را براساس دستورالعمل‌های غیر قابل انعطاف اداره کرد.

وی بر لزوم توجه به روال پویا و فعال و منعطف حتی در در برنامه‌ریزی‌ در خصوص فضای کالبدی شهر نیز تاکید کرد و افزود: اگر به روح شهر پرداخته نشود، حتی در صورت پرداختن خوب به کالبد آن، توفیق چندانی برای مدیران درخصوص تاثیرگذاری مطلوب اقدامات انجام شده حاصل نخواهد شد و بعید است که از روح شهر غافل شویم و اتفاقا بتوانیم به ابعاد کالبدی آن به خوبی بپردازیم.

وی افزود: بسیاری از عوامل در معماری و شهرسازی و طراحی و اجرای معماری شهری تابع مسائل مربوط به جان شهر است و اینها تفکیک‌ناپذیرند.

جوادی روح شهر را کارکردهای فرهنگی و اجتماعی آن دانست و افزود: برای تصور روح شهر همین کافی است که شهر بدون مردم را تصور کنیم، چنین شهری تعریفی ندارد و توجه به روح شهر با این هدف صورت می‌گیرد که افزایش وابستگی به شهر و مدیریت مشارکتی در اداره شهر محقق شود.

وی مدیریت مشارکتی را از رویکردهای نوین در شهرسازی دانست که البته تنها به مشارکت اقتصادی شهروندان محدود نمی‌شود و افزود: مشارکت اقتصادی پایین‌ترین سطح مشارکت مردم در اداره امور شهر است. مردم باید خود را در سرنوشت‌شان سهیم بدانند و یکی از مصادیق تجلی حضور مردم در اداره شهر شرکت در انتخابات شورای شهر به عنوان یکی از گام‌های مهم در مسیر مدیریت مشارکتی است.

جوادی خاطرنشان کرد: در صورت برقراری ارتباط مردم و مسئولان شهری و ارتباط مناسب شهرداری و شورای شهر که نمود بسیار خوبی در شهر ساوه داشته است، موفقیت در مدیریت نوین شهری پایه‌گذاری خواهد شد.

رویکردهای نوین در شهرداری ساوه

وی با بیان اینکه شهرداری ساوه در حال گذار از مدیریت سنتی به مدیریت برنامه‌محور است و شواهد زیادی نیز در این زمینه وجود دارد، افزود: از مدیریت فرسایشی و بی‌انگیزگی به سمت مدیریت جهادی و زمان‌محور حرکت می‌کنیم و در این مسیر استفاده از حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در دستور کار است.

وی با تاکید براینکه استفاده اعتبار و وقت در بخش خصوصی بهتر انجام می‌گیرد افزود: سرمایه‌گذار بخش خصوصی به خوبی روش استفاده از پول و وقت را می‌داند به همین دلیل براساس اصول علمی نسبت به اداره امور گام برمی‌دارد.

وی افزود: از طرفی منابع مالی نیز محدود است و با توجه به مسائل جهانی و بحران‌های مالی موجود از دولت نیز نمی‌توان انتظار چندانی برای حمایت مالی داشت و شهرداری‌ها و مردم هم در حال دست و پنجه نرم کردن با مسایل اقتصادی هستند، پس در این شرایط چاره‌ای نیست جز اینکه به سمت سرمایه‌گذار خصوصی برویم.

جوادی به راه‌اندازی دفتر مطالعات و پژوهش و دفتر سرمایه‌گذاری در شهرداری ساوه اشاره کرد و افزود: مرکز مطالعات علاوه بر پیگیری امور مورد نیاز حوزه شهری ساوه ارتباط بسیار خوبی با استانداری داشته و بسیاری از سرفصل‌های آموزشی استانداری در مرکز علمی کاربردی شهرداری برگزار می‌شود .

وی با تاکید بر لزوم استفاده از علم مدیریت در اداره امور شهری براساس این باور که در دنیای امروز تمامی اقدامات مبتنی بر علم و دانش است گفت: در رشته‌های تحصیلی همچون طراحی شهری، برنامه‌ریزی شهری و شهرسازی الفبای شهرسازی تبیین شده و وقتی علم به این امور حاصل شود می‌توان در راستای رفع اصولی مشکلات شهری برنامه علمی تدوین کرد.

جوادی افزود: ممکن از طرف طیف‌های مختلف جمعیتی متهم به برخی کم‌کاری‌ها باشیم، برای مثال کسانی که در حاشیه شهر هستند اینگونه بیاندیشند که تمرکز فعالیت شهرداری بر مرکز شهر قرار گرفته و برعکس، اما در واقع اینگونه نیست. واقعیت اینست که وضع موجود شهر را قابل قبول نمی‌دانیم هرچند تعریف بهبود نیز در نقاط مختلف شهر متفاوت است. حرکت در این مسیر بر پایه مطالعات علمی صورت گرفته به همین دلیل هسته مرکزی شهر ساوه از ابتدای دوره چهارم فعالیت شورا مورد بررسی قرار گرفته است.

