دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

رئیس شورای اسلامی شهر ساوه گفت: از مسئولین ارشد تقاضا میکنیم که به فکر جذب بودجههای استانی و ملی برای حفظ و نگهداری ابنیه تاریخی ساوه باشند، چرا که وضعیت موجود ابنیه تاریخی شهرستان شهروندان ساوهای را نگران کرده است .

 

"هاشم زال" در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه مرکزی -  هویت‌بخشی به آثار تاریخی را انتظار مجموعه مدیریت شهری در راستای حفظ ابنیه تاریخی دانست و افزود: نباید شرایطی در صیانت از این آثار بوجود آید که وضعیت اسف‌بار ویرانی را در این بناها مشاهده کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت شهرستان ساوه به لحاظ برخورداری از 400 اثر تاریخی ثبت شده به عنوان شهری کهن و دارای تمدن اظهار کرد: مسجد جامع هزار ساله ساوه، بنای چارسوق، بازار تاریخی و بافت قدیم شهر ساوه نیازمند تخصیص اعتبارات ملی برای حفاظت است، اما این مهم همچنان مغفول مانده است.

به گفته وی تخصیص اعتبارات ویژه ملی برای حفاظت از آثار تاریخی ساوه عاملی برای تقویت صنعت گردشگری در این منطقه خواهد شد، اما خطر ریزش و موریانه‌زدگی بناهای تاریخی این شهرستان مانع از رونق گردشگری در این شهر است.

وی با اشاره به حمایت‌هایی که شورای شهر در مرمت از بناهای تاریخی انجام داده است، تصریح کرد: با وجود برخی ممانعت‌های قانونی در خصوص اختصاص اعتبارات مدیریت شهری، اما شورای شهر هزینه دیوارکشی مسجد جامع ساوه را تامین و یک قطعه زمین را نیز به میراث فرهنگی برای محوطه‌سازی واگذار کرده است.

وی عدم نظارت بر برخی ساخت و سازها در بازار تاریخی ساوه، تعریف کاربری‌های تجاری نامتناسب و مخرب برای کاروانسراها و آب انبارها با واگذاری آنها به صنوف غیر فرهنگی غیرمرتبط با فضای بنا را اقدامی برای قرار گرفتن این بناها در سراشیبی نابودی دانست.

رئیس شورای اسلامی شهر ساوه در ادامه با طرح این سوال که چرا ساوه به عنوان قدیمیترین و تاریخیترین شهر استان و یکی از نقاط تاریخی کشور آنچنان که باید در دایره توجهات مقامات میراث فرهنگی کشور نیست، گفت: هنوز این اداره دارای یک دستگاه اتومبیل نیست و در کم لطفی میراث فرهنگی استان همین بس که ساوه را به دست فراموشی سپرده است و ما با وجود دعوتهای مکرر از مدیرکل میراث فرهنگی استان تاکنون اقدامات مفید و موثری از جانب وی ندیده‌ایم، لازم است وی به ساوه به عنوان شهری تاریخی نگاه ویژهای داشته باشد .

وی افزود: ما از مسئولین ارشد تقاضا میکنیم که به فکر جذب بودجههای استانی و ملی برای حفظ و نگهداری ابنیه تاریخی ساوه باشند، چرا که این وضعیت شهروندان ساوهای را نگران کرده است .

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر ساوه با اشاره به اینکه حضور مسئولین میراث فرهنگی کشور در ساوه باید ثمرات مشهودی داشته باشد،  خاطر نشان کرد: بازدید مقامات میراث فرهنگی کشور از آثار تاریخی ساوه اگر همراه با اختصاص اعتبارات لازم باشد، مفید است .

وی با اشاره به نگاه دولت در جذب گردشگران گفت: آمار رزرو هتل‌ها شاخصه خوب و امیدوار کننده‌ای است، اما این آمار تنها به تهران، اصفهان و شیراز اختصاص دارد.

وی با اشاره به تاثیر بسزای حفظ و صیانت از آثار تاریخی در توسعه شهری گفت: حفظ میراث فرهنگی یک نوع مفهوم سازی در راستای تدوین نگرش راهبردی توسعه شهری آن هم بدون حذف آثار تاریخی شهرهاست مانند آنچه که امروز در اصفهان شاهد آن هستیم .

رئیس شورای شهر ساوه ایجاد موزه‌ها را از جمله اقدامات موثر در توسعه مدیریت شهری دانست و افزود: امیدواریم میراث فرهنگی استان در این راستا به کمک مدیریت شهری ساوه بشتابد و نسبت به توزیع عادلانه اعتبارات اقدام کند .

وی با بیان اینکه آثار تاریخی ظرفیت‌هایی مهم برای جذب ارزهای خارجی و درآمدهای پایدار ملی جهت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی هستند، گفت: آیا تاکنون از خود پرسیده‌ایم که چرا از قریب به 1400 میلیارد دلار درآمد صنعت گردشگری در جهان، ما در ایران تنها سهم قریب به 30 میلیاردی داریم؟

زال در پایان خواستار ایجاد یک حرکت فراگیر جهت حفظ آثار تاریخی و باستانی شهرستان ساوه شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group