دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور گفت: اعتبارات میراث فرهنگی تنها پاسخگوی یک درصد نیازهاست.

 

"اسدالله درویش امیری" در  حاشیه بازدید از آثار تاریخی ساوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه مرکزی - افزود: در خصوص اعتبارات میراث فرهنگی برای احیا، مرمت و بازسازی آثار تاریخی با کمبود شدید مواجه هستیم به طوری که پاسخگوی نیازهای این حوزه نیست.

وی با بیان اینکه در گذشته برای صیانت و نگهداری از آثار تاریخی کوتاهی‌هایی صورت گرفته است، اظهار کرد: این آثار هم‌اکنون در اختیار ما قرار گرفته است و باید با مشارکت همگانی از آنها صیانت کنیم.

به گفته وی رفع کمبود اعتبارات مرمت و بازسازی میراث فرهنگی مشارکت مردمی را می‌طلبد تا مطابق برنامه ششم که مردم‌محور تعریف شده است، آثار تاریخی و میراث ارزشمند کشورمان را به کمک مردم صیانت کنیم.

معاون پارلمانی سازمان میراث فرهنگی کشور در خصوص اعتبارات ماده 180 که در اختیارات نمایندگان است نیز گفت: سرجمع این اعتبارات نیز بسیار ناچیز است و عددی نیست که بتوان بر روی آن حساب باز کرد.

به گفته وی به دلیل نبود اعتبارات لازم گنبد سلطانیه که به عنوان شاهکار معماری ایرانی است و بزرگترین گنبد خشتی ایران و جزو سه گنبد خشتی جهان بوده و دارای شناسنامه معتبر است، مدت 30 سال است که زیر داربست پنهان شده و اعتباری برای مرمت آن و رهایی این اثر ارزشمند تاریخی از داربست وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا مجلس نمی‌تواند برای صیانت از آثار تاریخی اعتبارات اختصاصی منظور کند، افزود: آنچه دولت در قالب لایحه به مجلس ارائه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند توسط قوه مقننه تصویب می‌شود و بودجه مازادی نمی‌توان اختصاص داد.

به گفته وی آثار تاریخی گنجینه ملت ما، سرمایه فرهنگی کشور و سندی برای هویت‌بخشی به تاریخ ملت ایران است و مشارکت مردمی می‌تواند در حفظ صحیح این آثار موثر واقع شود.

درویش امیری هدف از سفر به ساوه را بازدید از آثار تاریخی این شهرستان به دعوت نماینده مردم ساوه و زرندیه دانست و افزود: در بازدیدی که از مسجد جامع به عمل آمد مشخص شد که خشک کردن و سبک‌سازی پشت‌بام آن ضروری است و اعتبار پیش بینی‌شده برای آن حدود 10 میلیارد ریال است که بخشی از طریق اعتبارات استانی و مابقی نیز از طریق اعتبارات سازمان میراث فرهنگی تامین خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به بازدید اخیر معاون میراث فرهنگی کشور از آثار باستانی و تاریخی ساوه گفت: دغدغه مجموعه میراث فرهنگی صیانت و حراست از این بناهای تاریخی مخصوصا مسجد جامع ساوه به عنوان یک اثر فاخر و ارزشمند تاریخی و فرهنگی این منطقه است و بازدیدهای مقامات این سازمان از این آثار نشانگر اهمیتی است که برای آنها قائل هستیم. قطعا با همفکری و هم‌اندیشی اقدامات سازنده‌ای برای حفظ این آثار انجام خواهیم داد.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group