پیاده‌راه از مصادیق ورود شهرسازی نوین به ساوه

شهردار ساوه که هم برای ساوه و هم برای زندگی اش برنامه روزشمار دارد، با بیان اینکه ساماندهی هسته مرکزی شهر چند بعد دارد، افزود: ساماندهی کاربری اراضی، ساماندهی ترافیک و حمل و نقل، ساماندهی بافت تاریخی ساوه و ساماندهی مذهبی و فرهنگی اجتماعی در این خصوص مورد توجه قرار گرفته و از حضور مشاور در این حوزه استفاده شد و در نهایت پیاده‌راه ایجاد شد.

وی با تاکید براینکه بخشی از ساماندهی هسته مرکزی ساوه ایجاد پیاده راه حضرت امام است افزود: قدم‌های زیربنایی را پیش از این برداشته‌ایم همانطور که در انتهای سال 92 در تدوین بودجه سال 93 ردیفی به توصیه شورای شهر با عنوان تملکات و ایجاد پارکینگ در محله خلیل جهان‌بیگ که در مجاورت بازار بوده و یکی از معضلات هسته مرکزی شهر است دیده شد.در این منطقه مردم ساوه سال‌ها جریمه کسر پارکینگ پرداخت می‌کردند، اما پارکینگ عمومی ایجاد نشده بود در حالی که چنین امکانی جزو مطالبات به حق مردم است.

وی اظهار کرد: برای سازماندهی هسته مرکزی تملکات وسیعی در کاربری‌های فضای سبز و پارکینگ در این منطقه انجام شد و تلاش می‌کنیم به سمتی برویم که این دو نیزا مهم در این منطقه عملیاتی شود.

جوادی به اقداماتی دیگری همچون تعریض پیاده‌رو اصلی خیابان انقلاب، ایجاد بوستان خانواده و تعریض پل خیابان شهید مطهری به عنوان دیگر اقدامات در راستای بهسازی این شهر اشاره کرد و افزود: در تمام این برنامه‌ریزی‌ها افق 50 تا 100 ساله شهر را می‌بینیم.

وی با بیان اینکه اقدامات روزمره وظیفه‌ای است که انجام می‌شود اظهار کرد: اگر برنامه‌ریزی برای 100 سال آینده انجام شود، چاره‌ای نیست جز اینکه تمامی امور براساس اصول و الزامات مورد تاکید قانون و حوزه شهرسازی انجام شود چنانکه تاکنون همه کارها براساس قانون بوده است.

وی ایجاد پیاده‌راه را مبحثی نوین در ایران دانست و افزود: ایجاد پیاده‌راه در دنیا از حدود 80 سال پیش در کشورهای اسکاندیناوی آغاز شده بود و کشورهای توسعه‌یافته بسیار زودتر از ما درک کرده بودند که زندگی ماشینی و مدرنیسم به جسم و روح بشر آسیب می‌زند.

وی افزود: البته در شهرسازی سنتی ما نیز این مسئله دیده شده بود و در معماری سنتی مراکزی به نام مرکز محله وجود داشت که دارای مسجد و مغازه بود و مردم در این مرکز به تبادل افکار و آرا می‌پرداختند و در واقع این مراکز پایگاه‌های افزایش همبستگی اجتماعی بودند ولی به مرور به سمت شهرهایی رفتیم که تعاملات با دیگران در آنها کاهش یافت و مدرنیسم باعث شد که زندگی پر استرس شهرنشینی و تحرک کم و تغذیه نامناسب، بیماری‌های روحی و جسمی و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها و افسردگی و اضطراب برای شهروندان به ارمغان بیاید.

وی اظهار کرد: به مرور زمان با فاصله طولانی نسبت به دیگر کشورها به این نتیجه رسیدیم که زندگی ماشینی آسیب‌زاست و باید به تدریج تحرک هم از بعد فیزیکی و هم از بعد اجتماعی و فرهنگی وارد این زندگی شود تا با افزایش تبادلات فرهنگی حس تعلق خاطر مردم به شهر افزایش یافته و شهر محل قابل تحملی برای زندگی باشد.

وی یکی از خصوصیات و مشخصات بارز ایرانیان را مقاومت در برابر تغییر علیرغم اذعان به نامناسب بودن شرایط موجود عنوان کرد و افزود: چنین رویکردی باعث می شود که مدیران جسارت لازم را برای تحولات اساسی نداشته باشند و در صورت ورود به این حوزه و برخورد با مشکلات برنامه مورد نظر را کنار بگذارند.

جوادی باور به تغییر در فضای شهری و بهبود و ساماندهی آن در راستای ایجاد شهری با درصد بالاتری از تعاملات مردمی و مشارکت اجتماعی را زمینه ساز  اقداماتی همچون ایجاد پیاده راه عنوان کرد و افزود: این باورها باعث شد که پیاده‌راه ساوه شکل بگیرد. در مسیر این پیاده‌راه بازار قدیمی ساوه وجود دارد که تقریبا از بین رفته در حالی که بخشی از هویت این شهر است و مسجد صاحب‌الزمان(عج) که کانون فرهنگی‌اجتماعی مذهبی بسیار خوبی است نیز در این منطقه ایجاد شده است و می توان اقدامات فرهنگی مذهبی بسیار خوبی را بواسطه وجود این مسجد در این منطقه عملیاتی و اجرا کرد که در صورت نبود آن مجبور به ایجاد جایگاهی در این حوزه نیز بودیم.

