دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

معاون امور منابع آب ساوه گفت: افزون بر 5 هکتار از اراضی بستر رودخانه در منطقه یولاق ساوه بازگشایی شد.

 

"حسین آگاه" در جریان بازگشایی اراضی بستر رودخانه ساوه به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه مرکزی - گفت: بازگشایی این میزان اراضی در راستای اجرای مفاد دو قانون توزیع عادلانه آب مصوب مجلس شورای اسلامی و با دستور قضایی از دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ساوه انجام شد.

وی بیان کرد: براساس قانون به دلیل جاری شدن آب و سیلاب در رودخانه ها باید از هرگونه عملیات ساخت و ساز و تصرف در حریم و بستر آنها جلوگیری شود.

به گفته وی در گذشته یک سری اقدامات غیر فنی و غیر اصولی درخصوص بسترهای رودخانه انجام شده و عده ای نیز بدون استعلام از امور منابع آب اقدام به فنس کشی و محصور کردن آن کرده اند که خلاف قانون است.

وی بیان کرد: در پی گزارشات مردمی و بازدیدهایی که از سوی کارشناسان این اداره به عمل آمد، بستر رودخانه محرز و عملیات تخریب و بازگشایی اراضی تصرف شده از ابتدا تا انتهای رودخانه انجام شد.

آگاه تصریح کرد: با وجود اینکه افرادی که اقدام به تصرف بستر و حریم رودخانه کرده اند اظهار می کنند که طبق مجوزات لازم از سوی اداره راه و شهرسازی و بخشداری اقدام به این کار کرده اند و هزینه هایی نیز متحمل شدند، اما باید جهت هرگونه ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه و قبل از صدور هرگونه مجوز از امور منابع آب استعلام شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص حدود حریم و بستر رودخانه‌ها گفت: حریم رودخانه ها با توجه به دبی آنها متفاوت است و بستگی به میزان آبی که در این رودخانه‌ها جاری می شود تعیین خواهد شد.

به گفته وی در خصوص این رودخانه از شاخه اصلی از هر طرف چهار متر و از شاخه فرعی از هر طرف دو متر به عنوان حریم تعریف شده و بستر آن نیز حدود 50 متر از رودخانه تعیین شده است. هرگونه ساخت و ساز در این میزان حریم و بستر ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: رعایت اصول مهندسی رودخانه و مسائل فنی در کنترل سیلاب بسیار موثر است و از جمله مشکلات این حوزه عدم پایبندی مردم و برخی ارگان ها به قوانین مرتبط است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group