وی با اشاره به مصوبه شورای ترافیک که اصل پیاده‌راه در آن تصویب شد و دوره آزمایشی سه ماهه برای بررسی تغییرات ایجاد شده نیز در نظر گرفته شد افزود: هرچند برخی مسایل ترافیکی در این حوزه تغییر کرد که مورد قبول ما نبود ولی به هر حال مسئولان استان و شهرستان به جمع‌بندی رسیدند و بسته شدن خیابان امام و استفاده از امکانات موجود برای این دوران گذار انجام شد. هرچتد طرح اصلی پیاده‌راه این نیست و قرار است عملیات اجرایی با استفاده از فضای سبز، کف‌سازی، سنگفرش و آب‌نما و ... انجام شده و و این نقطه کانونی برای معرفی هویت ساوه خواهد شد.

وی با بیان اینکه متخصصان علم شهرسازی معتقدند که شهر میراث گذشتگان به ما نیست بلکه بدهی ما به فرزندانمان است، افزود: با رویکرد نوین و استفاده از تکنولوژی روز در افق دوردست آینده قرار است با حمایت شورا انجام اقدامات بزرگ عمرانی و شهرسازی نقطه عطفی در مدیریت شهری ساوه باشد تا مدیران بعدی هم با رویکرد علمی به کارهای بزرگ بپردازند.

تخصیص اعتبار 2.5 میلیاردی به حوزه فرهنگ

به گزارش ایسنا، رئیس شورای شهر ساوه نیز در این نشست یکی از بهترین مصادیق ارتباط موفق شهردار و شورا را در ساوه قابل مشاهده دانست و افزود: این مهم به دلیل باور به مدیریت مشارکتی رخ داده است.

هاشم زال گفت: بیش از 95 درصد مصوبات شورای شهر ساوه با 13 رای کامل مصوب می‌شود و این مهم ناشی از اعتماد به شهردار و باور به رشد و تعالی شهر است.

وی با بیان اینکه همدلی و همزبانی در شورای شهر ساوه تجلی پیدا کرده و سلایق سیاسی در این حوزه باعث از بین رفتن همدلی نشده است، ضمن تقدیر از شهردار ساوه، عملکرد شهرداری را در تعامل با شورای شهر و اجرای مصوبات شورا مثبت ارزیابی کرد و افزود: در این دوره از فعالیت شورای شهر کمیسیون امور بانوان راه اندازی شد تا امور بانوان به صورت ویژه پیگیری شود.

زال افزود: برای اولین بار در طول فعالیت شوراهای اسلامی ساوه به مسائل فرهنگی شهر توجه ویژه شده و اعتبارات خاصی در این رابطه مصوب شد. در سال اول کار این شورا سیاست‌های دوره سوم عملی شد ولی در سال دوم اعتبار فرهنگی 2.5 میلیارد تومانی با پیشنهاد شهردار مصوب شد.

وی افزود: تابستان امسال 400 میلیون تومان برای فعال کردن مساجد شهر ساوه در حوزه اوقات فراغت تخصیص داده شد و 3500 نفر از کودک تا بزرگسال در این دوره‌های آموزشی شرکت کردند.

وی از انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای بین شهردار و امام جمعه خبر داد که براساس آن این امور به شهرداری واگذار شد و در نتیجه آن از 46 مسجد شهر 37 مسجد تحت پوشش قرار گرفت که 20 مسجد از این تعداد برای اولین بار شاهد برگزاری این کلاس ها بودند.

وی افزود: شهرداری ساوه برای اولین بار در سال 93 کلنگ 4 سالن ورزشی را به زمین زد که طی چند ماه آینده تکمیل می شوند. این سالن‌ها در مراکز محروم شهر ساخته شده اند.

وی ایجاد پارک بانوان را از دیگر اقدامات فرهنگی شهرداری ساوه عنوان کرد که زمینه گذران ساعاتی در فراغت و آسایش کامل را برای بانوان فراهم کرده است و گفت: 650 میلیون تومان از اول 93 تا اول شهریور همانسال برای مسایل فرنگی شهر هزینه شده است.

زال با بیان اینکه هر 40 روز یک پروژه شهری در ساوه افتتاح می شود افزود: طی این دو سال ضعف‌های زیادی در حوزه شهری ساوه برطرف شد.

به گزارش ایسنا، خبرنگاران و عکاسان این خبرگزاری در ادامه سفر به ساوه از باغات انار، پسته و زیتون این شهر دیدن کرده و از نزدیک با باغداران نمونه ساوه به گفتگو نشستند.

بازدید از مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه بخش دیگری از این سفر بود.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group